Hei. Jouduin eläkkeelle siinä vaiheessa kun hain uudelleen koulutusta Kelan kautta, kaikki oli kunnossa ja tuntui että elämässä aukenee uusi ura. Mutta mutta... Psykiatri oli aiemmin ehdottanut eläkettä, olin suostunut kun ajattelin että voin kuitenkin mennä kouluun ja ehkä sitten työhön. Juuri kun minulle tuli hyväksyminen uudelleen koulutuksesta tuli myös eläkepaperit, järkytys oli kova kun Kela lopetti tietenkin koulutusjutun. Se oli sekavaa aikaa ja en tajunnut kaikkea mitä nämä "viisaat" päätti minun puolesta, minun "hyväksi". Psykiatri oli sitä mieltä että masennukseni oli kroonista ja uusiutuis paineen alla jos menen kouluun. olin silloin alle viisikymppinen. Sekava tämä minun sepustus, mutta siitä alkoi muutaman vuoden taistelu itsetunnon ja -inhon vuoksi, koska tunsin että olen hylkiö.
Olin kasvanut sellaisessa perheyhteisössä missä isä oli ennenaikaisella eläkkeellä, teki kyllä hommia joista sai vähän rahaa, äiti oli työssä. Se oli sen aikainen ajattelu malli, että vain koulutus tuo hyvää elämään, muutoin on vähintäänkin luuseri. raha oli myös tärkeä. Ymmärrän tänäpäivänä tuon ajattelun. koska olivat sotavuosien nälän nähneitä ihmisiä, jotka olivat sinnillä ja sitkeydellä pysyneet hengissä kovissa oloissa niin väkisinkin heille oli tullut ajatus että lasten ei ainakaan saisi kärsiä sellaista kuin he. Siksi he olivat niin kovia, oli pakko.
Mutta itse häpesin itseäni niinkauan kunnes aloin sanomaan sukulaisille suoraan että olen työkyvyttömyys eläkkeellä. En jaksanut enää piilotella ja surra itseäni. olisinhan voinut käydä koulua ilman Kelan apuakin jos olisin halunnut ja uskaltanut, mutten uskaltanut kun oli jo "tuomio" etten pärjää vaan masennus uusiutuu. Pelko siitä esti.
Tänään en enää ole masentunut, en ole sitä ollut enää vuosiin. menin jopa töihinkin, osa-aikaiseen, ja se oli ihan hyvä juttu. mutta sielläkin sai kuulla siitä ilkeyksiä, että tulen sinne harrastamaan työntekoa kun ei ole pakko, koska olen eläkkeellä. No, eivät he tienneet että eläkkeeni on tosi pieni, alle tonni, koska olin työtön eläkkeelle jäädessäni. Mutta ajattelin että minullakin on oikeus olla jossain, minulla on ihmisoikeus, sanoi kuka mitä tahansa, enkä enää anna muiden pilata sanomisillaan elämääni, en siihen suostu.
Siitä kait se alkoi, kun tajusin ettei muilla ole oikeutta estää minua hankkimasta elantoa jos sitä tarvitsen, muiden sanomiset ovat vain sanomisia, mitä noista. Kipeäähän ne tekee muttei tapa jos en anna. Jonkinlainen kiukku tuli, etten anna muiden pilata elämääni. ja se on edelleen. Jumala on antanut minulle elämän, en anna sitä muiden viedä. Vaikken saa rahaa paljoa, enkä muutakaan, voinvaikka kirjoittaa tänne kokemuksistani ja sekin on jo työtä jos kirjoitan. Nyt en enää ole työssä, kun ikää on jo sen verran. mutta olen kiitollinen kun uskalsin hakea osa-aikaista työtä, vaikka se oli vaikeaa, kun ei kukaan meinnannut huolia eläkeellä olevaa masennusdiagnoosin saanutta ihmistä ja oli pakko olla rehellinen työtä hakiessa. mutta sitten yksi antoi työtä ja sen jälkeen jo sain muutakin kun se loppui. joten menkää ihmeesä hakemaan osa-aikaista työtä se antaa itsetuntoa.