Eläkkeelle ja/tai sairaslomalle jääminen

Eläkkeelle ja/tai sairaslomalle jääminen

Käyttäjä Nymphalis Antiopa aloittanut aikaan 07.11.2015 klo 17:18 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 07.11.2015 klo 17:18

Tuli mieleen tehdä aloitus kun katsoin juuri Inhimillinen tekijä-ohjelmaa jossa puhuttiin eläkkeelle jäämisestä.
Millaisia tunteita ja fiiliksiä kelläkin on asiasta?
Itse olen ollut ainoastaan suunnattoman helpottunut kun pääsin pois työstäni.
Näin vuosia painajaisia joissa säntäilin ex-työpaikalla etsien ulospääsyä. Heräsin usein siihen että olin hiestä märkä ja epävarma ja kauhuissani kun en voinut uskoa että minun ei enää tarvitse mennä sinne.
Minut pelasti se että pääsin pois saikulle ja eläkkeelle.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 07.11.2015 klo 20:14

Mä oon toistaseks työkyvyttömyyseläkkeellä, kun en kykene töihin tän masennuksen ja ahdistuksen kaa. Kauan meni, et tuli päätös tosta eläkkeestä mut lopulta sain sen.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 08.11.2015 klo 09:41

Jos mä en olisi aikanaan päässyt sairaslomalle ja pysynyt sillä ja päässyt sitten eläkkeelle, olisin kuollut. Tiesin, että jos sairaslomaa ei jatketa, teen itsemurhan. Olin niin lopussa. Viikko töissä, ja se olisi ollut siinä.

Käyttäjä arka kirjoittanut 08.11.2015 klo 13:04

Hei!
Minä koen erilailla, eläkkeelle jääminen on elämäni suurimpia traumoja ja häpeän edelleen etten voi itse tienata omaa eläntoani. Aioinjuuri hakea metrosiivoojan paikkaa eläkkeestä huolimatta mutta mies sai estettyä sen kun arvasi että saattaisin romahtaa.

Käyttäjä arka kirjoittanut 08.11.2015 klo 13:33

Hei!
Pakko tulla vielä toista kertaa kirjoittamaan että eikö se tuo teille itsemurha-ajatuksia että on taakkana yhteiskunnalle eikä sen tuottava jäsen. Joka päivä olen miettinyt itsemurhaa sen jälkeen kun eläkkeelle jäin.

Käyttäjä BunBun kirjoittanut 08.11.2015 klo 16:20

Minua taas pelottaa se, etten tule olemaan koskaan kykenevä työelämään ja joudun hakeutumaan sairaseläkkeelle. Tosin johtunee varmaan siitä, että olen vielä nuori.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 08.11.2015 klo 19:50

arka kirjoitti 8.11.2015 13:33

Hei!
Pakko tulla vielä toista kertaa kirjoittamaan että eikö se tuo teille itsemurha-ajatuksia että on taakkana yhteiskunnalle eikä sen tuottava jäsen. Joka päivä olen miettinyt itsemurhaa sen jälkeen kun eläkkeelle jäin.

Hei, Arka! Mä olen kiitollinen yhteiskunnalle siitä, että saan eläkkeeni ja muut tuet. Ei ole mun vika, että sairastuin. Olen joskus ihmetellyt sitä - jotenkin yllättyneenäkin -, että yhteiskunta pitää mua niin tärkeänä, että se pitää mut hengissä. Jos mut olisi pidetty työelämässä, mua ei enää olisi... Olen edelleen "tuottava" jäsen äitinä, puolisona, siskona, sukulaisena, ystävänä, käsityöläisenä... Vaikka en tuota rahaa kuin ehkä jonkinlaisen hyvinvoinnin kautta, tuotan muuta...

Käyttäjä arka kirjoittanut 09.11.2015 klo 08:24

Hei!
On hienoa jos pystyy hyväksymään eläkkeelläolon, toivon että joskus siihen itsekin kykenen. Minä häpeän joka kerta kun nousen bussiin ja ajatteleb että bussikuski on siinä tienaamassa leipäänsä rehellisellä työllä, samoin häpeän kaupan kassalla ja joka paikassa missä näenihmisiä töissä. Puolet suvustani olen menettänyt kun en ole kyennyt kertomaan heille että olen eläkkeellä. Syyllisyydentunne siitä ettei ole töissä on aivan hirveä.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 09.11.2015 klo 10:03

Mä en tunne syyllisyyttä siitä, että oon eläkkeellä. Kun ei pysty tekemään työtä nii ei vaan pysty. Ohan se hienoo, et ihmiset ansaitsee työnteolla leipänsä, mut nii sanotusti jokainen ihminen on erilainen.

Käyttäjä arka kirjoittanut 09.11.2015 klo 12:38

Hei!
On hienoo jos eitunne syyllisyyttä eläkkeestään. Minulle on vaikea esim. käsitellärahaa kun ajattelen että nämä ovat eläkerahoja ja aina alan kuvittelemaan miten hienolta tuntuisi maksaa jos raha olisi omalla työllä ansaittua. Ja on niin vaikea katsoa ihmisiä töissä, aamu-tvtä juontamassa, kaupoissa myyjänä, lakaisukonetta kuljettamassa ym. Tuska on aivan hirveä. Pidin kiinni töistäni kynsin hampain mm. lopetin sairauslomani kuukautta ja kuutta viikkoa ennemmin ja palasin töihin. Sitten kun jouduin töistä sairaalaan varasin sairaalasta käsin kolme työhaastattelua. Kävin kaikissa mutta kai näkivät ettäiolin sairas kun en niitä paikkoja saanut. Hulluinta oli kun sain paikan päivätoiminnasta, me fyysisesti terveet ihmiset siellä keilattiin, juotiin kahvia, käytiin kävelyillä ja elokuvissa.Kuvittelin että jotain hyödyllistä olis saanu tehä esim. ulkoiluttaa mummoja tai siivota vanhuksille. Lopetin päivätoiminnan heti alkuunsa, niin törkeää on minusta tarjota tuollaista aikuisille ihmisille. On vaikeaa ollahyödytön ja itsemurha on koko ajan mielessä. En käy mammografioissa enkä syö kolesteroli- enkä verenpainelääkkeitä kun en halua elää vanhaksi.Ja jos syöpä tulee en halua kalliita leikkauksia ja sädehoitoja, loppuvaiheessa vaan kipulääkkeet.

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 09.11.2015 klo 16:27

Ei minulla ole minkäänlaista morkkista eläkkeellä oloni vuoksi. Tiedän että en olisi kestänyt sitä enää ja sairastuminen mihin hyvänsä sairauteen johtaessaan eläkkeelle jäämiseen, ei ole kenenkään oma vika eikä sitä saisi hävetä. Kun se vie työkyvyn niin ei ole muuta vaihtoehtoa!
Itse ehdin myös tehdä aika pitkän työputken jo.
Meillä on vain tää yksi elämä ja loppuelämä kannattaa käyttää muuhun kuin turhaan morkkikseen asialle jolle ei mahda mitään.
Saikun alussa podin häpeää siitä että sairaus ei ollut fyysinen, mikä oli ihan typerää mutta sehän meihin on istutettu että mielenterveyden sairaus olisi hävettävä. Toisaalta, oli niin rikki että ei jaksanut edes sitä ajatella.

Käyttäjä tarukissa kirjoittanut 09.11.2015 klo 20:18

Hei Arka

Mulla ei ole eläkkeellä olosta omaa kokemusta, mutta työttömänä oon nyt. Helpostihan siitä voi tulla syyllinen olo, mutta oikeasti sun hyvinvointi on tärkeämpää kuin se että tuottaisit yhteiskunnalle rahaa. Ei se oo kenenkään oma vika jos on sairas eikä pysty työskennellä. Ja voi olla että jos nyt annat itselles aikaa parantua, niin vielä joskus pääset taas työelämään.
Voiskohan noita syyllisyydentunteita helpottaa jos menisit vaikka vapaaehtoistöihin, esim. kerran kuukaudessa tai kerran viikossa? Esim. punaisella ristillä on jotain ystävätoimintaa vanhuksille ja yksinäisille. 🙂

Käyttäjä Zorbas1102 kirjoittanut 09.11.2015 klo 20:33

Se on käsittämätöntä että niin monet jaamme tätä samaa tunnetta hyödyttömyydestä. Minäkin ensimmäisinä vaikeina sairausvuosina mietin vain ja ainoastaan, mitä työtä kykenen tekemään ja syyllistyin kaikesta näkemästäni työhön liittyvästä. Vasta useamman vuoden terapian ja itsetyöstämisen jälkeen on sisällä syvällä jossain pikkaisen sellainen olo että näin tässä kävi ja tämän kanssa eletään nyt. Silti tuo syyllisyys on aina läsnä milloin radio- ohjelmassa tai tv:ssä tai täällä netissä, milloin kadulla ihmisten ilmeissä ja eleissä. "Vihjeitä" saa kiusakseen mistä milloinkin. Jotain järjetöntä on siinäkin, että täällä perusluterilaisessa tallaamisessa työ ja raha ovat ne mittarit joilla saa ja joista puhutaan, arvostetaan. Vaikka nyt olen hieman sinne päin jo, että olen hyvä tällaisena ja sillä hyvä.

Käyttäjä arka kirjoittanut 10.11.2015 klo 09:10

Hei Tarukissa!
Käyn jo vapaaehtoistyössä, kiitos kun kirjoitit.Ja Zorbas, hyvä että olet alkanut sopeutua, sitä rukoilen itsellenikin.

Käyttäjä arka kirjoittanut 10.11.2015 klo 14:42

Hei
Pakko kirjoittaa vielä että mistä olette löytäneet sellaisen elämänfilosofian joka vie pois syyllisyyden siitä että elämällä ei ole tarkoitusta kun ei voi rakentaa yhteiskuntaa omalla työpanoksellaan eikä kykene elättämään perhettään. Sanotaan että ihminen selviää mistä vain kun elämällä on tarkoitus. Mistä eläkeläinen sen voi löytää. Ei television katselu tai lukeminen ole mitään elämää. Vapaaehtoistöitäkin on niin vähän.

Käyttäjä arka kirjoittanut 10.11.2015 klo 14:47

Hei
Jäi äskeisestä kirjoituksesta pois se tärkein elämäntehtävä joka minulla kyllä on ja josta Jumalaa kiitän, nimittäin mies ja perhe. Siksi en ole tehnyt itsemurhaa. Siinä on vaan se että tiski, kauppa ja ruuanlaitto vie päivästä vain kaksi tuntia. Muu on hukka-aikaa.