Paljon on tullu tänne tekstiä syömishäiriöistä.
Minä sairastan anoreksiaa. Sairastuin omasta mielestäni siinä 17-18v vasta, kun muutin yksin. En syönyt juuri mitään, päivän maksimi, mitä sain syödä oli 100kcal, liikuntaa n.4-5h päivässä. Jossain vaiheessa aloin myös oksentelemaan (koskaan siis en ole ahminut) mutta halusin pois kaiken sen vähänkin mitä olin sisuksiini laittanut.
Laihduin, mutten nähnyt sitä kun vaan vaa'an lukemista.. mutta koskaan ei ollu tyytyväinen.
Nukuin lattialämmitetyn vessani lattialla lapaset kädessä, hattu päässä. Kokoajan oli kylmä. Sydänkäyrissä oli häikkää, verenpaine laski alhaiseksi.
Moni tuolla on puhunut, että miten vaikea on mennä lääkärin juttusille/puhua jollekin.
Itselläni oli aivan sama ongelma n. 5v sitten. Silloinen "tukihenkilöni" sitten puhui asiasta niin kauan ja vakuutteli että kannattaa.. niin sitten menin tavalliselle lääkärille puhumaan, hän tuli mukaan tuekseni.
Pahin pelko toteutui.. sain lähetteen psykiatriselle avo-osastolle. Jos en olisi mennyt, niin kuukauden-kahden päästä oisin ollu sisätautien osastolla letkuissa, lääkärin sanomana se kuulosti jotenkin "todellisemmalta" mutta silti kyseenalaisti asiaa. Oonko mä nyt noin pahassa kunnossa oikeesti? Sairas ruumiinkuva ei nähnyt sitä miltä oikeesti näytti, muuta kun vaan liian isoa, liian lihavaa, kaikki liikaa.
Vielä tänäkään päivänä en usko, että olin oikeesti "liian laiha". Kokoajan on vaan olo, että on liian suuri.
Kävin tutustumassa tolle osastolle n. viikkoo ennen sinne menoa. Ja kyllä pelotti! Niin sinne vaan mentiin, ja olinkin siellä kokonaisuudessaan n.7kk. jonka jälkeen myös lyhyempiä jaksoja (ehkä 3kk yhteensä)
Ajan kanssa paino nousi, ahdistus kasvoi. Vihasin itseäni ja sitä että suostuin sellaseen "pakko"ruokintaan.
Sairaalasta päästyäni en saanut enää muuttaa omilleni, muutin mielenterveyskuntoutujille tarkoitettuun "tukiasuntoon" Jossa ohjaaja joka arkipäivä.
En suostunut tännekään muuttaessani vielä syömään.
puoli vuotta meni, kun ykskaks "tervehdyin". Vuoden söin normaalisti, liikuin vähemmän. Toki ahdistus oli aina mukana muttei niin pahana. Siedin sen jotenkin.
Nyt olen taas samalla tiellä.. En syö juuri ollenkaan, ehkä max. menee toi 100kcal päivässä. Ja oksentelen pienimmätkin sisään menevät. Nykyään en siedä myöskään kunnolla juomista, ja saatan oksennella nesteetkin.
Paino pudonnut roimasti, ja olen jo aika alipainoinen.
Kova yritys hakea täältä asuinpaikkakunnalta terapeuttia joka ois erikoistunu syömishäiriöihin.. Jokuhan tänkin takana piilee, ja tuskin ongelma poistuu ilman sen selvittämistä ja puimista ammattihenkilön kanssa. Jos sittenkään.
Omasta mielestäni syömishäiriöstä ei parane, vaan sen kaa voi oppii elämään. Tarvitsee tukea, omaa halua ja sellasta. Ei oo helppoa ei, vaikka sanoessa sille kuulostaakin.
Pelko lihomisesta ja hallinnan menettämisestä on suurempi kun halu luopua tästä "kaverista". Joka ei tosiasiassa tee mitään muuta kun tappaa, hitaasti mutta varmasti jos jatkaa samoin. Sitä vaan sairaassa päässä nauttii kaikesta siitä mikä tähän syömishäiriön kulkuun kuuluu.. muttei siitä elimistölle mitään hyvää ainakaan seuraa.
Hakekaa ihmiset apua jos teillä on ongelmia syömisen kanssa, vaikeeta se on mutta mahdollista. Rohkeutta vaan rutkasti kehiin. Mun mielestä ainakin on vaan rohkeutta ja ihailtavaa pyytää apua jos sitä tarvitsee! 🙂 Siksi niitä auttajia on olemassa.
Ja mitä aiemmin tähänkin vaivaan saa apua, sitä helpompi siitä on ehkä päästä irti.. en ole varma mutta uskoisin näin.
Syömishäiriön rotkoon on helppo pudota.. mut sit kun sieltä pitäs päästä ylös..
Jaksamista kaikille ja tsemppiä! -Miida
🌻🙂🌻☺️❤️