Voi vitsi...just kirjoitin tukihenkilölleni siitä kuinka ahdistaa, stressaa ja masentaa kun ei saa apua niin nopeasti kun tarve olis.
Eli samassa veneessä!
Mulla syömishäiriötä kohti puskevat oireet ovat viime aikoina (kuukauden sisällä) alkaneet pahenemaan heti oikeastaan siitä päivästä lähtien kun kuulin että seuraava terapia-arvionti siirtyy piiitkälle -siis LIIAN pitkälle eteenpäin. Mulla on diagnoosia ihan muuhun suuntaan (oikeastaan koska en ole puhunut syömisongelmistani kenellekään) ja tiedän että ongelmani käsitellä tunteita vaikuttaa tähän suuresti.
Se että tunnen olevani hukassa henkisesti tai etten kontrolloi edes omia tunteitani saa mut lipsumaan hiljalleen kontrolloimishimon puolelle.
-Voi kun se olisikin sellaista perfektionismia mikä kohdistuis vaikka jatkuvaan siivoamiseen ja puunaamiseen mutta että oma kroppa!
Mä kulutan joak päivä enemmän ja enemmän aikaa ruokavalioni "tutkimiseen" ja "suunnitteluun", en syö enää ikinä ulkona, en voi käydä lähikaupassa sen "huonon valikoiman" takia jne...🙄
Ja jos poikkean itse antamista määräyksistä ja linjasta, suorastaan halveksin ja vihaan itseäni -ja tietenkin masennun kun olen niin epätäydellinen. Syyllistän itseän siitä etten kerro avomiehelle mitään vaikka tokihan hän näkee ettei kaikki ole kunnossa. syyllistän itseäni siitä,e tten tapaa ystäviäni enkä suostu menemään heille syömään vaan istun mielummin koneella lukemassa tevreelliseen ruokavalioon liittyviä tekstejä tai vaikka uusimpia luontaistuote-juttuja...
Nyt kun sain itseni "kiinni itse teosta" eli tarkistin painoni ja mittasin ylös kaikki mitat itsestäni nilkanympärystä myöten, laskeskelin ihannekokoani ja painoani sekä arvioin lihasten kuntoa, muotoa sekä rasvan määrää kehossani tajusin että olen menossa tooooosi huonolle tielle.
Ajatus "no niin, tässä meillä on tällainen koneisto -katsotaan mitä siitä voidaan muokata ja mihin oma tahto kykenee" alkaa tuntumaan jo takaraivossa jyskyttävänä ahdistusmittarina...
Aina mulla on tällaista pakkomiellettä jollain tasolla mutta on pysynyt kohtalaisen hvyin kurissa.
Joskus kakruna tosin on ollut huonoja kausia jolloin onneksi oli rakas äiti joka sai mut jotenkin syömään ihan ihmisten ruokaa 😐
Mut nyt tää tuntuu jotenkin erilaiselta kun on vanhempi.
En tiedä miten voin nyt auttaa itseäni muutoin kuin purkamalla ajatuksia tänne -ja toivottavasti edes jotenkin lohduttaa muita siinä samalla.
kirjoittakaa,kirjoittakaa -tämä on tosi vaikea asia varsinkin kun näitä häiriöitä pidetään jostain syystä "teinien" sairauksina.....
Se että TIETÄÄ menevänsä väärille poluille on jo hurjan hyvä juttu...koettakaa jaksaa tämän vaikean,hiljaisen kesän yli jolloin on taas helpompaa kun saa taas helpommin apua...
muistakaa myös että hädän hetkellä -kun on oikein epätoivoinen- kannattaa ennemmin vaikka soittaa ambulanssi ja mennä sillä sairaalan päivystykseen kuin hautoa kotona toivottomia ajatuksiaan.
Niin resuiselta kuin tämä kuulostaakin niin epätoivossakin on toivoa.
ja vaikken itse aina tätä muista niin:
Teidän ei tarvitse olla vahvoja, eikä urheita, eikä mitään. saa olla heikko ja väsynyt, saa vaan olla ja levätä, kaikilla on siihen oikeus, koettakaa muistaa se silloin kun tulee masennusta tai tuntuu ettei kestä mitään...