Olen juuri tyypillinen naissydäntautinen kaikkien testien mukaan. Nyt sairaanakin tunnen syyllisyyttä, kun omasta mielestä voisin jotain pientä tehdä työpaikalla. Järki kuitenkin vielä voittaaa ja se sanoo, että olen rapakunnossa. Eilen tytön kanssa kiertelin vaateostoksilla ja yhden puseron sovitin ja piti palata kotiin nukkumaan.
Minä häpeän sydänkohtaustani enkä ymmärrä miten sen sain. Olen aina itsestäni pitänyt hyvän huolen, painoni on normaali, liikuin paljon, en tupakoi ja olin hyväkuntoinen 60vuotias joka suhteessa. Ja saan sydänkohtauksen. En sitä voi ymmärtää enkä myöskään hyväksyä.
Miten sydänkohtaustaan ei voi hyväksyä, onkin mielenkiintoinen kysymys itselleni? Pakko tämä on hyväksyä, syödä kiltisti kaikki määrätyt lääkkeet ja kuntouttaa itseään pienin askelin. Pitää nitrosuihke taskussa.
Olen ylimielinen ja pidän itseäni liian nuorena saamaan sydänkohtauksen. Soitin paikalliseen sydänyhdistykseen kysyäkseni mitä toimintaa heillä on ja ajattelin miten vanhalta ihmiseltä vastapuoli kuullostaa enkä heihin halua liittyä. Taisin hänelle jopa sanoa, että olen vielä työelämässä mukana oleva sydänpotilas.
Mielialani menee edelleen vuoristorataa. Yksi hetki puen intoa puhkuen vaatteet päälle ja lähden tunnin lenkille. Seuraavassa hetkessä itken ja mietin miksen kuollut.
Työterveyshuolto mittaa ja kyselee vain fyysistä kuntoani eikä kukaan koko aikana ole kysynyt miten voin henkisesti.