agora kirjoitti 6.3.2015 10:42
Jäin joulukuussa sairauslomalle ja nyt lomaa jatketaan ja seuraavaksi haetaan eläkettä.
En ole vielä valmis eläkkeelle. Haluaisin kuntoutukseen ja sitä kautta takaisin entiseen työhöni ainakin osa-aikaiseksi.
Työterveys ei suosittele kuntoutusta.
Palaisinko nyt takaisin töihin heti sairausloman jälkeen toukokuussa vaikka en ole työkuntoinen? Onko minulla edes siihen oikeutta?
Jos palaan töihin vastoin työterveyden lausuntoa, onko minulla kuitenkin oikeus työterveyteen?
Samallaisia tunnelmia mulla oli jo viiskymppisenä kun jouduin sairauslomalle selkäleikkauksen jälkeen. Kun olin ollut vuoden sairauslomalla, ei työnantajan halunnut edes keskustella osa-aikaisesta työstä, johon olisin ollut halukas. Ilmoittauduin myös kuntoutettavaksi hoitavalle lääkäri, joka ei sitä kuitenkaan suositellut vaan kirjoitti lausunnon eläkkeen hakemiseksi.
Järjestelmä toimi vastoin omaa tahtoani. Työnantaja, jonka palveluksessa oli ollut melkein koko ikäni ilmoitti tylysti, että ota eläke jos kerran sellaista tarjotaan. Kummallista kun ei työni enää kelvannut vai oliko kyse väen vähentämisestä mutta ei haluttu suoraan sanoa että olin tiimiin liian vanha. Viiskymppisenä!
Toki olin menettänyt työkyvystäni ison osan mutta osa-aikaisessa olisin jaksanut varmuudella. Nyt olen viettänyt tyhjänpäiväisiä eläkepäiviä jo viisi vuotta ja kaikki tuntuu niin helvetin turhalta kuin olla voi. Työtäkin olen etsinyt mutta kenellekään en kelpaa. On tämä soma yhteiskunta kun päättäjät jauhaa työurien jatkamisesta ja eläkeikiä nostetaan mutta todellisille työhaluisille osoitetaan ovea ulos.