Toiveena lapsi

Toiveena lapsi

Käyttäjä Simpukka-yhdistys aloittanut aikaan 23.02.2023 klo 13:35 kohteessa Simpukan vertaiskeskustelu
Käyttäjä Simpukka-yhdistys (Työntekijä) (Lapsettomien yhdistys Simpukka ry) kirjoittanut 23.02.2023 klo 13:35

Toiveena lapsi

Onko sinulla toteutumaton lapsitoive? Keskustele täällä anonyymisti yhdessä vertaisten kanssa.

Käyttäjä Sande3 kirjoittanut 17.07.2023 klo 17:47

Olen 26-vuotias nainen ja mieheni samanikäinen, perusterve pariskunta. Olemme yrittäneet lasta yli vuoden ja haimme juuri tutkimuksiin julkiselle puolelle. Tuntuu, että ”pää” ja ajatukset leviää tämän asian kanssa, lähipiiristä tulee jatkuvasti lapsiuutisia. Ei ole ketään kenelle voisin jakaa ja purkaa ajatuksiani ja kokemustani.

Käyttäjä mansikka_95 kirjoittanut 25.07.2023 klo 16:40

Hei, täällä samankaltaisia kokemuksia. Olen 27 vuotias ja mieheni vuoden vanhempi. Meillä on alla yksi keskenmeno yli vuosi sitten. Keskenmenon jälkeen raskaus ei vain millään ala. Olemme käyneet lapsettomuustutkimuksissa ja mitään vikaa ei ole löytynyt. Ensimmäinen raskaus alkoi muutaman kuukauden yrityksen jälkeen.

Hoitoihin pääsyn esteenä on minun painoni, pitäisi saada 7 kiloa pudotettua että pääsisimme hoitoihin. Eniten ärsyttää että paino on kertynyt vielä raskauden aikana ja keskenmenon jälkeisen alamäen vuoksi.

Lähipiirin jatkuvat vauvauutiset saavat joka kerta aikaan kunnon romahduksen. Täälläkin tuntuu että pää hajoaa. Itse olen pystynyt puhumaan joillekin lähipiirissäni, mutta kun he eivät ole kokeneet vastaavaa niin eivät voi ymmärtää. Kommentit että ajattele positiivisemmin ja älä stressaa ei paljon mieltä lämmitä.

Olen välillä miettinyt että jos pitäisi taukoa yrittämisestä ja käyttäisi ehkäisyä, kun tuntuu että henkinen jaksaminen murenee kuukausi kuukaudelta. Mutta sekin tuntuisi ajan haaskaukselta.

Välillä saan itseni tsempattua parempaan mielentilaan, mutta seuraavat vauvauutiset saavat aina mielialan murenemaan.

Käyttäjä Suuri haave kirjoittanut 08.09.2023 klo 10:22

Täällä myös yksi 26-vuotias pariskunta. Lapsettomuutta takana 1v 8kk. Matkalle mahtunut kolme kemiallista raskautta ja yksi kohdunulkoinen raskaus joka päädyttiin leikkaamaan. Menetin leikkauksessa toisen munanjohtimeni. Kohdunulkoinen oli kesäkuun lopulla, ja toivun kokemuksesta yhä. Lapsettomuustutkimuksia tehty ja näissä kaikki ok. Koeputkihedelmöitys edessä ensi keväänä, ellei sitä ennen tärppää.

Lapsettomuushoitoihin hakeuduttamme alkuvuodesta oli yllätys, ettei näin nuorille aloitettukaan vuoden yrityksen jälkeen hoitoja. Yritystä pitikin olla takana kaksi vuotta, ennen kuin hoidot aloitetaan. Kuulemma kevyemmät hoidot eivät meidän tapauksessamme ole järkeviä, sillä tutkimuksissa ei löytynyt mitään lapsettomuuden selittävää tekijää, eivätkä ne siten lisää lääkärin mukaan onnistumisen mahdollisuutta luomuna yrittämiseen verrattuna. Tästä syystä siis edessä suoraan koeputkihedelmöitys ellei raskautta kuulu ennen ensi vuotta.

Viimeiset vajaa kaksi vuotta ovat olleet melko raskasta aikaa. Vauvauutisia on tullut vastaan niin ystäväpiirissä kuin työyhteisössä. Joka kerta viiltää sydämestä kuulla vauvauutisia, vaikka olenkin onnellinen heidän puolestaan. Äitiys on suurin haaveeni, ja minulle ei ole elämälle ikinä ollut oikeastaan muita tavoitteita. On raastavaa, kun se suurin ja ainoa iso toiveeni ei toteudu. Mieheni ottaa asian paljon kevyemmin. Hän menee tulee kun on tullakseen asenteella, vaikka toki häntäkin nämä vastoinkäymiset ovat surettaneet. Minulle ei ole lähipiirissä ikäisiäni, joita lapsettomuus olisi koskettanut. Voin puhua asiasta ystävilleni, mutta tuntuu etten saa silti kaipaamaani tukea. Juurikin näitä rentoudu, älä stressaa kommentteja tulee paljon.

Raskasta on kerätä aina menkkojen jälkeen musertunut mieli kokoon ja positiiviseksi kohti uutta yritystä. Tuntuu, että elämä on viimeiset vajaa kaksi vuotta mennyt eteenpäin kierron pituisissa sykleissä. Ensin tulee masentuminen ja suru alkaneista menkoista, sitten pitää taas kasata toiveikkuuden rippeet kasaan uutta yritystä kohti. Sitten loppu kierrosta jännitystä onko tärpännyt, kunnes sama sykli alkaa taas alusta.

Käyttäjä mansikka_95 kirjoittanut 08.09.2023 klo 14:33

Hei, kiva että kerroit teidän tarinanne. Kuulostaa kyllä todella oudolta, että hoitoihin pääsyä varten pitää odottaa kaksi vuotta. Itse olen siis 27 ja meille ei mitään tuollaista sanottu. Ajan laskeminen kylläkin aloitettiin uudestaan viimeisimmästä raskaudesta. En kyllä tiedä miten kohdun ulkoinen raskaus, vaikuttaako se. Mihin sairaalaan pyritte hoitoihin? Itse olisin TYKSiin menossa.

Meillä ei myöskään ole tutkimuksissa mitään löytynyt, mutta alustavasti kyllä puhuttiin ensin inseminaatioista. Eli ei oltaisi menossa suoraan koeputkihedelmöitykseen. Voiko käytänteissä oikeasti olla noin isoja eroja?

Kuvailemasi tuntemukset kuulostavat ihan samalta mitä itsekin koen. Äitiys on aina ollut ainoa ja suurin haaveeni elämälle, ja nyt se ei tunnu millään onnistuvan. Kaikki muut tuntuvat saavan vauvoja sormia napsauttamalla ja osa jopa vahingossa niitä haluamatta.

Itselläkin elämä tuntuu olevan täysin kuukautiskierron rytmittämää vuoristorataa. Tällä hetkellä vaikuttaisi taas menkat olevan alkamassa, joten pohjamudissa ollaan. Joka kierto sitä kuitenkin saa itsensä tsempattua taas uskomaan uudestaan.

Käyttäjä Simpukka-yhdistys (Työntekijä) (Lapsettomien yhdistys Simpukka ry) kirjoittanut 13.12.2023 klo 11:19

Ryhmäkeskustelujen palautekysely auki!✨

Mikä Simpukan ja Helminauhan ryhmäkeskusteluissa Tukinet-alustalla toimii? Missä olisi parantamisen varaa? Mitä toivoisit jatkossa? Toivomme sinulta palautetta ryhmäkeskusteluista 💛

Kyselyyn vastataan nimettömästi. Vastaaminen vie noin 5 minuuttia. Kysely on avoinna 13.12.2023-14.1.2024.

Linkki palautekyselyyn:
https://q.surveypal.com/Palaute_Simpukan_Ryhmakeskustelu_Tukinet

Käyttäjä Simpukka-yhdistys (Työntekijä) (Lapsettomien yhdistys Simpukka ry) kirjoittanut 03.01.2024 klo 12:58

Muistutus vertaiskeskustelujen palautekyselystä! ⭐

Mikä Simpukan ja Helminauhan ryhmäkeskusteluissa Tukinet-alustalla toimii? Missä olisi parantamisen varaa? Mitä toivoisit jatkossa? Toivomme sinulta palautetta ryhmäkeskusteluista 💛

Kyselyyn vastataan nimettömästi. Vastaaminen vie noin 5 minuuttia. Kysely on avoinna 13.12.2023-14.1.2024.

Linkki palautekyselyyn:
https://q.surveypal.com/Palaute_Simpukan_Ryhmakeskustelu_Tukinet