Ensimmäisen lapsen toive
Olen 30-vuotias nainen, mieheni 29-v. Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 9 vuotta, ja itse olen melkein tämän koko ajan haaveillut lapsesta. Mieheni sen sijaan ei ole ollut valmis isäksi ennen kuin vasta n. 8kk sitten ilmoitti että nyt olisi siihen valmis, hän halusi ensin edistää uraansa ja muutenkin elämäntilannetta. Iso helpotus minulle oli toki sekin että mieheni lopulta oli asiaan valmis. No nyt olemme yrittäneet 8 kk ajan toistaiseksi onnistumatta, sellainen vaikutelma on että mieheni taisi kuvitella tämän tapahtuvan nopeammin. Lapsitoive on suurin toiveeni elämässä tällä hetkellä. Tiedän toki että vuoden yritys on tavallinen aika, mutta silloin kun yrittää tuntuu aika pitkältä. Joka kuukausi kun menkat alkaa, on hyvin apeaa aikaa. Yleensä siitä tunteesta on noustu ja alkanut uusi toiveikkuuden aika, välillä tosin vaikeaa ajatella mitään muuta tavoitetta arkielämässä kuin raskautuminen. On helppoa sanoa ohjeeksi että ota rennosti ja anna tulla kun tulee, mutta ehkä helpommin sanottu kuin tehty. Kipeältä tuntuu kun joku kaveri, jonka kanssa en ole asiasta puhunut, tiedustelee miksei jo hankita lasta kun naimisissakin ollaan. Tai kertoo miten helppoa on raskautua ja ihmettelee miksi se on joillekin ”niin vaikeaa”. Myös leveily nopealla hedelmöittymisellä tuntuu pahalta, vaikka ongelma on varmaankin omani (ja toisaalta kertojan tahdikkuuden puute). Toivoisin kuulevani vertaisajatuksia.