apua, miten selviytyä seksuaalisesta hyväksikäytöstä

apua, miten selviytyä seksuaalisesta hyväksikäytöstä

Käyttäjä kathy81 aloittanut aikaan 04.06.2012 klo 11:26 kohteessa Ryhmächattejä koskevat keskustelut
Käyttäjä kathy81 kirjoittanut 04.06.2012 klo 11:26

Hei,

olen elämässäni siinä tilanteessa, jossa mietin onko tämä
elämisen arvoista elämää ja miten tästä voi selviytyä ja miten?
Syönkö loppu elämäni uni ja ahdistuslääkkeitä?

Välillä mietin, että olisi helpointa vain luovuttaa, kun ei noita
muistoja saa pyyhittyä pois. juu puhumisen pitäisi auttaa, mutta
silti se ei muuta tapahtuneita asioita. eikä niistä puhuminenkaan
niin kovin helppoa ole.

Haluaisin tietää pystyykö tästä selviämään ja onko semmoisia, jotka ovat
selvinneet ja elävät ”onnellista” elämää. Tällä hetkellä on menossa paha
masennus ja mietin pystynkö nauttimaan enää mistään?

Kokemuksia pliis=)

Käyttäjä Liian suuri korennoksi kirjoittanut 27.06.2012 klo 19:55

Moi Kathy! Mulla on hyviä uutisia: Voi selviytyä!🙂 mua on käytetty hyväks 15-vuotiaaks asti mut ku yläaste loppu,ni muutin pois kotipaikkakunnalta.välille mahtuu _paljon_ tapahtumia,muttanäin lyhyesti,elin kaks vuotta kuluttavaa elämää,join,polton Vihasin kaikkia ja itseäni etenkin,17-vuotiaana sain Jumalan armosta silloisen poikaystäväni kanssa oppia tuntemaan Jeesuksen,joka paransi sisimpäni haavoja ja rakastaen Auttoi eteenpäin.18-v menimme naimisiin,saimme 3 lasta,toisen lapsen jälkeen sairastuin kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön,jonka pahimmat oireet ovat ahdistuksen tunne ja masennus.viime syksynä sain rohkeuden kertoa vanhemmille hyväksikäytöstä ja tekijästä joka oli siis oma veli!vanhemmat järkyttyi mutta koska veljeni on lisäksi narsisti ja äärettömän etevä manipuloimaan,on hän saanut vanhemmat puolelleen.mutta en syytä heitä siitä,olen kuitenkin tullut huomaamaan että ihmiset pettävät ja jättävät mutta Jeesus pysyy aina kanssani ja lohduttaa kun on vaikeaa,johdattaa kun en osaa kulkea ja rakastaa kun koen yksinäisyyttä,tuo rauhan ja turvan.päivän kerrallaan mennään,elämä on,tuskinpa vaihtaisin taakkaani kenenkään toisen taakkaani.kyllä säkin saat elämästä kiinnija tulet kokemaan onnea ja iloa.elämä on lahja ja ainukertainen,sun elämä.tee hyviä valintoja niinsaat nauttia vanhuuteen asti niistä!🙂 joudun muuten minäkin syödä lääkkeitä koko elämäni,mutta otan asian niin,että onneksi on apua saatavilla!🙂 voimia ja jaksamista!🙂

Käyttäjä Poppis91 kirjoittanut 22.08.2012 klo 06:05

Voi selviytyä! Voimia prosessiin, sitä tarvitaan! Oman selviytymisprosessin alkamisesta on ensi vuonna 10v aikaa. Siis siitä hetkestä kun päätin pistää stopin hyväksikäytölle ja puhua jollekin. En tiennyt millaisen prosessin ja jopa voisin sanoa Pandoran lippaan se aukaisisi, mutten enää kestänyt kantaa sitä taakkaa itse. Vaihtoehtoja oli kaksi: kuolema tai jollekin avautuminen. 12v murrosikäiselle likalle aika rankka päätös näin jälkeen päin ajatellen.

Matkaan on mahtunut monenlaista vaihetta: itseinhoa, itsemurhayrityksiä, paniikki- ja masennusjaksoja sekaisin onnenhetkienkin kanssa. Ihan viimeisin päätös oli kohta 1,5v sitten ottaa etäisyyttä kaikkeen ja lähteä ulkomaille. Täällä ollessani olen eheytynyt ja tullut siihen lopputulokseen että vihaamalla en voita mitään. Olen henkisesti antanut anteeksi hyväksikäyttäjälleni. Unohtaa en voi enkä ymmärtää, mutta viha on poissa. Isäni kuuli vasta pari kuukautta sitten mitä minulle lapsuudessani tapahtui. Hänelle se oli mielettömän rankkaa kuultavaa, ja hän on nyt saman prosessin alussa jota minä olen käynyt 10v. Toivon vain että isälläni se ei veisi yhtä kauaa..

Jälkiä jättämättä tämä kaikki ei toki kuitenkaan ole tapahtunut. Olen epävarma, pelkään luottaa ihmisiin ja etenkin miehiin miettien aina motiiveja jos joku onkin mulle mukava. Ajoittaisia oman kehon inhoamisia on vieläkin, mutta siihen pitää vain oppia näkemään itsensä kauniina kaikesta huolimatta. Tärkeintä on muistaa ettei se missään nimessä ollut sun tai ulkonäkösi syy että sun viattomuuteesi on kajottu! Muista se, niin pääset pitkälle! GOOD LUCK 🌻🙂🌻

Käyttäjä noeve kirjoittanut 18.09.2012 klo 10:35

On olemassa vertaistukea... samaa kokeneiden kanssa voi kokea ymmärretyksi tulemista ja saa tukea hyväksikäytöstä selviämiseen.
Kannattaa tutustua sivustoon
http://www.sininentuki.info/foorumi/index.php

Käyttäjä Enni_V (Työntekijä) (Väkivalta- ja kriisityö, Setlementti Tampere ry) kirjoittanut 07.03.2013 klo 13:58

Hei!

Seksuaalisesta hyväksikäytöstä aiheutuu uhrille monia seurauksia, joista hän kärsii vielä pitkään, jollei hän saa apua. Oireina ovat muun muassa ahdistuksen ja vihan tunteet, pelot, syömis- ja uniongelmat jne. Näistä aiheista on tulossa liveryhmä ensi viikon torstaina 14.3.13 klo 16 - 18, jossa on teemana Seksuaalinen väkivalta ja hyväksikäyttö - tukea uhrille. Ryhmä on siis tarkoitettu nimenomaan seksuaalista väkivaltaa kokeneille. Liveryhmässä tukihenkilöinä toimii kolme Välitä!-hankkeen (seksuaaliväkivaltatyön verkostohanke) työntekijää.

Tulkaa mukaan rohkeasti keskustelemaan!

Lämpimin terveisin
Enni, Välitä-hankkeesta🙂