Yritän löytää apua jostain!
Olen yli 2 vuotta elänyt parisuhteessa, joka nyt näyttää päättyneen.
Itselläni on todella paljon ongelmia, olen ollut sairaalahoidossa masennuksen ja itsemurhayritysten takia (koska pitkä suhde loppui), käynyt psykologien ja psykiatrien puheilla, syönyt lääkkeitä jne. Mutta itsemurha-ajatuksista luovuin kun hankin kissan, vaikka joskus tuntuukin että olisi helpompaa jos ei olisi olemassa ettei minun tarvitsisi elää enää.
En tiedä minkä diagnosin sain sairaalassa ollessani, enkä ole sen enempää apua saanut, tai edes halunut. Sitäpaitsi ei ole koskaan tuntunut siltä kun kukaan ottaisi minua tosissaan.
Olin hetken aikaa ilman minkäänlaisia lääkkeitä, mistä alkoivat alkoholiongelmat. Viina on ollut suuri osa elämääni jo teinistä asti. (jo silloin oli ongelmia alkoholin kanssa), se alkoi vain enemmän ja enemmän hallita elämääni, kunnes en tehnyt muuta kun join. Tämän aikana sitten tapasinkin nykyisen mieheni. Suhde ei ollut mikään paras alkuaikoina, olimme suurimman osan molemmat juovuksissa, mutta muutimme kuitenkin yhteen, syy oli tämä että asuimme eri paikkakunnilla ja hän menetti asuntonsa. Muuton yhteydessä vähensin alkoholia kunnes lopulta lopetin kokonaan käytön (nyt olen ollut yli puolitoista vuotta selvinpäin), mutta mies vain jatkoi.
Hän alkoi tämän aikana valehdella ja rikkoa lupauksiaan viinan takia, haukkui minua ja piikitteli minkä kerkesi aina juovuksissa ollessaan, ja silloin kun itse vielä itse join, lopulta löin häntä tämän takia. Mutta sekin onneksi loppui, kun viinanjuontini loppui.
Kuukausia meni kun hän joi mutta lopulta hänkin onnistui pitämään lupauksensa, olemaan ilman alkoholia kokonaan, tähän hetkeen saakka. Vasta kuukausi sitten sain tietää totuuden hänen menneisyydestään, josta ei ollut kertonut kenellekään muulle, miten traumaattinen lapsuus hänellä oli ollut jne.
Tämän asian hänen menesyydestään saadessani tietää yritin ymmärtää kaikki nuo kerrat jolloin oli pakko päästä juomaan, eikä tätä asiaa kertonut kylläkään selvinpäin. Luulin että hän nyt kerrottuaan tajusi ettei alkoholi ongelmia ja sitä pahaa oloa poista, (minkä hän kyllä aiemmin oli myöntänyt) ja luulin että kaikki rupeaisi sujumaan kun sai noin ison, tärkeän ja kauhean asian kerrottua minulle. Mutta siitä se vasta alkoikin.
Mikään ei tahtonut sujua enää ja hän liukui vain kauemmaksi kokoajan, vaikka oli niitä hyviäkin hetkiä vielä, vaikka taisin vielä tarketua liikaa niihin rikottuihin lupauksiin ja ainaiseen juomiseen.
En tiedä mitä tehdä, miten me molemmat saisimme ongelmamme selvitetyksi ja että suhde voisi jatkua, hänhän kummiskin sanoi jättävänsä minut, ja kuitenkin kokoajan juovuksissa minulle soittelee. Sanoo ettei tiedä mitä tehdä, tai mitä haluaa, ja että kaikki tuntuu niin pahalta ettei jaksa edes itsensä kanssa, ja aikoo päättää elämänsä.
Selvinpäin hän onnistui olemaan melkein kokonaisen viikon. Sinä aikana hän myönsi että hänellä on alkoholiongelmia, hän lupasi taas olla juomatta ja halusi jatkaa suhdetta ja meni jopa terveysasemalle hakemaan apua, mitä ei sillä hetkellä saanut. Lääkäri oli vain puhunut vaihtoehdoista; antabuskuuri, a-klinikka ja psykologilla käymisestä.
En ole koskaan ollut se joka sotkeutuu turhiin suhteisiin, vaan todella haluan tämän toimivan. En sitten tiedä onko molemmilla liikaa omia ongelmia, että saisimme tämän vielä koskaan toimimaan. Yritän ymmärtää että alkoholismi on sairaus, mutta en pysty ajattelemaan muuta miten paljon hän on minulle valehdellut ja loukannut, ja ei tekisi tätä jos todella rakastaisi. Mutta haluaisin uskoa että olisi vielä jotain toivoa, hänhän myönsi ongelmansa ja minähän rakastan häntä, joten en voi vaan hylätä kun hän elää raskainta aikaa. Eiköhän se jo ole merkki aidosta rakkaudesta, kun ei jätä toista, vaan yrittää selvittää kriisit yhdessä eikä juokse pois, koska niin on helpointa?!
Hän tarvitsisi kummiskin ammattiauttajan apua, kuten minä myös. En tiedä miten kauan jaksan enää.
Olen sitäpaitsi sellaisessa tilanteessa, asun niin kaukana keskustasta että olen aivan riippuvainen hänen avustaan. Tunnen oloni turvattomaksi kotona ilman häntä koska kaikki naapurit ovat juoppoja. Kaupungissa jossa asumme minulla ei ole yhtään ystävää tai tuttavaa, koska en kykene olemaan ihmisten parissa, en pysty olemaan sosiaalinen, minulla on suorastaan ihmisinho ja kammo, ja ahdistaa jopa käydä kaupassa. Hän taas tuntee kaikki.
En tiedä enää mitä tehdä, jokainen asia tuntuu toivottomalta, enkä tiedä paljonko vielä kestän. Olen kokoajan huolissani mielenterveydestäni, että nyt minulla pimahtaa, että kohta pääni ei kestä ja vaivun psykoosiin tai jotain, koko ajan enemmän ihmeellisiä tuntemuksia, en pysty enää syömään enkä nukkumaan! Saan myös koko ajan pelätä mieheni puolesta!
Minulla itselläni on liikaa psyykkisiä ongelmia että kestäisin näitä vastoinkäymisiä! Luultavasti tekisin jotain itselleni jollei minulla olisi kissaa, pientä, viatonta elämää huolehdittavana. Enkä hoitoonkaan pysty menemään juuri tämän takia! Onko kaikki toivo minulta, häneltä ja meiltä jo ohi? Olemmeko liian sairaita molemmat pystyäksemme jatkamaan? Olen koko lapsuuteni aikana joutunut katsomaan kun vanhempani juovat, päädyin itse sille tielle ja 9 vuoden jälkeen sain otettua itseni niskasta ja lopetin, mutta nyt olen myös menettänyt myös mieheni viinalle.