Hei sinulle!
Olen kamppaillut saman asian kanssa - yksinäisyys on ollut ajoittain todella vaikeaa näin syksyn pimeinä iltoina. Kahdenkymmenen vuoden avoliiton jälkeen arki on ollut opettelemista. Tyttäreni ei ole aina luonani, joten yksinäisiä iltoja riittää. Pahinta on ollut tulla töistä pimeään kotiin, jossa kaikki tavarat vielä hohtavat uutuuttaan eikä niissä ole mitään tuttua entisestä elämästä. Tänäänkin alan jo totuttautua ajatukseen, että iltapäivällä tytär lähtee isänsä luokse. Ilta tulee olemaan ahdistava. Märehdin ajatuksella, että naapurissa perhe laittaa yhdessä ruokaa ja lämmittää saunaa..pihalla palaa tuikkuja ja takassa tuli. Minä tuijotan tauluttomia seiniäni ja yritän katsoa yksin televisiota.
Ihmismieli on merkillinen. Oli piinaavaa asua miehen kanssa, joka solvasi ja käytti henkistä väkivaltaa minua kohtaan. Vain tytär sai minut sietämään moista arkea. Nyt kun sitten sain tarpeekseni ja aloitin oman elämän - yksinäisyys ei tunnukkaan hyvältä. Välillä on ollut jo kyllä hetkiä, että olen tuntenut oloni vapaaksi ja iloiseksi. Ja päätökseni oikeutetuksi. Toivon, että saisin tunteen vaan pysyväksi...erityisesti iltaisin.
Olen varmaankin ollut läheisriippuvainen ja liian kiltti. Olen sietänyt vaikka mitä, mm. puolison ulkopuoliset suhteet pitääkseni kulissit kunnossa! En ole tiennyt paremmasta, kun en ole muiden kanssa ehtinyt tähän ikään olemaan. Ja oma lapsuuteni on ollut kaikkea muuta kuin onnellinen. Tyydyin vain osaani toimimattomassa parisuhteessa ja kuunnellessani muita ajattelin, että ei se kenelläkään elo ole sen armaampaa. Olin yksin parisuhteessa ja nyt olen sitten oikeasti yksin.
Nyt olen elänyt viikko kerrallaan eteenpäin. Kutsunut tuttuja kylään iltoina, kun ei ole ollut omia harrastuksia. Olen täyttänyt jokaisen illan jollain menolla, vaikka kirjastossa käynnillä. Uuvutan itseni iltalenkillä tai uinnilla, etten jaksa muuta kuin kaatua sänkyyn. Olen lukenut myös paljon. Minulla on lisäksi yksi tosiystävä, jolle voin soittaa heikkoina hetkinä. Surullista on ollut se, että monet niistä, jotka rohkaisivat jättämään puolisoni, ovat tavalla tai toisella kaikonneet. Heillä on varmaankin omia ongelmia setvittävänä.
Elin jo valmiiksi kylmettyneessä suhteessa. Mutta silti tämä ero 'pieni kuolema' on ollut, enkä suosittele kenellekkään. Saati sitten jos tulee jätetyksi!Sylin kaipuu on valtava! Mutta sinulle voin sanoa - meitä on monta - ja me selviämme! Pohjakosketus on nyt otettu - tästä on suunta vaan ylöspäin. Koetan ajatella, että surukin on vain kemialinen käymisreaktio. Meistä on keskimäärin noin 70 % vettä! Supervoimia syksyyn toivotellen!