Yksin avioliitossa
On taas pakko kirjoittaa, että saa vähän ahdistusta purettua. Kesä on taas mennyt masentavasti, mikään asia ei mieheni kanssa tunnu etenevän, hän elää omassa maailmassaan, minä omassani. Hänen pettämisensä (toinen kerta) esille tulosta on nyt vuosi aikaa, ja tuntuu että asiat menevät vain huonompaan suuntaan. Olemme siis olleet tänä vuonna 40 vuotta (!) yhdessä, kolme lasta ja kolme lastenlasta. Itse olen edelleen työtön eli siis liikaa aikaa ajatella asioita. Enkä edelleenkään tiedä mitä tekisin. Lähdenkö vai jäänkö. Kommunikointi miehen kanssa ei toimi ollenkaan, olen vain vihainen koko ajan, en osaa enää olla muuta kuin vihainen,koska en tiedä mitä tehdä. Tiedän että hän kärsii tästä, totta kai, yrittää välillä puhua minulle niitä näitä, mutta minä en vain pysty enää edes puhumaan. Kun lapset ovat kotona, yritän pitää ”kulissit pystyssä”, mutta kohta en jaksa enää sitä, ja pitäisikö edes? Kai he ovat jotakin huomanneet, luulisi että olisivat. En pääse tästä pettämisjutusta yli, olen aivan lukossa ja näin kesäaikaan ei mihinkään kunnalliseen palveluun pääse puhumaan, enkä tiedä olisiko siitä mitään apua edes…Eikä tämä pettämisjuttu ole ainoa mikä meidän suhteessamme on pielessä, kai se pettäminen on johtunut meidän muista ongelmistamme. Suurin ongelmamme on se, että (minun mielestäni) minä olen aina kantanut vastuun arjesta ja mieheni on ”saanut” tehdä mitä haluaa, minä olen hänen taloudenhoitajansa ja nyt olen vain saanut tarpeekseni. Tekisin mielelläni kaikenlaista hänen puolestaan, ja haluaisin tehdä yhdessä asioita, mutta haluaisin myös että minut huomioitaisiin ja tehtäisiin minulle palveluksia ym Mutta ei,näin ei tapahdu. Luulisi että pettämisen selvilletulon jälkeen hän olisi yrittänyt kaikkensa ”palvellakseen” minua, hyvittääkseen tekonsa, koska hän sanojensa mukaan ”haluaa että meidän välimme tulevat kuntoon”. Mutta ei, hän on vain jatkanut mitenkään muuttamatta käytöstään, ei korjaa omia jälkiään, ei passaa minua, ei tee asioita joita tietää minun haluavan/ei haluavan ym Viime syksynä minä tosissani yritin itse muuttua, mutta kun huomasin että hän ei mitenkään aktiivisesti yrittänyt itse muuttaa käytöstään, niin luovutin. Miksi hakata päätä seinään. On tämä niin vaikeaa.
40 vuotta on vain niin pitkä aika, koko aikuiselämäni, olen niin kiinni tässä kaikessa enkä uskalla tehdä muutosta.