Yksi sairastaa; monta omaista kärsii
Heippa!
En tiedä onko tämä nyt oikea paikka kirjoittaa mutta kokelaan! Olisin todella kiitollinen jos joku antaisi mielipiteitä tästä ”perhe draamasta”.
Eli,itse olen onnelisesti naimisissa ja meillä on 1v poika. Ongelma on (yllätys yllätys?) mun anoppi. Olen aina tullut hyvin toimeen hänen kanssa, hän on herttainen ja kiltti mutta hänellä on kuitenkin puolia jotka jo aiemmin ihmetytti ja ’ärsytti’.🤔 Esim. sitä ettei hän pidä ollenkaan huolta kodistaan, en ole koskaan nähnyt niin sotkuista kämpää; hän kerää tavaroita eikä pysty luopumaan mistään (vanhoja sanomalehtiä, lasipurkkeja, kertakäyttöastiat hän käyttää uudestaan ja uudestaan…). Hän antaa myös todella laiskan vaikutelman ja jää helposti tv:n ääressä istumaan tuntikausia. (kun hän tulee kyläilemään hän usein pyytää meitä laittamaan tv:n päälle koska sieltä tulle aina jotan mitä täytyy katsoa)
Hänellä on kolme aikuista lasta, kaikki asui kotona aika kauan ja hänen kriisinsä alkio varsinaisesti kun nämä muuttivat pois. Kämppä likaantui enemmän ja enemmän. Hänellä oli koira ja vaikka se oli todella vanha ja kipeä hän ei pystynyt luopumaan siitä vaan se joutui kärsimään aivan liian kauan, oli kauheeta sivusta katsoa…😠
Vaikka hän onkin herttainen mua kohtaan, appiukkoni sai kyllä koko ajan kuulla kunniansa, hän oli todella määräilevä häntä kohtaan. Noh, nyt hän sai tarpeeks ja lähti, löysi myös samantien toisen naisen…
Tämän seurauksena anoppini on nyt todella masentunut, kaikki lapset asuvat lähellä ja he saavat nyt toimia terapeuttina hänelle kun hän soitta/tulee käymään ja kertoo tarinansa uudestaa ja uudestaan. Hänen mielestä appiukko on aiheuttanut kaiken tämän, koska ”eihän hän voi jättää minut vaan siksi että talo on sotkuinen!”
Olemme yrittänyt kertoa hänellä mistä tämä tilanne johtuu; mies lähti koska ei pysty asumaan ällöttävän likaisessa kämpässä (eikä saanut siivoa koska mikään ei saa heittää), me emme halua tulla käymään koska siellä on tosiaan niin likaista ettei 1 vuotiasta vois laittaa lattialle konttaamaan. Mies myös kaipaisi rakkauutta ja omaa päätösvalttaa mitä hän ei ikinä saannut kotona…
Olemme kehottaneen häntä hakemaan ammatillista apua ja hän on käynyt psykologilla, mutta ei siitä ole ollut hyötyä ainakaan vielä, ja vuosi sitten tää alkoi…
Hän haluaa että häntä säälitään ja ymmärretään… Mutta kuten mun mies sanoi ”jossain vaiheessa sääli loppuu, jopa omaa äitiä kohtaan”…
Mitä pitäisi tehdä?! 😐Tottakai haluisimme olla hänen tukena, mutta se alkaa pikkuhiljaa riittää kun emme saa elää omaa elämää, ja kun hänellä ei ole minkäänlaista halua muuttaa tilannetta, hän syyttää aina vaan toisia ongelmistaan. ’Elämä on kohdellut kaltoin…’ jne.
Kun sanon asiat suorana hän loukkaantuu ja pitää mun ”pahana ihmisenä”…
Emma jaksa kuunnella niitä samoja selityksia uudestaan ja uudestaan, Ja ei oikein viittis sulkea ovi nenän edessä kun hän tulee mutta kyllä tekis mieli! Apua!