Yksi näkökulma lapsen henkiseen pahoinvointiin

Yksi näkökulma lapsen henkiseen pahoinvointiin

Käyttäjä Kokemustuntija aloittanut aikaan 23.10.2007 klo 14:03 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Kokemustuntija kirjoittanut 23.10.2007 klo 14:03

Omakohtaiset kokemukseni lapsen psyykkisten häiriöiden hoidosta perustuvat 1990-luvun alkuun. Pitää muistaa, että nykyään lasten- ja nuorispsykiatrian sairaalahoidon taso on tutkimusten perusteella Suomessa korkeatasoista. Kaikesta huolimatta tutkimusten mukaan yhä useampi lapsi ja nuori kärsii psyykkisistä ongelmista.

Omalta kokemuspohjalta ajateltuna lapsi alkaa oireilla harvoin ilman syytä. Syy voi olla esimerkiksi tasapainoisten vanhempien puuttuminen ja koulukiusaaminen tai näiden ja useampien tekijöiden yhteisvaikutus. En halua syyllistää vanhempia, mutta silti aina kannattaa katsoa peiliin, jos lapsi alkaa oireilla. Onko lapsen kanssa vietetty tarpeeksi aikaa? Ovatko lapseen asetetut vaatimukset realistisella pohjalla? Onko lasta kohdeltu muutenkin kaltoin perheen parissa?

Kaikkein tärkeintä olisi puuttua välittömästi tilanteeseen, mikäli lapsi alkaa oireilla. Puhuisinkin psyykkisestä ensiavusta, jonka ensimmäinen vaihe olisi kysyä, miksi lapsi oireilee? Tätä kysymystä ei esitetty koulukuraattorin taholta ainakaan silloin, kun itse aloin oireilla todella pahasti koulupelon ja masennuksen vuoksi. Minut leimattiin koulupinnariksi, vaikka todellisuudessa oireilin psyykkeeltäni. Tarinani huipentui siihen, kun minut vietiin ”hoitoon” Kuttulan pahamaineisen koulukodin sijaisperheeseen.

En tiedä tarkalleen, millä tasolla opettajien, koulukuraattorien (vrt. rankkureiden) ja terveydenhoitajien tietämys psykiatrisista sairauksista on nykyään, mutta epäilen, että tietoa ei vieläkään ole tarpeeksi edes perusasioista.

Lapsi on pahimmillaan susi toiselle lapselle. Koulukiusaaja alkaa usein ahdistella sitä luokan hiljaisinta ja heikointa oppilasta, jolla ei ole kaveriporukan tukea takana. Sekä kiusatun ja kiusaajan psyykkinen kunto olisi hyvä kartoittaa, sillä voihan hyvin olla niin, että kiusaaja sairastuttaa myös kiusatunkin. Ehkä asennekasvatus olisi yksi tehokkaimmista keinoista taata lapselle edes turvallinen kouluympäristö kotioloista puhumattakaan.

Yksi syy miksi minä en halunnut lapsena hoitoon Pitkäniemen psykiatriseen sairaalaan oli juuri leimautumisen pelko. Leimautumisen pelko oli ilmeinen myös läheisilläni. Toivottavasti lapsen läheisimmät aikuiset ovat nykyään ymmärtäväisempiä, sillä on karhunpalvelus kieltää lapsen psyykkiset ongelmat. Psyykkinen sairaus voi olla ihan oikeasti tappava jo varsin nuoren ihmisen kohdalla.

Toivottavasti kirjoituksestani on jollekin jotain apua!

Terveisin netissä laajalti vaikuttava Kokemustuntija

Käyttäjä Kaisla kirjoittanut 23.10.2007 klo 15:43

Ei ollut minulle apua, enkä oikeastaan lapsena vielä oireillutkaan. Olen niitä onnellisia jotka ovat sairastuneet vasta nuoruusiässä, melkein aikuisena.

Mutta oliko kirjoituksesta itsellesi apua? Oletko selvittänyt lapsuuttasi vanhempiesi kanssa? Ikääsi en tosin tiedä mutta tämän saman kirjoituksen olen lukenut toiseltakin foorumilta, olet kai sama kirjoittaja, koska ei ole lainausmerkkejä.

Käyttäjä Kokemustuntija kirjoittanut 23.10.2007 klo 16:06

Kaisla kirjoitti 23.10.2007 15:43

Ei ollut minulle apua, enkä oikeastaan lapsena vielä oireillutkaan. Olen niitä onnellisia jotka ovat sairastuneet vasta nuoruusiässä, melkein aikuisena.

Mutta oliko kirjoituksesta itsellesi apua? Oletko selvittänyt lapsuuttasi vanhempiesi kanssa? Ikääsi en tosin tiedä mutta tämän saman kirjoituksen olen lukenut toiseltakin foorumilta, olet kai sama kirjoittaja, koska ei ole lainausmerkkejä.

Ikävä juttu sitten, jos et kokenut kirjoitustani hyödylliseksi. Minulle tälläisestä "julistamisesta" on kyllä apua, sillä tiedän lasten kamppailevan aivan samojen vaikeuksien kanssa kuin minä silloin 90-luvun alussa.

Terveisin Kokemustuntija

Käyttäjä Kaisla kirjoittanut 23.10.2007 klo 16:12

No niin. Jäi jonkin pois. Piti sanomani "ikääsi en tosin tiedä mutta koskaan ei ole myöhäistä selvitellä lapsuuden kokemuksia".

Selvitteletkö sinä, kirjoittaminen on yksi keino mutta käytkö terapiassa puhumassa?

Käyttäjä Kokemustuntija kirjoittanut 23.10.2007 klo 16:23

Kaisla kirjoitti 23.10.2007 16:12

No niin. Jäi jonkin pois. Piti sanomani "ikääsi en tosin tiedä mutta koskaan ei ole myöhäistä selvitellä lapsuuden kokemuksia".

Selvitteletkö sinä, kirjoittaminen on yksi keino mutta käytkö terapiassa puhumassa?

En tartte terapiaa. Olen sinut lapsuuteni kanssa, mutta haluan auttaa muita!

Ystävällisin terveisin Kokemustuntija