Yhteenmuutto ja kaapista ulostulo?

Yhteenmuutto ja kaapista ulostulo?

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 01.07.2019 klo 22:04 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä kirjoittanut 01.07.2019 klo 22:04

Nyt käytännön vinkkejä kaivataan!

Kirjoitin tänne aikaisemmin ja pohdiskelin sitä, miten vaikeaa on aikuisena 27-vuotiaana tuntea, että joutuu ikäänkuin salassa elämään parisuhteensa kanssa. Tässä nyt muutama lainaus aiemmasta tekstistäni että taustatiedot edes vähän aukeaa:

”Oon tässä monta vuotta kamppaillut sen kanssa, että lapsuudenperheessäni vallitsee tosi vahva puhumattomuuden kulttuuri. Itse olen lesbo ja kun n viisi vuotta sitten sanoin siitä äidilleni puhelimessa, yllätyksekseni tieto olikin hirveä järkytys hänelle.- – – Tämän jälkeen ollaan puhelimessa vaihdeltu kaikkia kuulumisia muuten ihan normaalisti paitsi että kaikki puheenaiheet mitkä liittyy millään tavalla sateenkariväestöön (euroviisut, pekka haavisto, tasa-arvoinen avioliittolaki, homot, lesbot, transihmiset, minun mahdolliset ihmissuhteet, pride… lista on pitkä) on tiukasti vaiettuja . ”

Nyt on sitten tilanne se, että ollaan naisystävän kanssa muuttamassa yhteen ja minulla ei ole oikein mitään keinoja kertoa tästä. En itse yksinkertaisesti saa otetuksi tätä puheeksi, en haluaisi sitä tehdä puhelimessa mutta naamatusten vielä vähemmän. Yhteenmuuttoon on nyt 3kk aikaa ja luulen että rakentavinta olisi ilmaista asia ennen yhteenmuuttoa mielummin kuin sen jälkeen. Toivon hirveästi että olisin jossain vaiheessa osannut tai pystynyt tai saanut ilmaista sen asian, että seurustelen koska nyt tämä tulee olemaan ihan hirveä pommi. En halua että tällainen iloinen ja onnellinen (vaikkakin vähän stressaava) tapahtuma varjostuu jollain valtavalla perhekriisillä. En tiedä miten tämän ilmaisisin luontevasti ja sillä tavalla ilmoitusluontoisesti että kävisi heti ilmi etten ole hakemassakaan mitään hyväksyntää eikä ole tarvetta kenenkään ilmaista ainakaan päin naamaa minkäänlaista mielipidettä. Keskenään selkäni takana saavat minun puolesta juoruta kuinka haluavat..

Enkä halua tuoda esille sitä, miten paljon minua satuttaa se, etten tällaisena ja tämän itselleni hirveän rakkaan ja tärkeän ihmissuhteen kanssa kelpaa koska muiden mielipiteillä ei oikeastaan pitäisi olla väliä. 

Minua kiukuttaa koska olen aika varma että suurin osa sukulaisistani on jutuistani ja esim somestani kyllä huomannut että naisen kanssa seurustelen, mutta ei ilmeisesti ole korrektia kysyä asiasta koska ”kaapista ulos tuleminen on jokaisen oma asia ja sen saa tehdä omassa tahdissaan”, ja sitten sisaruksiltani udellaan heidän mieskuvioistaan yms mutta minulta ei sitten vaan kysytä koskaan mitään niin en pääse kertomaankaan. 

Olisi ihanaa saada kertoa itselle rakkaasta ihmisestä muillekin, ilman että tarvitsee ”hieroa seksuaalista suuntautumistani kaikkien naamaan”, koska pelkään että niin se tulkitaan jos naisystävästä mainitsen. 

Todella turhauttavaa ja keinoton olo. Elänkö vielä nykyaikana todellakin tällaista kaksoiselämää vanhuuteen asti?? 

Käyttäjä Valoapäin kirjoittanut 03.07.2019 klo 19:57

Tiedän puhumattomuuden vaikeista asioista, jopa tyttäreni vaihto-oppilaaksi lähteminen oli minulle niin tunteita liikuttava asia, etten osannut häntä kannustaa ja olla innostunut kuten hän olisi odottanut. Nyt harmittaa kovasti sekin asia, miksi en osannut iloita hänen onnestaan... No hän on tullut jo 3 vuotta aikaa vaihdosta pois ja elää omillaan, kylläkin poikaystävän kanssa joka on kunnollinen työssä käyvä poika, mutta ainoana lapsena tietyllä tavalla itsekäs ja itseään ajatteleva, no tytär osaa pitää puolensa paremmin kuin itse koskaan olen uskaltanut tai osannut. Yritä ajatella, että sinulla kuten meillä kaikilla on vain tämä elämä, joka pitäisi uskaltaa ja osata elää niin kuin parhaalta tuntuu, en usko että vanhemmat tai sisarukset sinua hylkäävät, aikaa voi mennä jonkin aikaa, mutta uskon, että sopeutuvat asiaan. Oma lapsi on kuitenkin maailman tärkeimpiä asioita, eikä häntä sydämessään hylkää, vaikka mitä tapahtuisi. Nauti onnesta ja rakkaudesta. Iloa ja valoa teidän elämäänne.

Käyttäjä Boriskisu kirjoittanut 08.07.2019 klo 21:32

Koska haluat tehdä asian (ja ihan fiksuakin varmaan) ilmotusluontoisesti, niin yksinkertainen esmerkki on lähettää äidillesi esim. viesti jossa lukee: "Ihan ilmoitusluontoisesti ajattelin kertoa, että muutan yhtee rakastettuni kanssa. Laitan sinulle osoite muutuu- kortin pian tulemaan".

Minulla ei ole kokemusta ihmisistä, jotka ei suvaitse sateenkaariväesöä, mutta sen tiedän että jos asia on liian vakea kasvokkain tai puhelimessa kerroattaessa, niin suosittelen kirjoittamista. Juurkin viesti (testari, whatsupp, messenger jne) tai käsinkirjoitettu kirje. Kirjottamisessa on aina se hyvä puoli, että sanoja voi miettä valmiiksi rauhassa, eikä niistä tuu sekoiltua kuin puhelimessa

Rohkeutta. 🙂