Vuosia jatkunut henkinen ja fyysinen väkivalta perheen sisällä
Heippa
Ekaa kertaa tänne kirjoittamassa. En löytänyt nyt nopealta mitään tähän aiheeseen liittyvää, joten ajattelin aloittaa uuden 🙂
Meillä tosiaan äiti ollut jo vuosia itse todella ahdistunut ja oletettavasti masentunut. Asioihin vaikuttanut hänen oma lapsuutensa, rahahuolet sun muut suhde-elämien alamäet. Hän ei ole koskaan hakeutunut puhumaan omasta pahasta olostaan minnekkään, vaan tämä kaikki on kasaantunut hänen sisälleen ja kaatunut sitten perheen niskaan. Muunmuassa nimittelynä, nipistelynä, tönimisenä, huutamisena, tavaroiden viskelynä, syyttelynä, marttyyriksi muuttumisena, tappamisella uhkaamisella, haukkumalla tyhmäksi/vähättelemällä saavutuksia/vertaamalla naapurin lapsiin jne. lyömisenä ja vähän kaikkena muuna. Haluaisin, että minulla olisi vielä joskus hyvät välit äitiini ja että tämä saisi apua omiin ongelmiinsa jostain, mutta en tiedä miten häntä voisi auttaa kun asian ottaa puheeksi hän ei myönnä että on ikinä tehnyt mitään väärää. Äitini vaikuttaa siltä, että häntä hävettää oma käytös ja on vaikea myöntää kuinka kamalasti on käyttäytynyt. Pystyykö ihmistä jotenkin pakottamaan jonnekkin puhumaan, ettei tilanne eskaloidu johonkin huonompaan suuntaan.
Isää on saatu haukkua kaikilla mahdollisilla nimityksillä ja hän on purkanut oman pahan olonsa työhön/pulloon. Äiti on käyttänyt myös hyvin värikästä sanastoa meitä lapsia kohtaan. MM. paskaperse, huora, elätti ovat tuttuja nimityksiä mitä tässä noin puolen elämänsä aikana on oppinut kuulemaan hyvinkin usein. Kun asiasta haluaisi puhua rakentavasti saa niskaansa vaan outoja syytöksiä joihin ei saa perusteluja kun niitä kysyy. Tai jos menee kysymään, että miksi löit äiti. Vastaus on vain ”Ei mulla oo mitää sanottavaa, noni menkääs siitä” tai ”Mitä? En mä oo mitää sellasta tehny”
En hyväksy väkivaltaa ketään kohtaan millään tasolla ellei kyse ole siitä, että suojelet omaa henkeäsi toisen käyttämää väkivaltaa vastaan. En myöskään hyväksy sitä, että tahattomasti uhkaillaan tappamisella tai muulla. Sillä ei ole mitään positiivista vaikutusta kehenkään eikä se ole millään tasolla hyvä kasvatusmetodi.
Omalla kohdalla lapsuuden ja nuoruuden kokemukset purkautuvat tällä hetkellä lievinä masennuksen/ahdistuksen oireina ja vaikeutena joissakin ihmissuhteisiin liittyvissä asioissa.
Millaisia kokemuksia muilla asiasta lapsuudessaan/nuoruudessaan/aikuisuudessaan?
Kiinnostaa kuulla kuinka olette selvinneet tai oppineet elämään asioiden kanssa. Ja onko millaiset välit ihmisiin ketkä ovat teitä kaltoin kohdelleet.
Tulipa sekava viesti mutta noh..Ehkä saitte jotain jujua