Voimaa jaksaa parisuhteessa jossa alkoholi korvaa perhe-elämän

Voimaa jaksaa parisuhteessa jossa alkoholi korvaa perhe-elämän

Käyttäjä Mamma26 aloittanut aikaan 08.01.2012 klo 21:17 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Mamma26 kirjoittanut 08.01.2012 klo 21:17

Nyt tuntuu jo että tämä alkaa riittämään, kun vaan se toinenkin osapuoli ymmärtäisi että missä mennään. En jaksaisi enää katsella kun mieheni vaan juo ja helposti sitten yhteiset sovitut jutut siirtyy tai peruuntuu kokonaan. Ahdistaa kun ei voi edes lähteä ulos ilman että toinen on koko ajan kyselemässä mihin menen ja olenko pitkäänkin poissa. Jopa antaa minulle rahaa kuin pikkulapselle tai teinille. minun omalla tililläni on enää harvakseltaan rahaa, olisi mukavaa kun rahaa tulee niin ne rahat myöskin pysyisi tililläni. Mieheni vanhemmat eivät tiedä tästä tilanteesta mitään ja ärsyttää kun saamme kuulla koko ajan mieheni äidiltä mitä kannattaa ostaa ja mitä ei. Voi kunpa vaan tietäisi miten meidän perheessä rahaa menee paljon oluen juontiin. Tähän on vihdoin tultava loppu mutta miten kun ei ole voimat riittänyt tehdä eropäätöstä?? on hankalaa lähteä kun on uusi koti.😑❓

Käyttäjä Sotanorsu kirjoittanut 10.01.2012 klo 00:32

Tervehdys Mamma26,

Voimia tilanteeseen. Oletko hakenut apua itsellesi? Puolisoasihan et voi muuttaa. Kävin itse vajaan vuoden terapiassa, kunnes "yhtäkkiä" ymmärsin, että yksinkertaisesti en voi yhtään mitään mieheni juomiselle. En yhtään mitään. Voin vain itse miettiä kuinka pitkään / pitkälle siedän sitä. Se helpotti, ja tuon tajuamisen jälkeen siedin sitä vielä noin vuoden verran. Sen jälkeen sain tarpeekseni. Sai jäädä mökit, autot ja iso uusi omakotitalo. Sen tilalle olen saanut jo häivähdyksen normaalia elämää: voin suunnitella menojani, osallistua juhliin, eikä tarvitse tarkkailla puolison juomista, arvioida humalan astetta jne. Meillä tähän perhetilanteeseen sisältyi muutakin kuin juominen, mutta kaikki pitkälti kilpistyi juomiseen.

Anna itsellesi aikaa, etsi terapiaa ja tietoa, ja joku päivä olet valmis tekemään päätöksen. Materialla on siinä vaiheessa aika pieni rooli, mutta toki päätöksen tekeminen vaatii henkisen kypsymisen aiheeseen. Kerro ongelmistanne: itse, kuten varmaan kaikki muutkin, salailin niitä. Nyt kun eron lähestyessä ja tietenkin erityisesti eron tullessa olen puhunut asiasta todella monelle, tuska helpottaa. Paino harteilta lähtee, ja pian huomaakin jo saavansa voimia.

Jaksamista ja kertoile kuulumisiasi!

🌻🙂🌻