Halusin kirjoittaa vastauksen aiheeseesi, vaikka minulla ei olekaan valitettavasti kokemusta siitä, voiko 'vanha' parisuhde jatkua uskottomuuden ja kolmannesta eroon pääsemisen jälkeen. Lyhyestä virsi kaunis: asun itse erossa puolisostani, hän miettii omalla tahollaan mitä sitten haluaa elämältään ja kyllä, on edelleen yhteydessä henkilöön, jonka kanssa hänellä oli/on suhde.
Olen kuitenkin tässä lukenut monia erilaisia kirjoja, artikkeleita, keskusteluja aiheesta. Suosittelisinkin sinulle, ihan näin ei-ammatillisena neuvona, erilaisia lähteitä mistä saisit ns. työkaluja tilanteeseen. Ja nimenomaan itsellesi.
Hankalinta minusta tällaisessa tilanteessa on juuri se, että miten se suhteessa ollut pääsisi eroon tästä ihmisestä, joka varmasti edelleen tuottaa ilonaiheita hankalaan tilanteeseen. Olenkin miettinyt, että vaikka itse kuinka tietäisin monia keinoja, niin en voi niistä oikein mennä hänelle sanomaan. Tuntuu, että silloin varsinkin laittaisin itseni epäsuotuisaan asemaan, jossa toinen kokisi minut vain painostavana. Onko siis vain odotettava, että hän itse keksii ne keinot ja sen todellisen halun päästä irti ulkopuolisesta ihmisestä...
Minulla ei ole puolisoni kanssa lapsia, mutta ymmärrän hyvin halusi yrittää miehesi kanssa. Onko sinulla myös omia tarpeita ja haluja, joita tunnet voivasi miehesi kanssa kohdata, mikäli hän todella sitoutuisi suhteenne uudelleenrakentamiseen?
Tyhmyys tuntuu olevan yleinen tunne näissä asioissa... Monet puhuvat siitä, että haluaisivat tyhmyyden sijasta puhua rohkeudesta: haluamme vielä kohdata sen toisen ihmisen, puolisomme, vaikeat asiat, antaa anteeksi. Itse olen kerännyt paperille miljoona asiaa, jotka puolisoni kanssa eivät ole olleet hyvin, mutta silti haluaisin antaa omasta puolestani meille ja yleensäkin elämän tarjoamille tilaisuuksille korjata asiat mahdollisuuden. Olisiko se ihminen vielä siellä jossain...?
En voi siis vastata kysymykseesi, onnistuuko suhteen uudelleen rakentaminen... Uskaltaisin ihan omana mielipiteenäni esittää ajatuksen, että mikäli hän todella saa suljettua ulkopuolisen pois elämästänne, joka on todella ainoa vaihtoehto jotta voi todella siirtyä eteenpäin, hänenkin tulee omalta osaltaan ymmärtää, mitä kaikkea parisuhteen hoitaminen tällaisen tilanteen jälkeen vaatii.
Toivottavasti ketjuun tulisi viestejä kokemuksista, itsekin kaipailen niitä... Oma puolisoni on erikoisessa tilanteessa: hän ei tiedä haluaako yrittää vai ei. Tässä yhtenä suurena kompastuskivenä on hänen syyllisyydentuntonsa, josta hän ei tiedä miten selviää... Mutta yritän kaikesta huolimatta varautua tilanteeseen, jossa hän haluaisikin yrittää🙂
Luulen, että yksi syy miksi kolmannesta osapuolesta ei osata päästää irti on se, että ei kaikesta yrittämisen halusta huolimatta uskalleta kohdata niitä kipeimpiä asioita ja halutaan tavallaan saada molemmista suhteista ne hyvät puolet.
Toivottavasti vastaukseni ainakin herättää ajatuksia ja keskustelua...