Voiko vaatia aikuiselta lapselta ?

Voiko vaatia aikuiselta lapselta ?

Käyttäjä annikki58 aloittanut aikaan 17.09.2011 klo 18:55 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä annikki58 kirjoittanut 17.09.2011 klo 18:55

Aikuinen lapseni (24 v.) asuu vielä kotona. Hän ei ole siivonnut huonettaan viime syksyn jälkeen. On kyllä vaihtanut lakanansa ja vaatteitaankin pesee koneellisen aina silloin tällöin, mutta kaikki muu on saanut olla. Roskia, likaisia astioita, tyhjiä säilykepurkkeja, tyhjiä ruokapakkauksia, juomatölkkejä, papereita, kirjoja, puolet lattiasta likaisten vaatteitten peitossa ym. Pölyä ainakin sentin kerros joka paikassa. Haisee.
Olen kyllä yrittänyt sanoa kauniisti siivoamisesta, olen sanonut pahemminkin, mutta ei siitä ole apua, sulkeutuu vaan huoneeseensa entistä enemmän.
Olen ehdottanut hänelle, että menisi johonkin juttelemaan ongelmistaan, mutta hän on kieltäytynyt. Olen tarjoutunut varaamaan aikaa opiskelijoiden terveyhenhuollosta, mutta hän ei halua.
Olen ymmärtänyt, että murrosiässä voi olla aika tavallista tällainen siivottomuus, mutta ei näy menevän ohi, pahenee vaan.
Minua hävettää. Tämän minä olen kasvattanut. Tunnen olevani voimaton tilanteessa. Puhe ei auta, itse ei voi tehdä mitään, ei voi mennä koskemaan mihinkään hänen huoneessaan. Pitäisikö vaan yrittää unohtaa ja olla kuin mitään ei olisikaan ja antaa hänen elää paskoissaan, koska tuntuu viihtyvän?

Käyttäjä Lempeät tuulet kirjoittanut 19.09.2011 klo 20:01

annikki58 kirjoitti 17.9.2011 18:55

Aikuinen lapseni (24 v.) asuu vielä kotona. Hän ei ole siivonnut huonettaan viime syksyn jälkeen. On kyllä vaihtanut lakanansa ja vaatteitaankin pesee koneellisen aina silloin tällöin, mutta kaikki muu on saanut olla. Roskia, likaisia astioita, tyhjiä säilykepurkkeja, tyhjiä ruokapakkauksia, juomatölkkejä, papereita, kirjoja, puolet lattiasta likaisten vaatteitten peitossa ym. Pölyä ainakin sentin kerros joka paikassa. Puhe ei auta, itse ei voi tehdä mitään, ei voi mennä koskemaan mihinkään hänen huoneessaan. Pitäisikö vaan yrittää unohtaa ja olla kuin mitään ei olisikaan ja antaa hänen elää paskoissaan, koska tuntuu viihtyvän?

Voi olla parikin eri syytä miksi hän käyttäytyy noin. Voi olla masentunut tai sitten hän ei vain muilta kiinnostuksen kohteiltaan huomaa tuota sotkua.

Ehkä häntä voisi pikkaisen kiristää, että ellei siivoa, sinä pyydät Mobilen työntekijän käymään. Voi olla että siivoaminen alkaa kiinnostaa. Tai sitten voi olla, ettei hän silti jaksa ja silloin Mobilen työntekijä on itse asiassa oikein hyvä vaihtoehto.

Toisaalta, vaikutat ihan todella suvaitsevaiselta vanhemmalta. (älä pahastu, olen sitä itekin). 😉 Olen ihan itsekin paininut samojen ongelmien kanssa. Lapsi oikein kehuskeli, kuinka hän sitten siivoaa kun on omassa kotonaan, mutta oma huone täällä minun luonani oli järkyttävä kaatopaikka. Kaikki vaatteet putosivat niille sijoilleen hänen päältään iltaisin ja kaapista otettiin uusia. Kaapeissa oli likaisia ja puhtaita. Paikat pursusivat pumpulipuikkoja, vanupalloja, terveyssiteitä yms. Ei auttanut mikään huuto, itku eikä hammastenkiristys. Joskus otin roskasäkin ja keräsin joka päivä kaikki mitä lattialla oli säkkiin: vaatteet, roskat, tavarat ja annoin hänen sitten etsiä niitä kun ne olivat autotallissa. Eipä auttanut sekään. Sain vain kuulla olevani paska äiti.

Nyt hän asuu kotonaan. Hieman minua huvitti kun kävin hänen luonaan ja siellä pölypallot pyöri nurkissa ja sukat tarttui lattiaan. Jokainen taaplaa tyylillään. Onneksi neljä muuta lastani siivoaa kyllä jälkensä.😉

Minusta sinun tulisi kyllä ottaa enemmän huomioon itseäsi, jos kysymys ei ole sairaudesta nuoresi kohdalla. Kieltäydy asumasta moisen suttupytyn kanssa ja kehota hankkimaan asuntoa itselleen.

Tsemppiä🙂👍