Älä usko mitä mies sanoo, äläkä anna periksi. Anna aikaa. Etsi omaan tuskaasi apua ja rakasta itseäsi, koska sinä itse olet hyvä ihminen. Juuri sellaisena kuin olet. Olen itse käynyt ja taas käymässä läpi samanlaista kriisiä. Edellinen suhde kesti 20 vuotta, nykyinen on kestänyt 2 vuotta. Olen viimeiset kuukaudet tuskaillut sitä, kuinka miehestä on tullut etäinen ja ikävä. En olekaan yhtäkkiä koko maailman keskipiste ja parasta, mitä elämä tarjoaa. Siltä jalustalta on vaikea ja tuskallista pudota. Eihän siltä voi pudota ilman edes jonkilaisia vaurioita. Teholle, tai edes sairaalaan, niistä traumoista ei joudu, mutta tuskaa se teettää. Sitä kutsutaan parisuhteessa kasvamiseksi.Jos kumpikin asettaa itsensä alttiiksi ja uskaltaa tunnustaa pahan olonsa, saattaa tilanne ratketa siihen. Ainakin solmukerän pää saadaan sillä tavalla auki. Ja ilman mitään katkeraa syyttelyä, johon meillä ihmisillä (sukupuolesta riippumatta) on taipumusta syyllistyä. Aloita keskustelu tilanteesta mieluummin neutraalisti ja minä-muodossa. Äläkä lähde mukaan toisen syyttelyyn tai itsensä/sinun syyllistämiseen.
Minun tarinani menee toistaiseksi näin: Mies on vähitellen vähentänyt, kuukausien varrella, huomionosoituksiaan. Äskettäin mies tuli luokseni viikon lomamatkan jälkeen. Emme asu samassa osoitteessa. Ensin olin onnellinen hänen läsnäolostaan ja yllättäen suutuin niin, että kaikki kuukausien tuska tuli ryöppynä muutamassa virkkeessä hänen naamalleen. Hänellä ei ollut mitään keinoa eikä kykyäkään puollustautua tuossa tilanteessa. Ryöpsähdyksessäni oli paljon totuutta, mutta tapa, jolla sen kaadoin hänen päälleen, oli ala-arvoinen.
Aamulla pyysin anteeksi, mutta koko seuraava viikko meni kylmän sodan vallitessa. Ei minulle tullut mieleenikään, että hän tuskailee samanlaisten asioiden kanssa kuin minä. Olin aivan vakuuttunut, että hän haluaa päästä minusta eroon eikä koskaan enää halua nähdä minua. Että olin merkitty nainen. Kaiken ihanan yhdessä koetun ja meille yhteisen asian alttarille uhrattu.
Tänään hän tuli käymään, kuten olimme sopineet. Kerroin, että olen saanut passituksen "kallonkutistajalle" eli psykologille liiallisen stressin vuoksi. Ja että se on ollut syy siihen, että se Ihana Nainen on kadonnut ja Hirviö on tullut tilalle. (Tämä on ihan totta. Tiedän sen jo elämänkokemuksesta) Kerroin sen vähän ohimennen, ruokaa laittaessani. Se jätti hänelle tilaa miettiä ja myös mahdollisuuden, yhtä kevyesti, vastata minulle. Hän kysyi, voiko hän ottaa lasillisen viiniä ja olla "vieraanani" tämän yön vai heitetäänkö hänet pihalle keskellä yötä. Siis sama sisäinen tuska, joka minulla on. "Tuo jättää minut kuitenkin! En ole riittävän hyvä." Kerroin hänelle, etten halua hänen lähtevän, päinvastoin. Sen jälkeen tilanne rauhoittui meidän välillämme. Ei ehkä lopullisesti, mutta solmu avattiin molemmista päistä.
Kannattaa antaa tilaa ja mahdollisuus toiselle. Tilaa hengittää ja kasvaa ihmisenä yhdessä toisen kanssa. Ja muistaa aina se, että meillä kaikilla on omat kipupisteemme. Ne ehkä ilmenevät eri tavoilla, mutta tuska on kuitenkin sama. Silmät pitää vain avata näkemään, että olemme kaikki rikkinäisiä, mutta arvokkaita.
Loppukaneetti: Ei kuitenkaan pidä suostua ihan mihin vaan. Jos oma mittari on täynnä, niin sitä on kuunneltava. Lopulta se henkilö, joka sinua ensimmäiseksi aamulla katsoo pelistä on se, jonka kanssa joudut lopun elämääsi elämään. Jos joku kävelee ylistsesi eikä kunnioita sinua ihmisenä, hän ei ole parisuhteen arvoinen. Rakasta ensin itseäsi, vasta sitten voit rakstaa muita. (Pateettista, mutta totta🙂)