Voiko tunteet palata psyykkisen romahduksen jälkeen?
Tässä oma tarinani:
Mulla on ihana mies jota rakastin syvästi, mutta ulkomaan harjoittelun aikana viime keväänä tulin humalassa suudelleeksi baarissa jotain miestä jonka nimeä en edes tiedä. Se aiheutti mulle henkisen romahduksen kun en voinut uskoa että voisin loukata mun miestä sellaisella. (Meillä on ollut iso kriisi missä molemmat loukkas toisiaan pahasti vuosia sitten, mutta selvittiin siitä ja rakastuttiin toisiimme uudestaan. Sen takia mun on ollut niin vaikea toipua siitä että loukkaan mun miestä millään siihen viittavallakaan toiminnalla.)
Mun romahdus ei ollut mikään pikkujuttu vaan putosin ihan totaaliseen hajoamisen tilaan, en voinut nukkua, en syödä, tärisin, vapisin ja oksentelin koko viikon jonka jouduin odottaa miehelleni kertomista. Halusin vaan kuolla. Kertomisen jälkeen tilanne helpotti hetkeksi ja luulin että kaikki korjaantuu, mutta parin viikon päästä kauhu palasi. Aloin pelätä sekomista, pelkäsin menettäväni koko elämänhallintani, olin varma että päädyn narkkariksi, hulluksi kadulle, ajattelin että joudun elämään jonkun sekopäisen hakkaajan kanssa, vihasin itseäni ja pakkoajatukset valtasivat mieleni seuraavan kolmen kuukauden aikana pahemmin ja pahemmin. Pelkäsin että kaikki maailman pahuus tarttuu minuun ja olin tosi epätodellisessa tilassa koko ajan. Oma elämä ei tuntunut omalta ja aloin pelätä enemmän ja enemmän että jätän mieheni tässä sekavuudessani, koska tunteeni häntä kohtaan katosivat kauhun aikana tyystin.
Nyt olen terapian avulla toipunut tuosta puolen vuoden takaisesta alkutilanteesta tilaan, jossa en ole enää jatkuvasti ahdistunut ja pelot ovat vähentyneet. Kärsin edelleen tosi voimakkaasti sellaisista olotiloista että en ole läsnä, en pysty olla läsnä, enkä tunne mitään miestäni kohtaan. Välillä hän tuntuu jopa vieraalta ja vaan suoritan ”omaa rooliani”. Se on kamalaa kun muistan miten läheisiä olimme ennen romahdustani. Tästä aiheutuu taas pakonomaisesti päässä kiertäviä ajatuksia että olenko koskaan rakastanutkaan miestäni tai mitä jos en rakastakaan häntä oikeasti. Ne on tosi piinaavia kun en usko että ne on totta. Ollaan oltu yhdessä 11 vuotta ja mun mies on paras mies ketä tiedän ja me jaettiin kaikki asiat toisillemme ennen tätä. Tää on hänellekin varmasti ihan kamalaa kun oon niin poissaoleva.
Välillä haluaisin vaan erota ja paeta jonnekin, kun mun oma elämä ei tunnu enää mun omalta. Se on kauhea olo. Kaikki mikä mulle oli tärkeää ja mikä muodosti mun persoonan on suurimman osan ajasta poissa. Oon ihan tyhjä taulu ja ajoittain mun mieli yrittää ehdottaa siihen paloja jotka tuntuu ahdistavilta ja vierailta, mutta alan pelätä että muutun sellaiseksi. Oon joku muu, en oma itseni, eikä mulla oo niinä hetkinä mitään yhteyttä siihen ihmiseen joka olin. Ajoittain oon saanut terapiassa yhteyden siihen puoleen, mutta se katoaa jo seuraavana päivänä. Se mitä oon lukenut niin mun oireet kuulostaa mun mielestä aika paljon dissosiaatiolta tai jonkinlaiselta depersonalisaatiolta mutta en tiedä.
Olen epätoivoinen. Palaako mun tunteet miestäni kohtaan koskaan takaisin? Pääsenkö kiinni siihen ihmiseen joka olin ennen tätä koskaan? Onkohan kukaan kokenut mitään vastaavaa? Mun kohdalla epäillään jonkun varhaisen trauman aktivoitumista mutta en tiedä. Mun lapsuus oli perusnormaali, tosin äiti on ollut aina aika tasapainoton ja fundamentalistinen. Oon aina ollut vähän epätasapainoinen ja tosi vaativa ja ankara itselleni, mutta en uskonut että se voisi tällaiseen kaaokseen johtaa.