Voiko tunteet kuolla parissa pvässä?

Voiko tunteet kuolla parissa pvässä?

Käyttäjä Mirvaliisa aloittanut aikaan 18.09.2011 klo 09:04 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Mirvaliisa kirjoittanut 18.09.2011 klo 09:04

Olen tällä hetkellä erittäin ahdistunut, surullinen ja hämilläni omista tunteistani. Tapasin reilu pari kk:ta sitten miehen, johon ihastuin enemmän kuin kehenkään muuhun elämäni aikana. Olen 35-vuotias ja elänyt paljon yksin sinkkuna. Suhde tuntui pienoiselta ihmeeltä jopa. Ja se onnellisuus minkä siitä sain. Viikko sitten kuitenkin aloin voimaan todella pahoin. Itkeskelin, olin kuoleman väsynyt ja tunsit ahdistusta. Ahdistusta aiheutti eritoten miesystäväni. Tai se tunne, etten tunnekaan enää häntä kohtaan mitään. Ja tämä kaikki tapahtui n. kahdessa päivässä. Aivan totaalinen tunteiden kuperkeikka. Jotenkin en jaksaisi uskoa, että näin voi käydä. Puhuimme kyllä tulevaisuudesta viikko sitten ja kävimme myös hänen kotipaikallaan. Yksi syy voisi olla puoleltani oleva sitoutumisen pelko. Miehessä on myös pieniä asioita, jotka eivät niin miellytä minua, mutta olisivatko ne niin hallitsevia. Olen myös kärsinyt masennuksesta viimeiset kolme vuotta, johon olin hakemassa terapiaa juuri ennen kuin tapasin miehen. Suhde kuitenkin helpotti oloani ja jätin asian hautumaan.
Mutta nyt voin erittäin pahoin. Itkemisestä ei tule loppua. Mahassa pistelee ja oksettaa. Keskustelin asian puhki miehen kanssa ja nyt päätimme pitää taukoa tapaamisissa. Surettaa niin hänen puolesta kun hänelläkin on vahvat tunteet minua kohtaan. Kaipaan myös sitä rakkautta, jota tunsin häntä kohtaan.

Käyttäjä tunturisopuli kirjoittanut 18.09.2011 klo 23:02

Niin.. Kumpi oli ensin, muna vai kana? Oliko tunteet alunperinkään aitoja? Voiko tunteet siis kuolla parissa päivässä joita ei koskaan ollutkaan.. vai oliko niitä sittenkin? Miksi ne ovat nyt piilossa? Onko se suojausmekanismi kun ei halua että sattuu?

Pohdin ihan samoja asioita tällä hetkellä. Vielä viikko sitten koin kauhistuttavaa ahdistusta ja menetyksen pelkoa, nyt uskon menettäneeni tämän ihmisen jota tapailin, mutta tällä hetkellä se ei tunnu miltään. Ja ehkä hyvä niin. Mies oli epätasapainoinen ja epäluotettava, tiesin sen toki itsekin.
Onko sitoutumiskammoni ottanut suojauksen käyttöön; en tunne häntä kohtaan muka sittenkään mitään? En tiedä. Välitinkökään koskaan itse ihmisestä vai siitä tunteesta jonka hän sai aikaan? Tunteen jonka luulin olevan kadotettu iäksi: kiintymyksen toista kohtaan. Osaan myös kylmettää itseni jos huomaan ettei toinen välitä. Oikeastaan se on pelottavaa, ja tiedän ettei se tee hyvää.
Syntyjä syviä pohdit. Toivottavasti joku muu osaa antaa parempia näkökantoja kuin tällainen eksynyt sielu. 🙂

Käyttäjä Mirvaliisa kirjoittanut 19.09.2011 klo 11:25

Ei varmasti ole helppoja vastauksia olemassakaan. Sinun kohdallasi asian voisi helpommin ymmärtää, koska kumppanisi oli epäluotettava. Minulla taas asia on päinvastoin. Hän rakastaa minua ja haluaisi elää kanssani vaikka lopuelämänsä.
Vielä reilu viikko sitten olin onnellinen suhteessani. Nyt kun ajattelenkin häntä alkaa vatsassani velloa ja oksettaa.
Minua vaivasi aikaisemmin myös tuollainen menetyksen pelko. Sain pelkokohtauksia, joissa ajattelin jotain sattuvan hänelle, kolarin tai tapaturman. Tai että jotain sattuisi minulle ja hän jäisi suremaan minua. Aloin jopa liikkumaan liikenteessä varovaisemmin. Pelotti, että jokin voisi murskata onnemme.
Mutta jos tunteeni eivät ole olleetkaan aitoja häntä kohtaan, olen sen kyllä hyvin itseltäni salannut. Tai sitten olen ollut ihastunut omaan kuvitelmaan, joka ehkä viimein murskautui kun kävin hänen kotonaan viikko sitten. Puhuimme nimittäin juuri pari päivää ennen tulevaisuudesta ja asummis järjestelyistä joskus myöhemmin. Tiedän, että hän haluaa asettua kotitilalleen ja kun menimme sinne inhosin melkeinpä paikkaa. En tykännyt siitä talosta tai pihapiiristä yhtään. Ja vaikka hän sanoo, että ei hän sinne ole minua viemässä, jos en halua, niin tunne ei helpota yhtään.
Ehkä meillä vain on niin eriävät suunnitelmat ja haaveet tulevaisuudesta, että aloin yht`äkkiä tuntea näin.
Ehkä tällaisena masennusta sairastavana tunteeni myllertävät niin voimakkaasti. Hyvä olisi keskittyä nyt vain hoitamaan sitä ja olen varannut ajat sekä akuuttityöryhmään julkiselle puolelle, että terapeutille, joka hoitoani hieman alkukesästä aloitti.
Nyt olo on turta ja kuten masennukseen kuuluu; mikään ei tunnu miltään. Enää minua ei edes ahdista suhteeni menettäminen alan tuntea jopa vihaa miesystävääni kohtaan. Eräs asia mikä minua hänessä ärsyttää suunnattomasti on, että hän on niin kiltti ja ymmärtäväinen minua kohtaan. Sanoisi edes joskus kovansanan! Tuntuisi hyvältä jos hän joskus laittaisi minut ojennukseen! Olen sanonutkin sen hänelle ja nyt hän vakuuttaa, että on kyllä kovapainenkin, mutta ei ole vaan näyttänyyt sitä minulle. Alkaa tuntumaan, että hän yrittäisi vakuuttaa minulle olevansa sopiva kumppani toisin mitä on. Ja sehän ärsyttää vielä enemmän.
Eihän sitä kaikki parisuhteet onnistu. Epäonnistumiset vain alkavat tuntumaan nykyisin niin raskailta, ettei niitä jaksaisi enää. Olin jo päättänytkin, että en enää kehenkään mieheen tutustu, mutta sitten nykyinen kumppanini otti minuun netissä yhteyttä ja puolen vuoden "jallituksen" jälkeen sai minut kiinnostumaan hänestä. Hän on siis vanha puolituttu. Mutta nyt saa kyllä olla viimeinen yritys minun elämässäni. Olen huomannut sen jo aikaisemminkin, että yksin eläminen on niin mukavan harmitonta ja seesteistä. Sopii minulle.