Mistä apua tähän toivottomaan olotilaan? Naimisissa ollaan oltu 14 vuotta, lapsia kolme (kaikki jo koululaisia). Ei suuria riitoja, ei alkoholismia, päinvastoin ulkoisesti kaikki hyvin. Ei vaan tunnu miltään. Lähinnä hirveä ärsyyntyminen kuvaa olotilaa.
Töissä kaikki menee hyvin ja on ”hallittua”, mutta kun lähestyn kotitannerta, alkaa jo ahdistaa. Viimeistään kun astun sisään ja kaikki kotityöt huutavat jo ovelta tekemättömyyttään, palaa hihat. Olen aina pahalla päällä, mikään nalkutus ei auta. Mies kyllä leikkaa ruohoa ja korjaa auton ym. hajonneet menopelit, mutta samalla lailla putoaa vaatteet sinne tänne kuin lapsilla. Tästä on vuosien mittaan ollut kyllä puhetta ja huutoa. Olen myös koittanut antaa olla, koska tuntuu, että meidän muu perhe viihtyy sikolätissä, mutta ei vaikutusta.
No- tämä oli vasta ensimmäinen asia. Meillä ei ole koskaan keskusteltu kovin syvällisiä. Olen joskus kyllä yrittänyt, mutta päätynyt yksinpuheluun tai -itkuun ja ajan myötä sopeutunut tähänkin. Emme pysty edes teorian tasolla puntaroimaan asioita, tyyliin mitäs jos, koska mieheni on jotenkin kovin taipumaton ”uudistuksiin”, elleivät ne tule häneltä.
Seksielämä on kuollutta, en tunne minkäänlaista halua omaa enkä vieraita kohtaan (ainakaan toistaiseksi). Meillä ei ole ollut aikaa ja rahaa tehdä mitään kaksin. Tai sanotaan, että ne kerrat voi laskea sormilla, kun jossain olemme olleet ilman lapsia. Olen ajatellut, että ehkä lasten vuoksi luovimme tämän veneen satamaan ja sitten lähdemme omille teillemme. En näe tulevaisuutta paikallaan kyhjöttävänä mummelina…
Kaikki on ollut alusta asti kovin perhekeskeistä, koska meidän ”turvaverkkomme” ovat hakeneet meistä enemmän turvaa, kuin mitä me olisimme tarvinneet takaisin. Joskus lasten ollessa pienempiä olin tästä ajoittain katkera, mutta enää silläkään ei ole niin väliä, kun lapset ovat jo isoja.
Välillä vihaan koko konkkaronkkaa, välillä haluaisin karauttaa rekan alle, jos se olisi kaikille helpompaa kuin ainainen ruikutus. Taidan kuitenkin pitää itsestäni sen verran, että uskon elämällä olevan vielä jotain ihanaa minullekin. Enkä tarkoita mitään suhdesoppaa. Toki olisi mukavaa, jos jonkun kanssa voisi jakaa asioita ja hieman romantiikkaakin kaipaisin.
Raha-asiat ovat rempallaan omalta osaltani. Olen lohduttanut itseäni jossain vaiheessa kotia sisustamalla ja ostellut mm. lapsille vaatteita ja nyt luotot vinkuvat äärimmillään ja kuukausimaksut tekevät sen, ettei palkasta sitten paljoa jää. Mies on hoitanut omat asiansa hyvin, ja näistäkään ei meillä keskustella. Hyvältä kuullostaa?? Laskut ja lainat on aina maksettu yhdessä.
Tätä nykyä tunnen vain olevani niin kovin sekaisin. En tiedä mitä tehdä? Tuntuu, että positiivisen ilmapiirin ylläpitäminen on mahdoton tehtävä. Mitään yhteisiä suunnitelmia ei ole, kummallakin omansa. Masennusta pukkaa, en ole vain vielä keksinyt keneltä lähden apua hakemaan. Netissä bongailen lanttumaakareita, mutta ei olisi varaa hakuammuntaan. Kuka jaksaa kuunnella keski-ikäisen ämmän jorinoita tunnista toiseen😋. Ja juttuahan mulla riittäisi. Sen verran kriisejä olen matkallani kerännyt ja vähän puolionnetonta lapsuuttakin voisi valottaa. Ihmissuhdesoppaa ja omia ahdistuksia.
Aina ajattelin, että ihminen jalostuisi elämän myötä, mutta tätä nykyä olen taantunut pahasti. Perheterapia olisi poikaa, mutta kun en tiedä enää tahdonko edes tahtoa. Toiveeni olisi olla yksin, mutta ei yksinäinen. Kun kuvittelen lähteväni, en kuvittele lapsia mukaani. Tämä tuntuu pahalta. En jaksa olla kiinnostunut lasten ainaisista toivomuksista. Aivan kuin minusta imettäisi kaikki mehut ja rahat, eikä kukaan ole valmis tikkua ristiin laittamaan.