Viha ja vaikea äiti
Tästä tulee pitkä juttu. Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa lukea.
Olen tunteideni kanssa ihan solmussa. Menen koko ajan ihan vuoristorataa: onnellisuuteni voi muuttua silmittömäksi raivoksi tai epätoivoksi ja murheeksi ihan parissa sekunnissa. Olen ollut useamman vuoden masentunut, välillä pahemmin ja välillä lievemmin. Minulla on avomies, ihana kissa ja ihana pieni vauva.
Nykyään olen lähestulkoon aina vihainen tai ärtyisä. Tiuskin ja mökötän ja raivoan. Tiedostan, että jokin on vialla, mutten kykene sanomaan ääneen mikä painaa, vaikka mieheni yrittää kuinka kysellä mikä minun on. En ymmärrä mikä minulle tulee; sanat ovat suussani, mutten kykene lausumaan niitä. Pahinta on, että tällaisten vihakohtausten aikana en tunne rakkautta ketään tai mitään kohtaan. Viha tavallaan syövyttää muut tunteet pois. Mutta sitten, kun olen saanut hetken aikaa itkeä tai raivota, maailma kirkastuu hetkeksi ja kykenen taas tuntemaan positiivisia tunteita – mutta tätä kestää vain hetken, maksimissaan päivän. Sitten viha tai jonkinlainen yleinen turtumus palaa taas.
Mitä olen nyt reaktioitani ja tuntemuksiani seurannut vuosien varrella, arvelen, että perimmäinen syy masennukseeni ja tunnetilojeni ailahteluihin on äitini ja hänen käytöksensä ja yleensäkin se mitä tapahtui kun olin teini-iässä.
Äitini vaikuttaa lämpimältä ja välittävältä ihmiseltä. Ennen pidinkin häntä sellaisena. Nykyään en enää tiedä. Hän sanoo toisin kuin tekee; hän väittää välittävänsä minusta ja hyväksyvänsä minut sellaisena kuin olen, mutta silti hänen on jatkuvasti saatava huomauttaa kaikesta mikä hänen mielestään elämässäni on pielessä. (Pukeudun väärin, seurustelen väärän miehen kanssa, en opiskele sellaista alaa joka hänen mielestään sopii minulle, en ole tarpeeksi lapseni kanssa, olen väärässä (”pahassa”) uskonnossa jne.) Olen sanonut hänelle, etten halua häneltä neuvoja elämääni, ja etten halua puhua esimerkiksi uskonasioista mitään. En halua tapella hänen kanssaan. Silti hän aloittaa saarnaamisen ko. asioista kerta toisensa jälkeen, kuin muka huolissaan, mutta silti jotenkin aavistan että hän enemmänkin häpeää minua ja elämäntapaani kuin on aidosti huolissaan. Se tuntuu käsittämättömän pahalta.
Äiti väittää että hän välittää muista ihmisistä, mutta jatkuvasti hän antaa käytöksellään esimerkkiä siitä, että millään muulla ei ole väliä kuin hänen tunteillaan ja sillä mitä HÄN haluaa.
10-15 vuoden takaiset tapahtumat ovat sitten ihan oma lukunsa. Vanhempani erosivat, kun olin teini. Ero oli myrskyisä ja minua ja sisaruksiani pompoteltiin isältä äidille. Kumpikin vanhemmista haukkui toista minkä kerkesi ja siinä olisi pitänyt yrittää päättää kumman puolella oli. Enemmän myötätuntoni oli isäni puolella, sillä äiti oli toiminut todella paskamaisesti (esim. pettänyt häntä, häipynyt tuon tuostakin omille teilleen mitään ilmoittamatta, olipa hän kerran jouluaatonkin toisen miehen luona), mutta enhän minä nyt sitä voinut ääneen sanoa kun äidin luona asuin.
Kun isäni muutti pois, jouduimme pian muuttamaan me muutkin, sillä kotini oli ollut isän työsuhdeasunto emmekä saaneet jäädä siihen enää isän lähdettyä. Muutimme 200 metrin päähän isän uudesta asunnosta. Äiti väitti että hänen piti ottaa vastaan eka kämppä mikä tarjottiin, mutta luulen silti, että se oli vale. Hän halusi vain kytätä isääni. Muutto oli minulle hirvittävä kokemus. Olin asunut siinä talossa 15 vuotta ja tunsin sen kodikseni ja ainoaksi turvapaikakseni. Olen äidilleni valtavan vihainen ja katkera siitä että hänen itsekkyytensä takia minut revittiin juuriltani ja menetin ison osan perusturvallisuudentunnettani. Sen jälkeen en ole tuntenut oloani hyväksi yhtään missään.
Sitten isä löysi uuden naisen. Olin siinä vaiheessa joku kuudentoista vanha. Äiti meni aivan sekaisin. Hän ei olisi antanut meidän lasten mennä isän luokse ollenkaan, siellä kun oli ”se nainen”. Me menimme kuitenkin. Äiti uhkaili itsemurhalla. Hän sanoi, ettemme ole hänen lapsiaan jos lähdemme, ja että takaisin ei ole tulemista. Tätä tapahtui säännöllisesti lähes joka kerta kun tuli viikonloppumme isän luona.
Äiti teki niihin aikoihin useita kertoja todella raakoja ja halpamaisia temppuja: hän saattoi ensin huutaa että hän ei enää ikinä tule takaisin tai että hän menee ja ajaa rekan nokkaan, ja sitten hän lähti ovet paukkuen ja kaahasi pois pihasta. Hän ei vastannut puhelimeen moneen tuntiin eikä kukaan meistä lapsista tiennyt missä hän oli ja oliko hän hengissäkään enää. Minä jouduin usein rauhoittelemaan silloin 10-vuotiasta pikkusiskoani, joka oli aivan hysteerinen aina näiden äidin kohtausten aikana. Lopulta äiti kuitenkin aina palasi, vain raivotakseen ja itkeäkseen meille sitä miten hänen oli paha olla ja miten isäni kohteli häntä paskamaisesti (ei mikään ihme kun miettii miten hän oli ensin isää kohdellut).
Isäni omisti silloin vielä kesämökin. Äidilläni ei ollut mökkiin enää omistusoikeutta, mutta hän katsoi oikeudekseen vaatia, että isäni ei saa tuoda uutta naistaan sinne. Muistan, kuinka hän sanoi, että jos se nainen vielä kerrankin tulee mökillemme, äiti menee ja hirttäytyy sinne. Oli tosi kiva sitten mennä mökille isän ja hänen uuden naisensa kanssa ja miettiä, kiikkuikohan äiti siellä sisällä vai ei. Sittemmin isä myi sen mökin, koska ei kestänyt enää sitä tappelua äidin kanssa. Se mökki oli minulle rakas ja, samoin kuin lapsuudenkotinikin, tavallaan kuin turvapaikka. Sen menettäminen sattui silmittömästi.
Nykyään en enää tiedä oikein mitä tekisin. Olen ihan solmussa, kuten alussa sanoin. Patosin tunteeni teini-iässä sisälleni, koska en voinut näyttää vihaani tai suruani – pelkäsin että äiti hiemankin järkyttyään menisi ja tekisi itselleen ties mitä. Tunteeni ovat alkaneet nousta pintaan vasta viime vuosina, ja olen yllättynyt ja pelästynyt siitä, miten raivoissani olen.
Haluaisin huutaa ja raivota äidilleni. Haluaisin tehdä hänelle kertakaikkisen selväksi, että hän on pilannut elämäni. (No ei nyt aivan.) Että hän riisti minut juuriltani, vei minulta kodin ja perheen, vain itsekkäiden halujensa takia. Hän heittäytyi lapseksi ja asetti minut ja sisarukseni väkisin aikuisen asemaan kun olimme vielä lapsia. Toisekseen haluaisin sanoa että minua niin v*tuttaa kun hän ei voi ikinä hyväksyä minua sellaisena kuin olen, vaan aina minun pitäisi olla jotain enemmän.
Olen niin kyllästynyt tähän tunnemyrskyyn. Jonnekin päin tästä pitäisi edetä, sillä tämä silmitön viha uhkaa myrkyttää niin oman lapseni kuin miehenikin elämän. Joskus tunnen vastustamatonta halua vain napata rakas kissani kainaloon ja painella pihalle kotoa koskaan enää palaamatta. Joskus vihaan lastani, vihaan miestäni, vihaan kaikkia. Pahinta on että tuo alkaa vakiintua yleiseksi tunnetilaksi.
Mitä teen? Mistä aloitan? Mistä saan apua? En jaksa enää. 😯🗯️