Vertaistukea vailla: pettäjä, miten selvisit
Olen elämäni suurimman kriisin ja tuskan äärellä. Olen pettäjä ja valehtelija. Kyse ei ollut lyhyestä jutusta vaan vuosien sivusuhteesta. Kadun sitä enemmän kuin mitään koskaan. Se on tuhonnut menneisyyteni, nykyisyyteni, tulevaisuuteni. Kaikki on pilalla. Asiasta on jo aikaa, kun suhde päättyi. Yhtäkkiä tämä asia on alkanut vaivaamaan minua jatkuvasti ja yhä enemmän. En saa asialta rauhaa. Se vaikuttaa minuuteen, itsetuntoon, kaikkeen. Tuntuu, että minulla ei ole ihmisarvoa. Tuntuu, että jos ihmiset todella tietäisivät millainen olen, kukaan ei välittäisi minusta.
Puolisolle kerroin asiasta aikanaan. Asiaa ei käyty yksityiskohtaisesti läpi, mutta hän antoi anteeksi. Itse en pysty. En tiedä pystynkö koskaan. Olen niin pettynyt itseeni. Yleensä olen ollut aina se, joka huolehtii siitä, että oikeus tapahtuu ja asiat tehdään oikein. Nyt olen pilannut parhaan asian elämässäni. Tuntuu, ettei liitosta enää koskaan tule samaa, vaikka olemmekin hyvin läheisiä, oikeastaan läheisempiä kuin vuosikausiin. Kuitenkin se jokin oleellinen ydin meidän välillämme on peruuttamattomasti, pysyvästi muuttunut ja minä olen syyllinen. Paha tuli minun kauttani. Olin tietenkin tyhmä ja järjetön enkä halua selitellä tekojani mitenkään.
En tiedä, mitä voisin tehdä. Pohdin asiaa jatkuvasti. Olen lukenut aiheesta ym. Ei helpota. Puoliso ei halua erota. Hän on entistä ystävällisempi, ihanampi ja läheisempi ja ahdistun siitä entistä enemmän. En ansaitse häntä. Toisaalta mietin, että jos hän tietäisi aivan kaiken ja kaikki inhottavat yksityiskohdat hän varmaankaan ei haluaisi jatkaa ja vihaisi minua. Mitä voin tehdä. Välillä kuolema tuntuu ainoalta ratkaisulta. Se toisi vapauden kaikille. En halua kuitenkaan tuottaa surua ja pettymystä enää kenellekään koskaan.
En saa enää elämääni hyväksi millään. Olen neuvoton. Siksi kysynkin täällä muilta pettäjiltä, oletteko pystyneet antamaan itsellenne anteeksi ja miten? Miten kauan siihen meni vai mietittekö asiaa edelleen joka ainoa päivä? Voitteko olla aidosti onnellisia? Onko ero lopulta ainoa ratkaisu ja elämän aloitus puhtaalta pöydältä? Ehkä se olisi se hyvä teko, jonka voin enää tehdä. Puolisoni pääsisi aloittamaan elämän jonkun oikeasti hyvän ihmisen kanssa.
Toivon, että en saisi sellaisia kommentteja, että mitäs menit pilaamaan elämäsi. Se on jo pilalla enkä voi palata ajassa taaksepäin. En voi muuttaa menneisyyttä mitenkään, en vaikka mitä tekisin.