Vertaistukea petetylle?
Olen uusi täällä, ja kahlannut läpi miltei kaikki pettämisaiheiset keskustelut. Niistä on ollut suuri apu, kun omaa tilannettaan on pohtinut. Harmillisen yleinen ilmiö lopulta.
Haluaisin kuitenkin kirjoittaa oman tarinani tänne, ja jos vertaistukea täältä saisin, se varmaan olisi hyväksi.
Olen 30 vuotias nainen, ja miehelläni ja minulla on takana 10 vuotinen taival. Siihen mahtuu paljon: seksittömiä aikojakin, toiseen ihastumista ja sen käsittelemistä, mutta suuri määrä unelmia, yhteistä aikaa ja yhteisiä harrastuksia, rakkautta, yhteenkuuluvuuden tunteita, yhteisiä arvoja ja yksinkertaisesti ihanaa yhdessäoloa. Olemme olleet toinen toistemme parhaat ystävät, sielunkumppanit ja rakkautemme on ollut tiivistä. Mieheni on aina halunnut minulle vain parasta, rakkaus hänen teoissaan on näkynyt päivittäin ja olen aina kokenut hänen osaltaan suurta rakkautta. Huomaan ajatelleeni aina hänestä, ettei hän koskaan tekisi minulle mitään pahaa. Hän ei pettäisi. Tiedossa on alusta asti ollut hänen taipumuksensa ilahtua naisten huomiosta, mutta se ei ole koskaan häirinnyt minua niin, että se olisi muodostunut ongelmaksi. Asiasta on aikoinaan puhuttu.
Mieheni masentui, koki tulevaisuuden osalta ikäviä tunteita, kamppaili ahdistuneisuutensa ja vaikeiden olojensa kanssa. Aloitti terapian. Minä tuin ja seisoin rinnalla, jaksoin lukemattomat raskaat keskustelut siitä miten masennus saa joskus parisuhteenkin näyttämään heikolta, valoin uskoa ja muistutin rakkaudesta. Mies totesi aina, että tätä hän toivookin: muistutusta rakkauden voimasta. Tein kaikkeni mieheni vointini vuoksi ja siinä sivussa meinasin unohtaa itsenikin. Panostin parisuhteeseen niillä keinoilla, mitä mieheni toi ilmi, että saattaisi hänen oloaan parantaa.
Kunnes pari viikkoa sitten mieheni tiputti pommin, joka tiputti minut korkealta ja kovaa. Kaksi vuotta näihin päiviin saakka kestänyt salarakkaus ja lisäksi muutamia muita kertoja, kun hän on pettänyt minua menemällä sänkyyn toisten kanssa. Siihen päälle muutama pusuttelu baarissa joidenkin tuntemattomien kanssa.
Vaikka rakkauden voima on valtava enkä halua miehelleni mitään pahaa, en kaiken tämän jälkeen ole valmis jatkamaan parisuhdetta enää. Se joku on nyt rikki, ja tiedän ettei se koskaan tule olemaan entisensä. Minä särkyisin yhä enemmän yrittäessäni.
Yhtenä surun aiheena on eroaminen tässä iässä, lapsettomana kolmikymppisenä. Minä olen aina haaveillut lapsesta. Ja nyt edessä avautuva tie näyttää hirmu kiviseltä: miten voin koskaan luottaa kehenkään tarpeeksi.