Vertaistukea petetylle?

Vertaistukea petetylle?

Käyttäjä Rikka2020 aloittanut aikaan 08.02.2020 klo 10:55 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Rikka2020 kirjoittanut 08.02.2020 klo 10:55

Olen uusi täällä, ja kahlannut läpi miltei kaikki pettämisaiheiset keskustelut. Niistä on ollut suuri apu, kun omaa tilannettaan on pohtinut. Harmillisen yleinen ilmiö lopulta. 

 

Haluaisin kuitenkin kirjoittaa oman tarinani tänne, ja jos vertaistukea täältä saisin, se varmaan olisi hyväksi. 

 

Olen 30 vuotias nainen, ja miehelläni ja minulla on takana 10 vuotinen taival. Siihen mahtuu paljon: seksittömiä aikojakin, toiseen ihastumista ja sen käsittelemistä, mutta suuri määrä unelmia, yhteistä aikaa ja yhteisiä harrastuksia, rakkautta, yhteenkuuluvuuden tunteita, yhteisiä arvoja ja yksinkertaisesti ihanaa yhdessäoloa. Olemme olleet toinen toistemme parhaat ystävät, sielunkumppanit ja rakkautemme on ollut tiivistä. Mieheni on aina halunnut minulle vain parasta, rakkaus hänen teoissaan on näkynyt päivittäin ja olen aina kokenut hänen osaltaan suurta rakkautta. Huomaan ajatelleeni aina hänestä, ettei hän koskaan tekisi minulle mitään pahaa. Hän ei pettäisi. Tiedossa on alusta asti ollut hänen taipumuksensa ilahtua naisten huomiosta, mutta se ei ole koskaan häirinnyt minua niin, että se olisi muodostunut ongelmaksi. Asiasta on aikoinaan puhuttu. 

 

Mieheni masentui, koki tulevaisuuden osalta ikäviä tunteita, kamppaili ahdistuneisuutensa ja vaikeiden olojensa kanssa. Aloitti terapian. Minä tuin ja seisoin rinnalla, jaksoin lukemattomat raskaat keskustelut siitä miten masennus saa joskus parisuhteenkin näyttämään heikolta, valoin uskoa ja muistutin rakkaudesta. Mies totesi aina, että tätä hän toivookin: muistutusta rakkauden voimasta. Tein kaikkeni mieheni vointini vuoksi ja siinä sivussa meinasin unohtaa itsenikin. Panostin parisuhteeseen niillä keinoilla, mitä mieheni toi ilmi, että saattaisi hänen oloaan parantaa.

 

Kunnes pari viikkoa sitten mieheni tiputti pommin, joka tiputti minut korkealta ja kovaa. Kaksi vuotta näihin päiviin saakka kestänyt salarakkaus ja lisäksi muutamia muita kertoja, kun hän on pettänyt minua menemällä sänkyyn toisten kanssa. Siihen päälle muutama pusuttelu baarissa joidenkin tuntemattomien kanssa.

Vaikka rakkauden voima on valtava enkä halua miehelleni mitään pahaa, en kaiken tämän jälkeen ole valmis jatkamaan parisuhdetta enää. Se joku on nyt rikki, ja tiedän ettei se koskaan tule olemaan entisensä. Minä särkyisin yhä enemmän yrittäessäni. 

Yhtenä surun aiheena on eroaminen tässä iässä, lapsettomana kolmikymppisenä. Minä olen aina haaveillut lapsesta. Ja nyt edessä avautuva tie näyttää hirmu kiviseltä: miten voin koskaan luottaa kehenkään tarpeeksi. 

Käyttäjä Pauliina1234 kirjoittanut 10.10.2022 klo 17:50

Liityin vasta tänne, ja olen lukenut paljon näitä keskusteluitanne ja miettinyt, että kyllä ihmiset voivat kokea parisuhteissaan paljon kaikenlaista pahaa. Itse sain tietää joitakin kuukausia sitten mieheni pettämisestä, joka on lopulta kestänyt koko yhteisen parisuhteemme ajan, muutamia vuosia. Hänen tapauksessaan pettäminen on niin radikaalin kamalaa, että en pysty siitä tänne kirjoittamaan. Julkisesti kirjoittaminen ei tunnu luontevalta, mutta täällä ilmeisesti ei pystyisi edes kirjoittamaan kenenkään kanssa vertaistuen vuoksi yv:nä? Tässä tapauksessa pettämisen taustalla on myös mielenterveysongelmia. En ole pystynyt tekemään vielä päätöstä parisuhteemme tilasta ja koen olevani sellaisessa umpisolmussa josta ei vaan tiedä miten päästä eteenpäin. Jos tässä olisi kyse ns. "peruspettämisestä" päätöksen teko olisi "helpompaa".  Hienoa, kun on olemassa tällainen vertaistukiryhmä, niin voi lukea toisten elämänkokemuksia ja siitä miten niistä joko selviää tai parisuhde tulee päätökseen.

Käyttäjä Porridge kirjoittanut 15.10.2022 klo 10:24

Hei,

Täällä tosiaan ei ole mahdollista kirjoittaa yksityisviestein. Toivoisin sitä itsekin.

Tsemppiä sinulle vaikean asian äärellä <3

Käyttäjä Santtuliini012 kirjoittanut 12.11.2022 klo 21:59

Hei! Liityin tänne äskön haluan jakaa tänne myös oman tarinan. Olen 20 vuotias ja olen parisuhteessa ollut Aleksin kans (nimi muutettu) kohta kolme vuotta. Tämä on itselle ollut ensimmäinen parisuhde. Rakastuin Aleksiin aivan täysin ensitapaamisesta lähtien se on tai ainakin joskus oli ” unelmamies” 2020 talvella ruvettiin seurustelemaan ja syksyllä sain tietää, että petti mua parisuhteen alussa. Olin just saanut itseni jaloilleen leikkauksesta ja kaikki oli aivan täydellistä kunnes yks ilta hän sanoi että oli pettänyt mua . Alussa menin johonkin shokkiin ja sanoin vaan että joo ei se mitään kaikki hyvin. Seuraavina päivinä ajatus ahdisti, kuvotti ja mielessä pyöri miljoona kysymystä. Olin ajatellut aina aikasemmin että en voi olla semmosen ihmisen kans yhdessä joka pettää ja että eihän mulle koskaan käy niin. Pidettiin taukoa meidän suhteesta jonkin aikaa ja alettiin uudestaan ennen 2020 joulua. 2021 vuos meni hyvin kunnes päätettiin yhessä syksyllä että pidetään taukoa, kun tuntui että oltiin enemmän kavereita kuin parisuhteessa. Oltiin kuukausi tauolla ja päätettiin jatkaa suhdetta. Nyt 2022 huhtikuussa luin Aleksin snäpin kestkustelut yhden naisen kanssa ja siellä oli naisen naku kuvia ja viestejä mitä en todellakaan olisi halunnut nähä. Aleksi kielsi ottamasta minua yhteyttä siihen naiseen, mutta en voinut olla ottamatta. Nainen laittoi Aleksin ottamat dp minulle ja chat kestkusteluja. Se tuntu niin paskalta ettå taas tää alkaa sama paska mitä jouduin käymään 2020 syksyllä. Päätin että haluan antaa sille mahdollisuuden vaikka tiedän että hän ei ansaitsisi enää yhtään mahdollisuutta.

Käyttäjä Porridge kirjoittanut 14.11.2022 klo 15:52

Voi Santtuliini012, kuulostaa aika kuluttavalle tuo sinun tilanteesi. En tiedä, kuinka korrektia on sanoa tämä, mutta mielestäni sinun ei pitäisi antaa enää uutta mahdollisuutta Aleksille, jos siis ymmärrän oikein, että on uudestaan suhteenne aikana snäppäillyt jonkun toisen kanssa. Todella ikävää 😕 Toki jokseenkin "lieventävänä" voi pitää sitä, että ensimmäinen hairahdus tapahtui suhteenne alussa. Mutta jos sitä on tapahtunut vielä uudestaan, niin en antaisi uutta mahdollisuutta. Mutta kuten itse tiedän, helppo se on täältä huudella.

Itse olen nyt viime aikoina ollut aika ahdistunut. En oikeastaan tiedä, mistä se lähti tai ei ole mitään tiettyä juttua, mikä tämän ahdistuksen on laukaissut.  Huomaan, että yleensä kun on kuukautiset alkamassa alan ahdistumaan ja pettämiskuviot tulevat enemmän mieleen. Silloin olen ottanut asian esille miehenikin kanssa. Hän tuntuu olevan aika kypsä siihen, että tuon asiaa "yhä" pöydälle. No, niinhän se taitaa usein olla, että pettäjä ei haluaisi enää käsitellä asiaa, mutta petetyltä se ottaa enemmän aikaa. Yleensä mieheni on ollut hyvin katuvainen ja anteeksipyytelevä, kun olen ottanut asian esille. Nyt alan huomaamaan hänessä enemmän ärtymystä ja tuohtumista. Sanoo, ettei jaksa loputtomasti pyydellä anteeksi enkä minäkään tietenkään sellaiseen usko. Mutta minkä minä ajatuksilleni voin. Toki sanotaan, että ajatuksia voi ohjata eteenpäin, ettei jää niihin vellomaan. Mutta helpommin sanottu kuin tehty.

Tuntuu, että olen toisinaan niin solmussa. En tiedä mikä tunne on päällimmäisimpänä. Viha sitä toista naista kohtaan, pettymys miestäni, ahdistus, suru...

 

 

Käyttäjä Santtuliini012 kirjoittanut 26.11.2022 klo 23:16

Hei! En ole hetkeen käynyt tässä, mutta samalta kuulostaa täälläkin, jos ottaa asian esille niin ärtyy ja sanoo että onko pakko taas puhua siitä tai että siitä on niin kauan jne… täällä olisi niin hyvä jos pystyisi puhumaan yksityis viesteillä niin olisi jotenkin parempi puhua. Jonain päivänä tuntuu että ihan sama mitä on joskus tapahtunu, mutta samaan aikaan mielessä kalvaa se että entä jos vielä tulee jotain paskaa niin en jaksa enää

Käyttäjä Porridge kirjoittanut 09.02.2023 klo 10:17

Heippa,

Miten teillä menee? Onko mitään uutta auringon alla, suuntaan tai toiseen? Itsellä menee vaihdellen, mutta huomattavasti enemmän on niitä hyviä hetkiä, päiviä, viikkoja. Terapiassa olen käynyt, mutta aikaisempi ajatus, että tarvitsisin säännöllistä tiheää terapiaa, on kaikonnut. Huomaan terapiassa käyväni samoja asioita läpi ja alkaa jo itseäänkin kyllästyttämään 😀 Mutta toki niistä on hyvä puhua silloin kun siltä tuntuu. Nyt kun vuosipäivä (sen kun sain tietää) lähenee, huomaan, että ikävät ajatukset valtaavat enemmän mieltäni. Toivoisin, että "vuosipäivän" koittaessa voisin päästää siitä toisesta naisesta irti. Nythän on nimittäin niin, että olen alkanut stalkkaamaan häntä ig:ssä 🙈. Tiedän, kuulostaa pahalta, mutta tiedättekö, toisaalta koen, että se on myös auttanut asian käsittelyssä. Kerroin tämän miehelleni ja terapeutillekin. Se toinen nainen ei näyttäydy mielessäni enää minään seksin jumalattarena tai jonain upeana yli-ihmisenä. Ihan tavallinen hänkin on. Ja sitähän miehenikin on minulle hokenut. En oikein tiedä, miksi roikotan sitä naista mukanani näin. Mieheni kuitenkin on päästänyt selvästi irti. Terapeutilta yritin saada vastausta tähän. Onko urkkimiseni keino yrittää hallita jotain? Vai onko se kuitenkin vielä sitä, että jollain tasolla haluan selvittää millainen tyyppi hän on/oli?  En tiedä, toisaalta toivoisin, että minäkin antaisin sen naisen jo mennä. Kuten terapeuttini sanoi, kyse ei enää ole siitä naisesta vaan miehestäni ja minusta. Mieheni teki ihan yhtä paljon väärää ja minun pitäisi keskittyä ainoastaan meihin kahteen. Tunnistaako kukaan mistä puhun?

Loppuun kuitenkin vielä pakko lisätä, että hieman toi tyydytystä, kun näin, että sen naisen koti meni myyntiin. Tietenkin tein johtopäätöksen, että hänellä ja miehellään on mennyt lusikat jakoon 😈 Hän silloin vuosi sitten viestitellessämme sanoi, ettei halua tuhota omaa liittoaan, mutta toivon, että näin on kuitenkin käynyt. Can't help it!

 

Käyttäjä Lumipallo1 kirjoittanut 25.02.2024 klo 22:57

Meillä on takana 37 yhteistä vuotta. Olen ollut onnellinen ja luulin, että kaikki on hyvin. Yhtäkkiä tuli ilmi mieheni 5 vuotta kestänyt salasuhde työkaveriin. Täysin puun takaa. Päivää ennen joulua. Se oli kauhea kokemus. Olen ollut ihan shokissa, joulun selvisin jotenkin lasten ja lastenlasten takia. En heille toki kertonut.
Minulla ei oikein ole ketään kaveria kelle kertoa. Kaikki sanoisivat, että eroa. Mutta historia on pitkä ja rakastan edelleen miestäni. Tämä olisi ystäväpiirillemme myös melkoinen yllätys, kestämistä on kovasti arvostettu ja hän on kovin pidetty.

Mieheni kertoi kaiken, tai siis paljon. Hän häpesi ja katuu kovasti, näin ainakin näytti. Haluaa jatkaa minun kanssani ja jätti suhteensa. Meni terapiaan etsimään syitä tähän.

Itse olen ollut kovin itkuinen, nyt pari kuukautta olen tätä tuskaa kantanut. Kävin työterveydessä itkemässä pari tuntia, seurakunnan terapiassa myös. Olen halukas jatkamaan avioliittoa. Kolme viikkoa lähes joka päivä keskusteltiin tuosta, välillä huudettiin, välillä pystyimme ihan normaalisti keskustelemaan. Minulla on tarve tietää kaikki ja mieheni on kertonut. Sanoi, ettei pysty valehtelemaan oikein minulle. Tuokin on tapahtunut niin, ettei vaan ole kertonut mitään, muttei suoraan ole koskaan valehdellut.

Tiedän tiedän, että luottamus on nyt kokonaan mennyt ja kaikkea epäilen. Toisaalta olen aina arvostanut häntä ja hänen arvojaan. Siksi tämä olikin niin iso yllätys. Arvostan, että hän on kertonut asioita ja mennyt terapiaan heti. Häpeää ja kärsii itsekin teostaan valtavasti. Ei osaa selittää, miksi ei lopettanut aika koko ajan tiesi tekevänsä väärin.

Nainen on minua 16 vuotta nuorempi. Tietenkin. Itse täytin juuri 60v, itsetunto toki koetuksella ja syvissä vesissä. Olen vielä ihan kaunis ja pidän itsestä huolta, siitä tuskin on kyse. Mies järjesti hienot juhlat. En nalkuta, meillä on aina ollut hyvä boogie yhdessä. Tai niin olen luullut. Mutta vika ei ole minussa, hän sanoo. Toki se on, meissä molemmissa. Olen ollut osapuolena meidän elämässä, jossa kai läheisyys on vähentynyt tms. En tiedä vielä, en ehkä koskaan ymmärrä tätä.

Pelkään yksinäistä vanhuutta, en haluaisi erota. Olemme suunnitelleet kaikenlaista enkä meinaa oikein ymmärtää tätä. Jotain hän tietenkin tältä naiselta sai. On ostellut koruja ja lahjoja hänelle vuosien varrella. Nämäkin hän kertoi. Pahinta, että ovat työkavereita. Nainen oli kolmen vuoden suhteen jälkeen eronnut omasta miehestään. Minun mieheni oli sanonut, ettei koskaan jätä minua. Mutta nyt viiden vuoden kohdalla jäivät kiinni, naisen ex-mies otti minuun yhteyttä ja kertoi. Tai itse asiassa ex-miehen pari vuotta sitten lähettämät katkerat viestit löytyivät roskapostistani. Vahingossa. Ihan kauheaa.

Tämä on nyt tällaista tajunnanvirtaa, tekee hyvää kirjoittaa. Kuulla ehkä toisten ajatuksia. Vaikka itse tietenkin päätökset tehdään. Elämä ei ole mustavalkoista ja voi tuoda kaikenlaista vastaan. Nyt se toi minulle tällaisen surun ja tuskan. Onneksi on lapset ja lapsenlapset ja muutenkin elämässä ihan kivaa. Mies on ollut mukava. Myös kaikki nämä 5 vuotta hän on ollut samanlainen, en ole huomannut mitään. On tehty remontteja mökeillä ja kotona ja suunniteltu eläkepäiviä jo valmiiksi. Matkusteltu tosi paljon. Koko ajan taustalla on ollut tämä toinen, myös meidän kotona. Tuosta kyllä raivostuin, se oli törkeää. Myös miehestä itsestään. Millainen nainen tulee toisen naisen kotiin ja sänkyyn ja millainen mies tuo toisen naisen kotiinsa ja vaimonsa sänkyyn? Tämä koko juttu on ihan absurdi ja sen käsittely vie varmasti lopulta aikaa. Saa nähdä, miten selviämme. Päivä kerrallaan.

Käyttäjä Pettynyt äijä kirjoittanut 29.02.2024 klo 16:38

Terve, onneksi löysin tämän ketjun sillä olen akuutin vertaistuen tarpeessa.

 

Vaimoni tuli eilen töistä kotiin ja kertoi viikonloppuna harrastaneensa seksiä vieraan miehen kanssa. Olen niin järkyttynyt. Olemme molemmat 32 vuotiaita ja olleet yhdessä 14 vuotta. Ja naimisissa siitä kolme vuotta.

 

Olemme olleet siis yhdessä pitkään ja kokeneet yhdessä kaikkea. Muutimme jo nuorena yhteen ja nuoruuden rakkaus oli meillä haastavaa mutta selvisimme siitä ja mielestäni suhteemme syveni. Olemme olleet toistemme tukena ja kehittäneet suhdettamme ja vuorovaikutusta jo nuoresta pitäen. Meille keskustelu on aina ollu tärkeää ja olemme loistavia riitelemään. Mikään ei ole koskaan jäänyt meillä kaivelemaan ja kaikki on aina saatu sovittua. Nyt ei enää tunnu siltä

Kysyin vaimoltani miksi hän petti minua ja hän sanoi että hänellä on suhteessamme näkymätön olo. Tämä on mielestäni käsittämätöntä. Olemme aina antaneet toisillemme tilaa ja tehneet asioita yhdessä. Vaimoni on kotoisin alkoholisti perheestä ja kärsinyt lievistä mielenterveys haasteista joissa olen aina ollut tukena. Olin myös tukena kun vaimoni nuorin sisar joutui huostaanotetuksi ja minulle oli alusta asti selvää että ryhdymme hänen huoltajikseen. Meistä tulikin perhe, kaksi 25 vuotiasta ja tuo 16 vuotias nuori. Hänen asiansa kääntyi tuolloin oikealle uralle ja on sittemmin muuttanut pois kotoamme ja pässyt opiskelemaan. Ihanaa.

Olimme valmiita työntämäön elämämne sivuun ja antamaan vaimoni siskolle terveellisen ja turvallisen kodin. Tuon takia menimme naimisiinkin niin myöhään. Kun vaimoni sisko muutti meiltä omaan kotiin vaimoni alkoi opiskella uutta alaa ja meille tarjoutui mahdollisuus muuttaa vanhaan kotitalooni asumaan.

 

Vaimo ei oikein viihtynyt siellä vaikka saimme asua ilmaiseksi ja hän ei tuntenut sitä kodikseen. Asuimme siellä kaksi vuotta kunnes totesimme että tarvitsemme oman kodin, jonka myös vaimoni tuntee omakseen. Emme ikinä uskoneet että saisimme asuntolainaa koska vaimo opiskelee, mutta saimme ja unelmiemme asunto löytyi ja muutimme tänne alle kuukausi sitten.

 

Nyt sitten vaimoni kertoi pettämisestään. Mitä helvettiä minun pitäisi tehdä. Olen aivan shokissa. Olen aina yrittänyt olla hyvä mies, raitis, keskusteleva ja tunteistakin olen oppinut puhumaan. En ole koskaan ollut väkivaltainen tai alistava.

Miksi minulle kävi näin? En voi käsittää. Hän on joskus väläytellyt että nauttii vieraiden miesten huomiosta ja olemme asiasta keskustelleet. Luottamus on ollut aina suhteemme peruskulmakivi ja olemme voineet luottaa siihen että kukin tahoillaan ei ole mitään flirttailuja vienyt eteenpäin. Minä toki en oikein osaa edes flirttailla. Olen kuitenkin ilmaissut vaimolleni etten usko vapaisiin suhteisiin enkä hyväksy pettämistä. Mitä olen tehnyt väärin. Ja mitä helvettiä teen nyt?

 

Minulla ei ole varaa yksin jäädä tähän asuntoon. Ja vaikka olisinkin miten kehtaan pankista pyytää lainaa asunnon lunastukseen kun vaimo osottautuikin pettäjäksi.

 

Vaimo kai kuvittelee että voisin antaa anteeksi mutten voi. Enkä usko että unohdan tätä ikinä. Tämä tulisi nousemaan aina vain uudestaan mieleen. Käykö siinä niin? Rakastan kuitenkin vaimoani. Mitä minä nyt teen? Kun näen vaimoni minelle nousee vain suunnaton viha ja halveksunta häntä kohtaan. En pysty puhumaan hänelle kun minua vai ällöttää ja oksettaa kun tekee niin pahaa. Olimme aikeissa perustaa perheen enkä nyt ehkä saa lapsia kun olen jo kuirenkin yli kolmen kymmenen. auttakaa joku

Käyttäjä Porridge kirjoittanut 01.03.2024 klo 11:32

Moi,

Sulla on nyt shokkivaihe menossa ja oot kaikista akuuteimmassa vaiheessa.  Älä tee mitään päätöksiä nyt. Puhaltele läpi tän vaiheen. Sä selviät tästä. Voitte selvitä jopa yhdessä. Mut sitä sun ei tartte päättää tässä hetkessä.

Tsemppiä!

Käyttäjä Dream2024 kirjoittanut 04.03.2024 klo 20:36

Hei Lumipallo,

Minun elämässäni on tapahtunut valitettavasti moni asia samoin kuin sinulla. Ollaan suht samanikäisiä, yli 40 vuotta olen mieheni kanssa kulkenut onnellisesti yhtä matkaa, 1,5 vuoden pettäminen selvästi minua nuoremman työkaverin kanssa tuli täysin puskista viime vuoden loppupuolella, sivusuhde loppui heti, olemme päättäneet edelleen jatkaa yhdessä jne.

Mies ei jaksaisi enää puhua. Sanoo ettei tekemättömäksi saa, väärin on tullut tehtyä eikä ole koskaan aikonut minua jättää, koska rakastaa minua ja meillä on aina ollut kaikki hyvin. Mutta ei osaa sanoa miksi näin kävi tai miksi suhde kesti noin kauan.

Minulla tietty tarve puhua ja asia edelleen mielessä lähes 24/7. Pääni hajoaa enkä tiedä miten saisin ajatukset muualle. Miehestäni en halua erota, sillä se olisi vielä kamalampaa kuin tämä. Kuitenkin kalvaa valehtelu ja kunnioituksen puute tuolta pettämisajalta.

Sitä naista inhoan syvästi ja haluaisin hänelle pahaa. Hän tiesi koko ajan minusta ja halusi itsekkäästi mieheni itselleen.

Ollaanko hulluja kun yritetään tässä paskassa tarpoa? Ikinä en anteeksi anna, mutta ehkä ymmärtäisin, jos saisin enemmän vastauksia.  Ja todellakin myös minun tulee katsoa peiliin ja tehdä enemmän parisuhteemme eteen.

Käyttäjä Dream2024 kirjoittanut 04.03.2024 klo 20:50

Porridge on oikeassa. Olet syystäkin shokissa ja se vaihe voi kestää pitkään.

Oliko kyseessä vain yksi kerta? Sellainen on helpompi antaa anteeksi kuin pitkään jatkunut valehtelu. Ihmiset tekevät  virheitä.

Itseä on auttanut keskustelut puolison kanssa sekä parisuhdeterapia. Pystyisikö vaimosi avaamaan enemmän omaa tunnettaan siitä, miksi hänestä tuntuu näkymättömältä? Kuuntele häntä hermostumatta. Jos ei heti onnistu, pitäkää tauko.

Entä mikä vaimollesi on tärkeää: flirttailu vai hyvä parisuhde kanssasi?

Olette uuden edessä ja sen alkumetreillä. Älkää heti luovuttako vaan selvittäkää rauhassa mitä kumpikin tahtoo.