Vauva 7 kk, miehellä Bipo masennusjakso ja omat voimat lopussa
Otsikossa sitä jo tulikin.
Voi kuinka oli jossain vaiheessa helppo vaan sanoa, että kyllä mä jaksan. Mutta nytpä tuntuu etten jaksakaan. Rakastan miestäni ihan järjettömän paljon, mistä saisin voimia jaksaa tukea? Vauva on pikkuinen ja nukkuu tosi huonosti, minä samoin.
Mies ei jaksa, ymmärrettävästi. Jollain lailla jaksaa lapsen kanssa touhuta ja koulussakin käydä, mutta mulle jää tyhjä kuori ja tuplasti työtä. Ehdotan mitä hyvänsä siivoamisesta ulos lähtemiseen on vastaus tuskainen hymy. Tänään hommasin meille lapsenvahdin ja ehdotin, että josko nyt lähdettäis sinne kiipeilemään. Mies on puhunut siitä melkein tapaamisestamme lähtien. Viimeksi viime viikolla. Mutta ei. Se haluais kyllä, vaan ei jaksa!
Ja pian en jaksa itsekään. Raskaaksi tulon jälkeen ollaan rakasteltu 5 kertaa. Kolme miehen edellisen lääkkeen vaihdon jälkeen. Haleja ja pusuja onneksi kyllä vielä riittää, vaikka nekin taitavat useimmiten mieheni puolelta olla melko koneellisia. Kaikki aika, joka voitais käyttää yhdessä menee mieheltä tietokoneen ääressä istumiseen, jumittamiseen.
Hän on kyllä tosissaan sitoutunut hoitoon, ei juo alkoholia ja elää säännöllisesti vauvan rytmin mukaan. Mutta sopivaa lääkitystä ei vaan oo vielä löytynyt. Ja tähän asti oon vakaasti uskonut, että kyllä se löytyy. Enkä ihan vielä oikein osannut odottaa uutta masennusjaksoakaan. Tyhmä, nehän tulee kun tulee, ajatteluista ja toiveista huolimatta just niinku tulee.
Mulle ruoka ei oikeen maistu, oon laihtunu taas monta kiloa ja muutenkin oon jo alipainoinen. Huomaan juttelevani vauvalle koko ajan vähemmän ja vähemmän. Saattaa mennä tuntikin, etten sano mitään kun olemme kahdestaan kotona. Lapsi leikkii lattialla ja minä lojun vieressä. Lasta kohtaan tää ei oo enää oikein.
Olinko mä vaan aivan hullu, kun luulin että voimat voisi riittää. Kyllähän mä ton kaksisuuntaisen tiesin ennenku yhteen mentiin. Ja aivan hullulle tuntuu nytkin, että ei muka jaksaisi, tuo mies kun on parempi kuin kukaan, en vois itselleni toivoa parempaa kumppania. Siis tasaista mentäessä. Edellinen masennusjaksokin jaksettiin ihan mainiosti, mutta silloin ei ollutkaan lasta…….. Varsinaisia manioita ei miehelläni koskaan vielä ollut, hypoa vaan.
Ja haluan jaksaa, haluan haluan haluan. Nyt vaan tuntuu, etten löydä niitä voimia mistään! Oiskohan täällä ketään, joka tsemppais ees vähän syyllistämättä. Tuo kaksisuuntainen kun tuntuu herättävän lähinnä kommentteja, ”hullu, jätä se”. Eikä mun mies oo hullu, enkä tosiaankaan halua jättää. Haluun vaan jaksaa. Miten ihmeessä jaksan taas tämän yli seuraavaan tasaiseen?
No, kiitosta vaan kun sai purkaa. jollain tavalla helpottaa tämäkin….