VÄSYNYT SUOJELUSENKELI
Hei!
Otsikko on vähän raflaava, anteeksi siitä, mutta siltä tämä elämä minusta tuntuu.
Olen ollut naimisissa 36 vuotta saman miehen kanssa. Saimme 2 ihastuttavaa, nyt jo kotoa pois muuttanutta, lasta. Heistä kiitän ja kumarran 🙂
Mistä haluaisin puhua, on äärimmäisen vaikea kirjoittaa, kun ei ole oikein sanoja… enkä jaksa kirjoittaa kirjan verran valitusveisuuta.
Naisena/vaimona nuo 36 vuotta ovat olleet pitkiä. surullisia ja rankkoja vuosia.
Olen työssä käyneenä naisena ja lapsiani kasvattaessani ja koko sielustani rakastaen katsonut toisella silmällä huolestuneena puolisoani.
Ihan alusta saakka näin, että hänessä on piilotettuna agressiivisuus ja viha, jotka hän erittäin taitavasti yritti piilottaa – ja tekee sitä edelleenkin muilta ihmisiltä. Humalassa hän ei kuitenkaan niitä ole pystynyt piilottamaan ja siinä on meidän tragedian syyt.
Yhteisen aikamme alussa hän käänsi sisäisen vihansa itseään kohtaan, viilteli ranteitaan ja uhkasi tappaa itsensä ja yrittikin. Sitten se muuttui sanalliseksi vihaksi kaikkia muita poissa olevia kohtaan, sukuaan, myöhemmin minunkin läheisiä kohtaan. Kun lapset tulivat teini-ikään, hän minulle kännissä suuttuessaan yritti korventaa lapsiakin. Puolustin heitä kuin naarasleijona. Näin ei ollut, kun hän oli selvinpäin. Silloin kontrolli pelas – aina seuraavaan humalaan asti.
Minut hän jätti viimeiseksi. Senkin aika tuli, ja kuvaan astui myös fyysinen mielenvikainen väkivalta minua kohtaan – ja sitä kesti vuosia. Taistelin käyttäen virkavaltaa ja miestä vietiin lukemattomia kertoja putkaan. En tehnyt rikosilmoituksia, kun siihen aikaan parisuhdeväkivalta oli asianomistajarikos. Älä kysy miksi. Kun hän nyt vasta parina viime vuonna on tajunnut, ettei hän saavuta fyysisellä väkivallalla valtaa, mitä hakee, hän on palannut askeleen takaisin eli henkiseen manipuolointiin ja satuttamiseen.
Tiedän kyllä, mitä lukijani ajattelet. Tyhmä nainen, kun ei lähtenyt! En ole tyhmä, kärsivällinen kyllä. Olen vain koettanut viimeiseen saakka pitää lupauksestani kiinni, mitä lupasin alttarilla, ja sitä sopimusta ei ole ”lainvoimaisesti” muutettu.
Silloin olin nuori, kokematonkin, syvästi tunteva ja ihmisen hyvyyteen luottava. Sitä kai vieläkin, paitsi tuo ensimmäinen – ja vähän toinenkin ☺️. Niin, eikä ole ollut koskaan mitään paikkaa, mihin lähteä. Koko elämäni olen uskonut, että ihminen voi muuttua, kasvaa (naivia tiedän ☹️), mutta en kykene edelleenkään täysin luopumaan siitä.
Olen tuntenut mieheni pahan olon myös itsessäni. Yritin auttaa, puhuin ”enkelin äänellä enkelin sanoja”, otin riskejä, panin itseni likoon ja käänsin kiviä ja kantoja hänen vuokseen. Hain häntä autolla ympäri kaupunkia, kun hän vihassaan lähti lätkimään, tiesin, että hän juo itsensä sammuksiin jonnekin. Pelkäsin hänen puolestaan. Ja häpesin.
Minä kai olin hänen suojelusenkelinsä olevinani. Siinä tämä elämä vain meni. En ole katkera kuitenkaan, väsynyt kyllä ja allapäin. Jotenkin tuntuu, että itsessä olisi ollut virtaa enempäänkin, minä vain aloin luonnehäiriöisen miehen ”vartijaksi” ja menetin tämän elämän iloiset mahdollisuudet. Toki, sitä toivon vilpittömästi hänellekin ja kaikille muillekin.
Nytkin, kun tätä kirjoitan, hän on lukkojensa takana ja juo. On nyt lomalla ja juonut koko ajan. Ei suostu kontaktiin, mököttää ja estää minun pääsyn niihin tiloihin. Välillä hän on käynyt hakemassa jotain syötävää ja jos sanon sanankin, hän heittää sanakirveen, jolla kuvittelee pahimmin loukkaavansa minua.
Katson kuitenkin ylöspäin, ja jos Mestarilla olis aikaa, niin kurkkais tännekin, minuun ja teihin kaikkiin hyviin ihmisiin.
Rakkaudella