Niin…
Reilu puoli vuotta erosta, mitä on tapahtunut, missä olen nyt..
Ensimmäiset kuukaudet menivät arjen uudelleen organisoimiseen, asioiden pohtimiseen ja ajatusten järjestelyyn. Ja nimenomaan tuossa järjestyksessä: arjen ja elämän järjestely antoi sopivasti aikaa rauhoittua, pitää sillä hetkellä liian vaikeat asiat pikkuhiljaa hautumassa. Vähin erin, pikkuhiljaa, sitten selvittelin itselleni että mitä on tapahtunut, missä ollaan ja minne jatketaan.
Yllättäen sitten asiat alkoivat muokkautua pitkin syksyä ja erityisesti vuodenvaihteen jälkeen. Löysin muutamia vanhoja ystäviä uudelleen, törmäsin uusiin ihmisiin, palasin vanhoihin harrastuksiin ja poimin uusiakin. Sain tauolla olleet opiskeluni uudelleen vireeseen, aina siihen pisteeseen että varsinainen lopputyö yliopistolle on nyt tehty, jotain pikkurääppeitä toki puuttuu edelleen – ja tiedän, ettei moinen takaa mitään ihmeellistä, hyväpalkkaista työtä, mutta teki sekin ihmeitä itsetunnolle. Samoin se, että eräs näistä ”uusista ihmisistä” kertoi sitten ihastuneensa minuun… hetken aikaa mietin asioita, varmistin mielessäni että en lähde käyttämään häntä minään laastarina tai kainalokeppinä saati itkumuurina… ja vaikka en olekaan ehkä samalla tapaa ihastunut, niin välitän hänestä paljon. Kunnioitan ja arvostan häntä, nautin hänen seurastaan.
Elämä maistuu. Hitaampia, harmaampia päiviäkin on ollut, tasanteita ja huonoja muistoja, mutta ne kuulunevat asiaan. Kuitenkin, kokonaisuutena, tunnen olevani nyt elossa… ehkä enemmän kuin aikoihin.
Mitä olen oppinut..? Tässä vaiheessa saattaa olla liian aikaista sanoa. Ehkä teen samoja virheitä kuin ennenkin, ehkä uusia. Ehkä olen vähän varovaisempi. Yritän välttää ihmissuhteiden rutinoitumista, tai ainakin sitä, että rutiineista tulisi taakka itselle tai toiselle/toisille. Arvostan itseäni uudella tavalla, tiedän joitain heikkouksiani paremmin ja olen ehkä oivaltanut jotain vahvuuksistakin. Saa nähdä. Elämä on oppimista, päivä päivältä, tapahtuma tapahtumalta.
Voimaa, kaikille.
Yrmy