Väkivaltaisesta suhteesta lähtenyt ja meinneisyyden ahdistama
Hei
Lyhyesti oma tarinani.
Isäni oli kovin väkivaltainen ja narsistinen ihminen. Nöyryytti ja satutti kaikkia lapsiaan ja vaimojaan. En juurikaan muista, että hän olisi koskaan osallistunut lasten tai kodin hoitoon, tehnyt töitä tms.. En muista yhtään hyvää asiaa hänestä. En hyvää hetkeä, mikä ei olisi päättynyt surullisesti.
Olin 13 vuotias kun karkasin kotoa, kun en enää jaksanut sitä helvettiä. Kiisti koskaan pahoinpidelleensä minua ja kielsi minut., En enää kuulemma ollut hänen tyttärensä.
Se oli siihen astisen elämäni paras päätös. Lähteä.
Vuosia kului ja elämä näytti olevan hyvin. Tapasin miehen , menimme naimisiin 3 vuoden yhdessä olon jälkeen. Luulin olevani onnellinen. Asioiden olevan hyvin.
Havahtuminen todellisuuten tapahtui , kun mieheni raivoissaan uhkasi tappaa minut ja itsensä. Heilui veitsen kanssa ja kävi päälleni. Yöllä sitten pakenin kotoa ja soitin hätäkeskukseen.
Olin aina luvannut itselleni, että jos yksikään mies ikinä nostaa kätensä minua vastaan, lähden, enkä taakseni katso. Etten aio antaa toista mahdollisuutta satuttaa minua.
Näin ei käynyt. Mies oli usein puhellut itsemurhasta. En uskaltanut lähteä. Olin kuulemma kaiikki, mitä hänellä oli. Ainoa syy elää. Ja hän lupasi, ettei ikinä enää tee mitään pahaa minulle. Yhteinen ystäväme painosti minua kotiin.
Palasin. Aluksi hän kohteli minua äärettömän hyvin. Sitten asiat alkoivat luisua niinkuin ne olivat olleet jo pidemmän aikaa. Hänestä tuli kovin mustasukkainen.
Jatkuvia syytöksiä vieraissa käymisestä, huorittelua, haukkumista, halveksimista. Väkivaltaisia purkauksia, jotka suoranaisesti eivät kohdistuneet minuun. Puukko tai nyrkki osui usein seinään tai oveen tai mihin vain.
Tiesin, etten halunnut olla enää siinä suhteeessa. Tai ennemminkin en voinut. En kykenisi ikinä luottamaan, että olisin turvassa. Että hän ei ikinä satuttaisi minua. Että hän olisi se, joka suojelee minua ja pitää turvassa. Kenen kanssa on hyvä olla.
Mutta. Puoli vuotta keräsin rohkeutta. Olin jo päättänyt lähteä, en vain tiennyt miten. Eniten pelkäsin mieheni mahdollista itsemurhaa. Sisäinen ristiriitani alkoi olla jo niin suuri, ettei minun ollut hyvä olla. Hermostuin heti, aivan kaikesta. Minusta alkoi tulla ”henkisesti väkivaltainen” miestäni kohtaan. Suutuin ihan mitättömistä asioista, huusin, ärsytin. Yritin saada hänet suuttumaan. Hain itselleni ”syytä” lähteä. Ajattelin, että koska en silloin lähtenyt, oli tilaisuus mennyt ohi. Etten voisi nyt vain kerätä tavaroita ja lähteä.
Kyllä minä häntä rakastin aivan valtavasti. Uskon, että hän rakasti minua.Kyllä hän osasi kohdella minua hyvinkin. Hellästi, aivan kuin olisin ollut jotakin kaunista ja ihmeellistä, rakastavasti, suojellen. Mutta kolikolla on toinenkin puoli, mitä kukaan muu ei nähnyt.
Epäonnistumisen myöntäminen oli myös iso syy, etten lähtenyt. Mietin, mitä muut ajattelevat kun niin pian häiden jälkeen eroan. Koin itseni niin epäonnistuneeksi.
Ja kun vielä sain kuulla usein, ettei kukaan voisi rakastaa minua, koska olen tällainen. Ehkä ajatus, että kaikella hyvällä on hintansa ja koska olen jotenkin viallinen, pitää minun olla tyytyväinen, että edes hän rakastaa minua.
Tapasin ihmisen , joka oli aivan ehdoton väkivallan suhteen. Jokainen puoluistus, mitä keksin miehelleni tai selitys miksi en voisi lähteä , hän kumosi ne. Herätteli minut näkemään asiat, niinkuin ne oli. Tämä ihminen antoi minulle rohkeutta ottaa sen viimeisen askeleen, jonka olin jo niin kauan aikaa halunnut ottaa.
Tein elämässäni jälleen parhaan päätöksen. Lähdin.
Lähdin, kun mieheni oli töissä. Soitin ystävälleni ja alle tunnissa olin pakannut tärkeimmät tavarani ja lähtenyt. Olin suunnitellut kaiken etukäteen. Odotin vain oikeaa ajoitusta.
Toki minusta tuntui kamalalta tehdä hänelle niin. Lähteä kuin varkain. Mutten osannut muutakan. En uskaltanut muutakaan. En voinut vain odottaa sitä seuraavaa kertaa. Mitä, jos hän olisikin seuraavalla kerralla osunut veitsellään minuun. Mitä jos hän olisi vahingoittanut minut pysyvästi. Vienyt henkeni. En voinut vain olla ja odottaa. Ehkä hän ei olisi koskaan enää kajonnut minuun, tehnyt mitään pahaa, mutta mistä minä olisin sen voinut tietää? Luota muhun ja mä lupaan , olia ainoa mitä hänellä oli antaa.
Nyt olen asunut omillani n 5kk. Asiat alkavat olla pikkuhiljaa hyvin. Ikävöin aina toisinaan, mutta tiedän, että näin oli oikein!
Eroni myötä jouduin totaaliseen itsekriisiin. En pitänyt itseäni minään. Tunsin olevani epåäonnistunut ja arvoton. Hukkapala. Epäkelpo. Viallinen. Täysin epäkelpo rakastettavaksi.
Rupesin käsittelemään näitä asioita. Molemmat miehet elämässäni, joiden olisi kuulunut rakastaa ja suojella minua, kohtelivat minua huonosti. Epäonnistuivat. Ensin isäni, sitten mieheni. Olin varma, että minussa on oltava jotakin vikaa.
Tämän prosessin keskellä mieleeni on alkanut nousemaan muistoja lapsuudestani. Liittyen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Mutten kykene muistamaan tarkkaan. Mutta samalla aivan liikaa. Isäni teki jotakin. Sitten minua vanhempi lapsi. Sitten myöhemmin ystäväni kummi.
Kaikki, se mitä nyt olen kerinnyt kasaamaan itseäni ja itsetuntoani. Se murenee pois.
Yhtä paljon kun haluan muistaa, niin pelkään sitä, mitä en muista.
Tiedän, että tämäkin asia on käsiteltävä. EN vain tiedä kestänkö enää tätä. Aina, kun muistan jotakin, tekee mieli oksentaa. Niin likaiseksi ja iljettäväksi tunnen itseni. En tiedä miten päin olisin. Haluaisin vain hangata itsestäni pois sen kaiken. Ajattelen, että minussa on oltava jotakin vikaa, koska tama tapahtui minulle. Ja enemmän kuin kerran. Ja useampi ihminen. Miksi juuri minä? Olenko minä jotenkin saanut kaiken tapahtumaan?
Jos jollakin on samankaltaisia koikemuksia , niin toivoisin, että kertoisit. Jos joku on selvinnyt jostakin samanlaisesta, niin kerrothan tarinasi?
Itse on vaikea nyt uskoa, että voisin koskaan jättää näitä taakseni. Olla jälleen edes jokseenkin ehjä!