väkivaltainen avoliitto

väkivaltainen avoliitto

Käyttäjä pikkumyy75 aloittanut aikaan 10.04.2017 klo 11:23 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä pikkumyy75 kirjoittanut 10.04.2017 klo 11:23

Moi,

kirjotan aiheesta, joka on mun elämää koskenu 12-vuotta.
Ex avomieheni on menehtynyt syöpään vähä yli vuosi sitten, mutta asia on edelleen elämässä mukana alitajuntasesti.
Seurustelun alku oli tietty nii ihanaa ja onnellista aikaa. aikaa tuli vietettyä vaan yhdessä.
eli siksi moni tuleva ongelma jäi huomaamatta.
Seurustelun alkuvaiheessa sattu vaan yks välikohtaus ja se johtu siitä, kun istuin ex:än työkaverin vieressä linja-autossa. Sain siitä hirveetä huutoo ja pari lyöntiä. En ajatellu sillon asiaa niin vakavaksi.
Mun asema töissä muuttu ja sitte alko kurssit ja koulutukset kaukana kotoo. toki ne oli vaan max yks yö kotoa poissa, mutta mies valtasella alalla kun oon niin, se oli aina huoraamis reissu eli mustasukkasuus oli ihan hirveetä.
Tilanne paheni pikkuhiljaa ja sitte, kun asiaan oikeesti havahduin, niin olin jo tosi syvällä asian kanssa.
Meille oli tulossa lapsi, joka menehtyi odotusaikana sitten. Silloin ex jäi kiinni pettämisestä, jota olis siis ollu kauan jo ja eri naisten kanssa. Mutta mua kohtaan mustasukkasuus oli jäätävää, ihan tasolla jota ei voi näin jälkikäteen edes ymmärtää.
Millon joku katto väärin mun päälle, millon joku tervehti väärässä paikassa. Vähintään 2-kertaa päivässä käytiin tarkistamassa mun olevan töissä.
Lyömiset paheni vaan näiden mustasukkasuuskohtausten jälkeen ja lähes joka tapauksessa oli kuningas alkoholi mukana.
Koitin erota, mutta hän palasi aina takas.
Ilmotin ettei meillä ole avoliittoa enää ja nukuin milloin missäkin päin taloa, jossa ol oli edes vähä turvallinen.
Alkolisoitunut, työt lopettanu yrittäjä ei vaan päässy asumaan minnekkään. Eli samankaton alla asuminen jatkui, ilman mitään suhdetta.
Joka päiväinen pelko ja väkivallan uhka varjosti elämää siis edelleen.
Sitte tuli ex:lle diagnoosi, syöpä.
Koitin toimia tukihenkilönä.
Olin lääkärit, sairaalareissut, leikkausmatkat yms mukana aina.
esitin koko tuon avoliiton ja sen jälkeisen ajan kaikille, ettei mitään koskaa oo edes tapahtunu, kulissit pysy kasassa ihan täydellä teholla
Hiukan oli muutenkin tuossa vaiheessa rauhallisempaa muitten asioitten suhteen.
Leikkauksen jälkeen toipuminen oli hyvää ja siitä seurasi seuraavat pahoinpitelyt. Sairaalan sosiaalitoimi koitti löytää asuntoa hänelle, mutta tuossa vaiheessa se oli aika mahdoton tehtävä.
Mutta edelleen en saanut häntä ulos elämäsäni ja käsin. tuossa vaiheessa alkoi omat voimat loppua ja omaa elämän tarkotusta ei enää ollu missään tapauksessa. Päivä töissä ja kaikki mahdollinen ylimääränen työ siihen päälle, ettei sinne kotiin tarvinnu mennä.
Viimesin pahoinpitely oli sitte niin paha, että lääkäri sanoi kuolemani olleen sentin päässä. Pään olin saanu justiin suojattua.
Prosessi lähti pyörimään siitä. Syyttäjä olisi syyttänyt törkeästä pahoinpitelystä.
Ilmotus tuli siinä vaiheessa, kun elin iäksi ex:lle annettiin viikko tai pari.
Siinä vaiheessa kaikki pyöri vain hänen kipujen lievittämisen ympärillä.
Viimeisen kerran, kun ambulanssi hänet haki, menin sairaalaan taas mukaan ja käytännössä istuin sairaalassa 24/7, öisin kävin vähän kotona nukkumassa.
Silloin pahan tekeminen mua kohtaan tuntu vähäpätöseltä asialta. Kuolemaa edeltävänä päivänä tehtiin tilit selviksi. Lupasin antaa anteeksi ja lupasin pysyä lähellä ja hoitaa viimeiset päivät.
Tyhjyys iski kuoleman jälkeen. koko oma elämä oli unohttunu, onko mulla enää mitään?
Ex:än lähisuku kävi päälle, kun yleiset syyttäjät, mun pitää tehdä sitä ja tätä ja tuot. Riita oli valmis, kun en enää vaan jaksanu, nyt oli pakko jaksaminen loppu.
Tästä on nyt vähä yli vuosi.
Elämä kasaantuu pikkuhiljaa ja pahoinpitely painajaiset on enää satunnaisia.
Nyt oon rakastunu, mutta pelko estää toteuttamasta mitää.
Tunteet on todellisia, henkilö tuttu jo nuoruudesta, mutta mitä jos seki lyö tai on mustasukkanen?
Tiedän ettei näin ole, mutta se tunne on välillä liian todellinen, että mitä jos
Onko jollain samanlaisia kokemuksia?
Pääseekö tuosta koskaan yli kokonaan?

Tiedän, että olis pitäny jättää vaikka oma talo ja muuttaa vuokralle jonnekkin, mutta jälkiviisaus ei nyt auta.

Käyttäjä helemi kirjoittanut 11.04.2017 klo 10:59

Jälkiviisaushan se parasta onkin, tietää ihan varmasti, miten olisi pitänyt tehdä, kun sen olisi sillä hetkellä tiennytkin!

Sinun pitää puhua rakastetullesi, rehellisen raakasti nämä asiat, kertoa tapahtuneista ja painajaisista, jos hän ymmärtää kuvion, jatko on helpompaa.
Minäkin kuvittelin joskus, kaikki miehet on samanlaisia, kuin kokemukseni aviomiehestä olivat, ettei mies vaihtamalla parane. Yllätyksiä kuitenkin sattuu.
On hyvin vaikeaa, edes käsittää kuinka toisinkin voi elää. Siinä missä ennen joutui tekemään tiliä, kun omalla pihalla pyörähti, niin nyt menen mihin haluan, eikä joka askelta tarvitse selittää, johon sitten itse, vanhalla kokemuksella syyllistyn.
Kun on elänyt väkivallan sävyttämää elämää, vuosikymmenet, niin osaa arvostaa elämää, jossa saa yönsä nukkua rauhassa, päivät elää pelkäämättä, että joku lyö, sekin on vaikea oppia. Toiseen luottaminen on vaikeaa, sillä päässä kulkee ne vanhat kokemukset, entäs jos?
Painajaisia näen vieläkin, jopa veren maku maistuu suussa, mutta helpotus on sitä suurempi kun herään.

Käyttäjä pikkumyy75 kirjoittanut 11.04.2017 klo 11:31

Olen asiasta ollu nyt rehellinen, niin ystäville kun myös tälle suurelle rakkaudelle.
Puhuminen on helpottanu tosi paljo, mutt se mutku ja jos tuntuu välillä tosi voimakkaana kuitenkin.

Käyttäjä helemi kirjoittanut 12.04.2017 klo 10:37

Älä pelkää, mene päivästä toiseen rohkeasti.
Et varmaan sen entisen kanssa osannut pelätä, mitä tulevaisuus tuo, nyt kokemuksen karttuessa, osaat senkin taidon, mutta jos pystyt sen pelon siirtämään taka-alalle, voit elää, etkä vain ole olemassa. Pelko kaventaa sinun elämääsi, et pysty täysipainoisesti nauttimaan onnestasi.
Ja oikeastaan, mitä pahempaa sinulle voi tapahtua, kuin on jo tapahtunut. Miehetkin tarvitsee luottamusta, joten luota, jos sitten aika tuo muutosta tullessaan, niin se on sen ajan murhe.

Käyttäjä pikkumyy75 kirjoittanut 12.04.2017 klo 13:17

Oi Helemi, olit kirjottanu tosi kauniisti.
Kiitos.
Näin koitan ajatella ja se onnistuu päivä päivältä paremmin.
Mutta aina lisätsemppaus on tarpeen.

Käyttäjä Syystuuli2 kirjoittanut 16.04.2017 klo 01:36

Hei

Samantyyppisiä kokemuksia ja tunteita käyn minäkin läpi tällä hetkellä.Elin 5 vuotta avoliitossa miehen kanssa,jonka kanssa koin henkistä ja fyysistä väkivaltaa.

Nyt olen ollut uudessa parisuhteessa joitakin kuukausia ja huomaan kamppailevani entisten haamujeni kanssa.Vaikeaa luottaa,kiintyä,vaikka olen löytänyt aivan ihanan ihmisen. Hänelle olen kertonut jotakin historiastani exäni kanssa,jotta hän ymmärtäisi paremmin epävarmaa käytöstäni joissakin tilanteissa.

Olen päättänyt tehdä kovasti töitä,jotta voin taas luottaa ja rakastaa normaalissa parisuhteessa.Muutenhan exä vie voiton,jos saisi murskattua vielä tulevaisuutenikin. Nykyään menee jo paljon päiviä, kun en ajattele vihalla exääni,mutta välillä se viha nostaa vieläkin voimakkaana päätään.

Säälittää myös hänen nykyisensä,että kumpa tietäisi, minkä ihmisen kanssa on tekemisissä.Valitettavasti se asia selviää hänelle vasta,kun on jo tunnekoukussa.

Uskon ,että me selvitään näistä asioista yli. Kaikista niistä tunteista ja kivuista,minkä exämme on aiheuttanut.Se vaatii vaan aikaa ja armoa itselle asioiden läpikäymiseen. Ja ihanan ihmisen löydyttyä elämään voi viimein havahtua positiivisesti ajatellen: Kaiken sen entisen haukkumisen,itsetunnon lyttäämisen jälkeen,olenkin oikeasti ihana ihminen,joka on vain joutunut kohtaamaan aikanaan rikkinäisen,vaikean ihmisen.☹️