Hei kaikki 🙂
Häpeän kovasti lyömistäni, mutta siinä on pointtinsa, että kaikki eivät ymmärrä henkisen väkivallan satuttavan joskus jopa enemmän.
Odotinkin tuota viestiä, jonka sinä elämä_kaikille olit ensimmäiseksi lähettänyt. Kovin syyllistävään sävyyn kirjoitat. Jos asiaan ei oltaisi jo hakemassa ratkaisua, niin miksi tässä kirjoittaisin. Haluaisin kysyä, kuinka kommenttisi "erotkaa" ratkaisisi mitään? Vika ei ole kumppanissani, vaan ongelma on olemassa muutenkin. Oletko sinä siis sitä mieltä että minun tulisi elää loppuelämäni yksin, ilman ihmistä jonka olen löytänyt ja haluan rakastaa..?
Mustasukkaisuus on joskus myös meidän riitojemme takana, mutta tietyssä määrin se on ihan terveellistä, kunhan se ei mene liiallisuuksiin. Riitamme ovat hyvinkin pieniä, mutta paisuvat valtavaan mittakaavaan, koska riidan/väittelyn alkaessa kumppanini sulkee korvansa kaikelta mitä yritän sanoa. Yritän puhua rauhallisesti ettei sota syttyisi, mutta hän ei ota kuullakseen. Ei, en tarkoita sitä, minkä johtopäätöksen olit tekstistäni vetänyt, että vain oma puheeni on järkipuhetta. EN aliarvioi tällä tavoin kumppaniani. Riitatilanteessa olen kuitenkin usein se, joka yrittää rauhallisella puheella saada tilannetta tasaantumaan, ettei riita paisuisi taas järjettömyyksiin.
Joudun usein alistetuksi suhteessamme, koska kumppanini osaa tavallaan käyttää rakkauttani hyväksi, vaikka rakastaakin minua. Hän tietää voivansa tehdä paljon ikäviä asioita ilman että lähden hänen viereltään. Riitatilanteessa hän on minua päätä pidempi ja hänen on helppo olla pelottava isompana miehenä pienempää naista kohtaan. Minäkin olen aikuinen ihminen, vuoden kummpaniani nuorempi. Ei minua tarvitse komentaa eikä laittaa kynnysmatoksi. Asioista olisi voitava puhua, siitä sen enempää "taidetta tekemättäkään"!
Ei, meillä ei ole sellaista tilannetta, että viina avaisi keskustelun. Me pystymme puhumaan asioista selvin päin jonkin verran, mutta emme tarpeeksi. Viina ei kuitenkaan lisää keskustelua sen enempää. Kirjoitat elämä_kaikille myös siihen sävyyn, että olet ymmärtänyt meidän juovan jatkuvasti itsemme tolkuttomaan humalaan. Se ei pidä paikkaansa, jos olet näin käsittänyt. Otamme silloin tällöin yhdessä ja ystäviemme kanssa alkoholia, niinkuin monet normaalit ihmiset tekevät.
En myöskään yritä hallita suhteessamme, vaan edelleen, saada tilanteen rauhoittumaan. Yritän synnyttää keskustelua epätoivoisesti niin, ettei tappelua tulisi. Kun se aina johtaa riitaan, olen kai niin turhautunut, että olen mennyt ja tintannut. En siis halua mitenkään nousta valtaan enkä olla ylempänä, vaan haluaisin tasapainoisen ja tasa-arvoisen suhteen, jossa voitaisiin keskustella asioista niiden oikeilla nimillä - rauhallisesti. (Niin että myös minua kuunneltaisiin) Nyrkki ei ole tähän ratkaisu, se on se mitä tapahtuu.
Ei, kukaan ei pakota lyömään. Siinä tilanteessa kuitenkin on ollut niin, että mitään ei ole tehtävissä. Ei, enkä kuvittele että se auttaisi tai ratkaisisi tilannetta jotenkin. Tiedän, että se pahentaa vaan asioita, mutta niin silti pääsee käymään kun suuttumuksen ja turhautumisen taso nousee tarpeeksi suureksi. Tiedän kyllä tosiasiat ja osaan nytkin ajatella asiaa täysin järkevästi. Silti lyömistä on. Syyllistäminen ei auta. Tietääkseni olen tiedostanut tekoni vääryyden, koska kirjoitan siitä. Voit olla sitä mieltä suhteestamme, mutta aiomme pitää siitä kiinni siitä huolimatta 🙂 Asioista on selvittävä läpi yhdessä ja se jos joku kertoo suhteen lujuudesta ja rakkaudesta, jos asiat saadaan selvitettyä ja yhdessä on pysytty. Jokaisessa suhteessa riidellään ja riidellessä monesti äänen voimakkuus kohoaa. Ei niitä asioita silloin lempeästi yleensä toiselle sanota. Ei sellaista suhdetta ole vastaan tullut, jossa ei olisi toiselle ääntään korotettu koskaan. Kyse ei kuitenkaan ole niinkään äänen volyymista, vaan siitä kuunnellaanko toista omien mielipiteiden välissä, vai ajautuuko riita aina pattitilanteeseen.
En myöskään kuvittele, että vanhempani mallin noudattaminen olisi hyvä asia. Kerroin vain taustoja, joista ammatti-ihmiset myös haluavat kuulla. Niitä ei voi syyttää, mutta niillä voi olla vaikutuksensa asian osatekijänä. En ole missään vaiheessa väittänyt, että isäni lyömisen takia minä lyön. Tottakai siihen voi itse vaikuttaa. Siksi olen tässä ja kirjoitan, enkä jatka samaan malliin. Tiedän, että lyömisessä voi käydä huonosti, enkä missään tapauksessa sitä kumppanilleni toivo. Kyllä minä sen ymmärrän ihan ennen kun niin tapahtuu. Usko tai älä. Olen tässä hakeakseni apua ja voidakseni käsitellä asiaa. Tämä on askeleeni parempaan suuntaan ja olen varma että teen parhaani suhteemme eteen.