vakavasti sairaan eroprosessi
hei,
olen tällä palstalla ensimmäistä kertaa.
Olen 56 vuotias nainen, sairauslomalla, kohta siirryn kaiketi työkyvyttömyyseläkkeelle.
Liki kestämätön ahdistus ja epätietoisuus parisuhteeni tilasta vaivaa iltaani. Odotan vain iltakymmentä tai mielellään yhtätoista, jolloin voin mennä nukkumaan sekoittamatta jälleen kerran vuorokausirytmiäni.
Sairastan parantumatonta syöpää ja nukun paljon, liikaakin. Siksi on tärkeää että pidän edes joten kuten päivärytmistäni kiinni.
Siksi ajattelin kirjoittaa, eniten itselleni. Yrittää rauhoittua kirjoittamisen ohella.
Sain syöpädiagnoosini vuosi sitten, juuri kun olin löytänyt sen kuuluisan sielunkumppanini vuosien yksikseni elelyn jälkeen. Mulla on vaikka mitä ongelmia, mutta yksinäisyyden (yksin elämisen) sietokykyni on korkea. Sitä en pelkää.
Alusta saakka olen muistuttanut miestä siitä, että jos sairauteni käy hänelle liian raskaaksi ymmärrän kyllä jos hän lähtee. Se ei ole aivan totta. Jos olen rehellinen, en ymmärrä solmuun menneestä tilanteestamme mitään enkä siis sitä, jos hän haluaa nyt erota, mistä olemme käyneet viime aikoina keskusteluja. Kaikki on vielä auki. Lopullista päätöstä ei ole tehty.
Hylätyksi tulemisen tunne on kamala. Sata kertaa sietämättömämpi kuin vakava sairaus ”tunteena”/kokemuksena. Olen ykskantaan helisemässä. Ikävä on suunnaton ja yltiökivuliasta. Yhteydenpito on nyt katkolla, olemme molemmat tahoillamme. Asumme siis erikseen. Ilahduin toki siitä, että kun viimeksi puhuimme puhelimitse muutama päivä sitten, että hän sentään lupasi edes harkita ehdottamaani pariterapiaa. Lupasi jopa maksaa viulut yksityiselle, sillä minun sairauspäivärahani on varsin pieni ja hän taas on hyvätuloinen. Terapiaan menon kynnys on hänelle huomattavasti haastavampaa, itse oon ollut terapiassa vuosikymmeniä sitten kun sairastin vakavan depression, josta toivuin eikä sairaus ole onneksi uusiutunut. Nykyisinkin käyn mt-hoitajan luona kerran parissa viikossa. Sain ajan syöpäkorttiani vilauttamalla mutta tosiasiassa puhun siellä juuri tästä kriisiintyneestä parisuhteesta.
Ihka ensimmäinen kriisi suhteessa oli alkukesällä, ja nyt, tämä rajumpi yllätti voimallaan.
Eihän se iästä ole kiinni, tajuan sen, mutta että näin vanhana tämmöinen hiton kriisi kun tässä sairaudessakin on ihan tarpeeksi. Mutta kaikilla meillä on omat kuormamme, en suinkaan kuvittele olevani ainoa jota tölvitään.
Ihanaa, että tämmöinen paikka on olemassa. Olen tosiaan vasta tutustumisvaiheessa mitä palsta pitää sisällään.
Löytyykö sattumalta muita, jotka elävät vakavasti sairaana epävakaassa suhteessa?
Mielestäni olen sopeutunut syöpääni hyvin. Kuten läheisenikin sanovat. Nautin arjen pienistä iloista entistä enemmän. Osaan nauttia siitäkin, että olen vapaa työvelvoitteista. Siitä olen kokevinani peräti jotain vapauden huumaa. Kaikenlaiset pikkumurheet ovat karsiutuneet veks, kaikki jonninjoutavat suorittamiset ja muut.
Tietenkin välillä ahdistaa. En sinänsä pelkää kuolemaa, mutta pelkään lähiaikaa ennen kuoleman hetkeä.
Kipuja minulla ei onneksi vielä ole. Käyn sytostaateissa ”taudin etenemistä jarruttavalla tavoitteella”. Juuri nyt, koko syyskuun, sytot ovat tosin katkolla.
Roikun toivottomassa toivossa kiinni. Kyllä sen tietää ns sydämessään mitä on tulossa. Vaistot, aistit ja intuitio sanoo että hylkäys tulee niin että rytisee. Mieheltä vaan on puuttunut rohkeus tehdä sitä lopullista siirtoa, vielä.
Ai niin, kaupassa pitää vielä kipaista hakemassa maitoa aamukahviin.
Ruokahalu on olematon.
Ei mielitekoja edes herkkuihin.
Sydän väpättää kuin teinillä sydänsuruissaan.
Huomaan, että tunnen tuosta peräti jotain häpeää.
Ei muuta tällä erää.
Kaunista syyskuuniltaa kaikille!