Vain(ko) elämää, ei sen enempää..?
Hei!
Kun vihdoin sain revittyä itseni irti 16 vuoden suhteesta väkivaltaiseen mieheen, luulin omaavani sen verran elämänkokemusta, viisautta tai edes itsesuojeluvaistoa etten joutuisi vahingossakaan samanlaisen miehen pauloihin. Vaan kuinkas kävikään… -Elän tällä hetkellä väkivaltaisen ja mustasukkaisen alkoholistin kanssa, jolle olen viidennellä kuulla raskaana. Näinhän minä alusta lähtien että mies ei todellakaan sylje kaljapulloon,mutta uskoin kun mies sanoi juovansa vain vaikean avioeron takia. Vaimo oli pettänyt ja jättänyt jne. Minun tuloni hänen elämääsä riittäisi kuulemma syyksi lopettaa juominen. Tuosta on kulunut nyt reilu vuosi ja ongelmat juomisesta johtuen vain pahenevat päivä päivältä. Mies juo 3-12 puolen litran tölkkiä kaljaa joka ilta (viikonloppuisin enemmän). Elämä meillä on yhtä vuoristorataa riippuen miehen humalatilasta ja siitä millä tuulella hän sattuu olemaan. Välillä kilahtamiseen riittää se, että ”motkotan” kaljan juonnista, välillä syynä on minun kännykän käyttöni. (Kaikki ystäväni asuvat toisella paikkakunnalla, muutin vuosi sitten mieheni luokse vieraalle paikkakunnalle. Joten puhelin on lähes ainoa tapa pitää yhteyttä ystäviin ja sukulaisiin…)
Ensimmäinen lyönti joskus viime talvena tuli täytenä yllätyksenä, olihan mieheni veljineen kehuskellut kuinka heidän tapoihinsa ei kuulu naisten lyöminen.(Hän tietää ex-mieheni väkivaltaisuudesta) Niinpä niin, minä kuulemma olen niin pahapäinen, ettei minulle mene mikään perille muuta kuin hakkaamalla. Siitä alkoi minun pitkä ja pirun kivinen tie taas kerran.
Parin viimeisen kuukauden aikana tilanteet ja juominen on pahentuneet. Aikaisemmin mies ei käynyt kiinni lasten nähden(minulla edellisestä liitosta 3 ja hänellä yksi), mutta nykyään on ihan sama kuka on näkemässä, turpaan tulee. Ja niin kuin asiaan aina kuuluu, mies itkee ja pyytelee anteeksi joko parin tunnin päästä tai viimeistään aamulla. Ja lupaa ettei lyö enää ikinä. Ja lopettaa myös juomisen. -Kunhan minä vaan olisin motkottamatta juomisesta enkä olisi niin usein puhelimessa tai käyttäytyisin muutenkin niin etten hermostuttaisi häntä. Itse alan vaan olla aivan loppu tähän koko helvettiin. joka ilta saa hermoilla missä kunnossa herra tulee töistä kotiin ja millä tuulella. Olen ollut sairaslomalla supistelujen takia jo reilu kuukauden ja tilanne kotona ei yhtään helpota oloani. En pysty syömään (kilot putoaa sitä mukaa kun raskaus etenee), nukkumaan enkä muutenkaan elämään normaalia elämää, kokoajan on pelko miehen juomisesta, tai lähinnä siitä kuinka monta kaljaa menee tällä kertaa. Tiistaina mies taas kerran lupasi lopettaa juomisen kun kerroin että olen hakenut asuntoa muualta. Hän jättää kuulemma kaljan ennemmin kun menettää minut ja tulevan lapsemme. Niinpä niin. Eilisen illan hän oli juomatta, mutta se oli vähintään yhtä hermoja raastavaa kuin että hän olisi juonut. Pinna oli tiukalla kuin viulun kieli ja tunnelma oli sen mukainen. Tänään tultiinkin sitten ylitöistä jo valmiiksi humalassa. Kaupan kautta oli käyty hakemassa ”vain pari saunakaljaa”. Lopputuloksena se, että hän makaa sammuneena olohuoneen sohvalla. Tänään ei onneksi tullut tappelua, normaali motkotus vain minun puhelimen käytöstä.
Jaa-a, nyt on tullut tekstiä kuin tykin suusta ja moni varmaan ihmettelee miksi moinen sepustus kun ratkaisu ongelmaani on niin ilmeinen.
Vaan eipä ole. Totta on että haen asuntoa, mutta ennenkaikkea toivon sydämeni pohjasta että mieheni lopettaisi juomisen. Tiedän ettei sitä tule todennäköisesti koskaan tapahtumaan, mutta haluaisin uskoa parempaan. Selvin päin (ja välillä humalassakin) hän osaa olla todella ihana ja kultainen ja rakastan häntä. Niin että loppujen lopuksi, kysyisinkin onko kellään mitään keinoa millä hänet saisi lopettamaan? Onko mitään toivoa paremmasta? Miten saa alkoholistin katsomaan peiliin ja tajuamaan mitä juominen saa aikaan???
Kiitos jos ja kun jaksoit lukea loppuun tämän sekavan sepustuksen ja tsemppiä lumiakalle ja kakille muillekin kohtalotovereille🙂