Vaimoni raivokohtaukset
Olemme olleet yhdessä noin neljä vuotta, mutta viimeisen vuoden aikana lapsemme synnyttyä vaimoni raivokohtaukset ovat alkaneet varjostaa elämäämme. Raivostuminen liittyy stressitilanteisiin, joista normaalit ihmisten selviävät korkeintaan muutamalla kirosanalla. Vaimoni ”sekoaa” täydellisesti ja saattaa sanoa aivan käsittämättömiä asioita, en viitsi edes kirjoittaa niitä tänne. Hän selkeästi ei kykene käsittelemään stressiä normaalilla tavalla. Järkipuhe tai oman maltin menettäminen pahentaa asioita huomattavasti.
Elämäni on alkanut pyöriä näiden kohtausten välttelyn ympärillä. Olen ilmaissut tämän monta kertaa vaimolleni, mutta vika on kuulemma minussa: minä saan hänet sekoamaan. Naapurimme, sukulaiset, ystävät ja minä olemme kuitenkin eri mieltä.
Hän on suostunut kanssani terapiaa, mutta epäilen sen toimivuutta, koska hän selkeästi sisimmässään uskoo vian olevan minussa. Epäilen myös hänen kykenevyyttä sitoutua pitkäjänteisesti paranemiseen. Vaimollani on ollut vaikea lapsuus viinaan menevän ja väkivaltaisen isän sekä ikäisekseen epäkypsästi käyttäytyvän äitinsä kanssa, ja häntä on käytetty riitakapulana avioerossa.
Ainakaan vielä en ole havainnut raivon kohdistuvan lapseemme, mutta uskon näin tapahtuvan, kunhan lapsemme kasvaa ja hänellä menee jossain vaiheessa hermot lapsen kiukutteluun. On tietysti myös ilmeistä, että lapselle ei ole hyväksi nähdä jatkuvaa vanhempien epänormaalia käytöstä. Epäilen myös, että olen alkanut pikku hiljaa itse masentumaan, koska tilanne on pitkittynyt.
Olen vaikeiden ratkaisujen edessä. Haluan kääntää terapiakortin ja nähdä mihin se johtaa. Kuitenkin sisimmässäni valmistaudun eroon. Eniten huolestuttaa lapsemme. Vaimoni huolehtii erinomaisesti hänen perustarpeistaan, mutta pelkään lapsemme psyykkisen kehityksen puolesta.
Jos ero tulee, haluaisin taata lapsellemme turvallisen ja vakaan kasvuympäristön eli minun luonani. Minulla on myös huomattavasti paremmat taloudelliset mahdollisuudet huoltaa lastamme, mutta ei käytännössä mitään muita konkreettisia todisteita vaimoni kykenemättömyydestä. Voiko sukulaisten lausunnoilla olla merkitystä tällaisessa tilanteessa? Tiedän jo etukäteen hänen yrittävän kääntää kaiken minua vastaan, jos yritän saada lapsen huoltajuuden kokonaan.
Tämä on sellainen juttu, jota en koskaan olisi uskonut tapahtuvan omalle kohdalleni. Toisaalta huomasin merkkejä harvinaisen lyhyestä pinnasta ja oudosta tavasta käsitellä konflikteja jo seurusteluvaiheessa, mutta homma karkasi kokonaan käsistä lapsemme synnyttyä.