Vaimo on pettänyt, miten pääsemme eteenpäin tästä tilanteesta

Vaimo on pettänyt, miten pääsemme eteenpäin tästä tilanteesta

Käyttäjä yesbutno aloittanut aikaan 18.03.2014 klo 12:19 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä yesbutno kirjoittanut 18.03.2014 klo 12:19

Tästä tulee varmaan aika pitkä teksti, mutta en osaa kirjoitta lyhyesti tästä.
Sain sunnuntaina selville että vaimoni on ollut oskoton. Tästä minulla oli ollut epäilystä jo jonkin aikaa, mutta ei ollut minkälaisia todisteita. Minun epäilykseni muuttui vielä vahvemmiksi noin 3 viikkoa sitten kun vaimo oli jättänyt sähköpostinsa auki, ja tein päätöksen että katson vähän.
Tiedän että tämä on tosi väärin ja näin ei saisi tehdä, mutta kun epäilee jotain niin alkaa tekemään aika radikaaleja asioita selvitäkseen tilanteen. Sieltä löysin yhden postin hänen kaverilta missä oli pari valokuvaa yhdestä reisussta missä vaimo oli yhden toisen kaverin kanssa. Valokuvissa oli hän ja toinen mieshenkilö jonka tunnen ennestään. Samalla löysin myös hotellihuone varausposteja jonka vaimo oli hoitanut tämän miehen puolesta. En pystynyt olemaan hiljaa tämän jälkeen vaan lähdin kyselemään vaimolta että mitä on menossa. Hän tietysti vannoi ja lupasi että mitään ei ole, vaan ne ovat vaan tosi hyviä kaverita josta hänen olisi pitänyt kertoa minulle aikaisemmin. Sain myös nyt selville että tämä kaveri asia oli alkanut viime vuoden kesällä. Silloin hän kyllä puhui tästä miehestä ja että ne olivat jutellet kaverina. En silloin kiinnittänyt sen enepää huomiota asiaan. Tämän jälkeen halusin kovasti uskoa että näinhän se vaan on että ne ovat vaan kaverita, mutta jotain sisälläni sanoi että tämä ei voi pitää paikaansa koska on viestitellyt hänen kanssa selän takana, vaikka tunnetaan molemmat tämän henkilön. Tiedän että en ole huomionut ja näyttänyt tunteita tarpeeksi meidän liitossa, eikä olla viime aikoinan tehty asioita yhdessä pelkästään vaimo ja minä. Tästä hän on monta kertaa sanonut minulle, että häneltä tuntuu huonolta. Näitten tapauksien jälkeen on ollut jonkin aikaa hyvin ja sitten on taas harhautettu takaisin huonoihin tapoihin. Kuitenkin rakastan vaimoani yli kaiken, mutta en ole vaan näyttänyt sitä tarpeeksi, tiedän sen. Mutta nyt sitten kun näin nämä postit ja oltiin juteltu sain herätyskolauksen päähän että hemmetti, minähän olen menettämässä vaimoani jos en ryhdisty. Sitä vaan en tiennyt että olin herännyt liian myöhään. No nyt viimeiset kolme viikkoa ovat olleet paremmin kun tosi pitkään aikaan ja tuntui kun vaimokin oli iloisempi ja meillää oli rakkautta taas mukana. Silti minulla oli ajatuksissa koko ajan että pitää saada selville onko ollut jotain menossa. Ja jos ei olisi niin saisin vaan itse hävetä että olisin tällaista uskonnut.
Sitten viime launtaina lähdin viettämään iltaa kaveriporukan kanssa ja vaimo jäi yksin kotiin. Silloin taas mietin miten saan jotain tietoa, ilman että hän tietää. Taas käytin aika radikaalinen temppu millä sain sitten lopulisesti selville mitän on ollut menossa. Jätin työpuhelimeni kotiin nauhoittamaan, ja siihen sain sitten todisteet mitkä olin pitkään jo epäillyt. Tiedän tämäkin oli törkeä temppu, mutta sitä tehdään kaikenlaista epäröivässä tilassa. Sain nauhalle hänen keskustelunsa yhden läheisen kaverin kanssa missä hän sitten jutteli kaikkenäköistä mitä tähän toiseen henkilöön liittyy. Siitä selvisi että ne olivat tapanneet monta kertaa, ja vielä viimeksi
2 viikkoa sitten hotelissa ja harrastaneet seksiä, itse olin töistä vapaalla kotona lapsien kanssa koska vaimo piti olla hotellissa yhden naiskaverin kanssa. Tämä oli vielä sen jälkeen kun olin nähnyt sähköpostit. Samalle selvisi että tällaista oli ollut aikaisemminkin, niin että on väitetty että on ollut jonkun muun kanssa jossain, mutta oli silloin ollut tapaamaassa tätä miestä. Tämä iski tosi kovaa takaapäin, ja lähdin heti selvittämään asian vaimon kanssa, joka sitten tunnusti kaiken. Nyt olen toista päivää kotona töistä ja ollaan juteltu tästä asiasta tosi paljon, itse olen ihmeesään että olen pystynyt olemaan näin rauhallinen ja pystynyt juttelmaan asiasta. Ehkä koska tiedän että olen itse mahdollisesti aiheuttanut että tämä pääsi tapahtumaan. Vaimokin on näyttänyt ja osoittnut katuumusta tästä asiasta ja että pääsi käymään näin. Hän sanoo ainakin nyt että halusi lopettaa tämä suhde tähän toiseen kaveriin kun meillä alkoi mennä taas paremmin, mutta tämä ei pitänyt tulla minulle julki vaan hän halusi käsitellä tätä asiaa itsensä kanssa ja pitää sitä omana tietona. Hän vakutta minulle myös että eivät ole harrastaneet seksi kun nyt viimeksi ja viime vuonna elokuussa. Tämä on ollut enemmä läheisyydenhaku suhde, vaimokin tunnustaa että hän on ollut ihastunut/rakastunut jossain vaiheessa, mutta ei silleen rakastanut kuitenkaan. Vieläkin hänellä on tietysti jonkin sorttisia tunteita tähän toiseen mieheen. Molemmat halutaan että meidän suhde vielä jatkuisi tästä ja saataisiin takaisin sitä hyvää mitä meillä joskus oli. Haluan itse ainakin uskoa että siihen on mahdollisuus, vaikka pitkä tie se tulee olemaan. Nyt kun ollaan puhuttu paljon tästä asiasta niin tuntuu jo paljon paremmalta, mutta tietysti ajatukset karkaa koko ajan tietyin väliin siihen tapahtumaan. Tällä toisella miehellä on myös perhe ja lapset. Tunnen hänet mutta ei niin hyvin, mutta tiedän että tullaan törmämään jossain vaiheessa toisimme jossain koska asutaan samalla paikkakunnalla ja meillä on yhteisiä tuttavia. Vaimokaan ei haluisi lopettaa ystävyyden tämän miehen kanssa, mutta kaikki mitkä liittyvät suhteseen kyllä. Tiedän että hän on ihan hyvä tyyppi ja että on mahdollista olla pelkästään kaveri myös tämän jälkeen, mutta tietyllä tavalla se tuntuu vaikealta. Hänkin tietää nyt että tiedän kaikki tästä suhteesta. En halua kieltää vaimoa olemassa yhteyydessä häneen, koska silloin se menee siihen että hän todenäköisesti tekee sen salassa. Hän kertoi eilen tälle kaverille että ei tarvitse pelätä että lähtisin tekemään mitään hänelle eikä hänen liitolle. Ajattelen sitä näin että se on hänen ongelma ja hän saa itse ratkaista sitä omalla tavalla.

Huhu olipa tarina…
Nyt kaipaisin hyviä ja rakentavia neuvoja miten me päästään tästä nyt eteenpäin ja saadaan rakenettua meidän avioliitto taas uudestaan.
Olisi mukava kuulla myös miten vaimoni pitäisi toimia tästä eteenpäin niin että meillä on mahdollisuus jatkaa yhdessä. Myös liittyen tähän toiseen henkilöön.

Käyttäjä Sammy75 kirjoittanut 18.03.2014 klo 17:37

Moi. Itselläni sama tilanne sillä erotuksella, että vaimo halusi pitää uuden netti-ihastuksensa. Voit lopettaa itsesi soimaamisen siitä, ettet tajunnut että liittosi on huonosti tai toinen oli tyytymätön siihen. Pettäminen ei ole koskaan ratkaisu, jos menee huonosti. Tällöin pitäisi pystyä puhumaan ja kuuntelemaan - molempien. Jos vaimosi osoittaa aitoa katumusta, niin voitte yrittää ratkaista tilanteen puhumalla, mutta tuolloin on jätettävä 3 pyörä pois. Mielestäni ei voi edes olla ystäviäkään. Vaikeina hetkinä sinulla tulee kummittelemaan tuo kolmas osapuoli ja ne ikävät tunteet. Vaikeinta on tuossa korjata se luotto, minkä toinen on menettänyt. Tulet miettimään joka kerta mitä tapahtuu, kun vaimosi lähtee yksin reissuun. Siis puhukaa, puhukaa ja puhukaa. Kun perheessä on lapsia voisit ottaa perheneuvolaan yhteyttä. Siellä on ammattiauttajia ja heillä on kyllä parempia keinoja, miten suhdetta voidaan korjata. Tällä yhteidenotolla on siis myös merkitystä, jos suhdetta ei saada korjattua. Parempi siis toimia etukäteen. Mielestäni tällainen kriisi suhteessa on mahdollisuus saavuttaa kestävä liitto, jos vain molemmat tahtovat niin.

Käyttäjä pöllöhuuhkaja kirjoittanut 18.03.2014 klo 17:48

Jep komppaan Sammyä, ota yhteys ammattiapuun mahdollisimman pian ja puhukaa asioita ulos. Eppäilenpä että vaimollasi on sisäinen tiedostamaton kapina menossa oman lapsuudenkodin ja sen arvoja kohtaan. Ja hän heijastaa sen tiedostamattaan sinuun, koska olet ilmeisesti se "vastuullisempi" ja edustat sitä hänen lapsuudenkodin arvomaailmaa. Entisaikaan vanhat viisaat naiset sanoivat, että on jääny se murrosikä elämättä ja hän ellää nyt sitä, vaan parisuhteen sisällä.

Fisherin erosi jälkeen jälleenrakennus-kirja kertoo tämän hyvin selvästi ja itsekin tajusin sen kuvion olleen omassa suhteessani. Teillä tottakai on oma viitekehys ja omat asiat siellä mukana. Parasta on olla menemättä siihen sisään ja säilyttää oma itsetunto ja itsekunnioitus. Ja puhua puhua ja puhua.🙂👍

Sitä varten täällä ollaan.

Käyttäjä Sammy75 kirjoittanut 18.03.2014 klo 18:30

Ja vielä yksi neuvo. Älä tee hätiköityjä päätöksiä. Ota aikaa itsellesi ja suhteelle. Katso miten elämä jatkuu ja miten vaimo käyttäytyy. Loputtomasti ei kannata yrittää korjata suhdetta, mutta ihan helpolla ei kannata antaa periksikään. Väärien syiden takia ei kannata jatkaa. Ja vaikka joskus tuntuisi pahalta, niin asioilla on kumma tapa jotenkin hoitua kun vain malttaa. Voisin jopa sanoa, että erosta selviää elossa...

Käyttäjä Beren kirjoittanut 19.03.2014 klo 13:33

Hei,

Tuossahan on edellä joukko hyviä neuvoja. Myös meillä vaimo on pettänyt. Jos haluat lukea tuntojani matkan varrelta, voit katsoa keskustelua "minua on petetty". Meillä pettäminen paljastui viime lokakuun puolivälissä.

En ole missään vaiheessa ollut eroamassa vaimosta mutta helppoa ei ole ollut. Ikävät mielikuvat ovat vaivanneet. Kun suhteeseen liittyvä rankka salaaminen paljastuu, joutuu miettimään suhteen perusteet uusiksi, aloittamaan tavallaan uudelta pohjalta.

Sanoisin, että kolmannen osapuolen jättäminen kokonaan on aivan ensiarvoisen tärkeää. Ei ole kyse siitä voiko vaimolla olla miespuolisia ystäviä, vaan siitä, että hän on pilannut mahdollisuuden ystävyyteen tämän yhden henkilön kanssa, mikäli aikoo jatkaa sinun kanssa. Kun selviät alkushokista ja mielesi alkaa selvemmin tajuta mitä kaikkea on tapahtunut, tuskin kestät ajatusta, että vaimosi tapaa miestä enää millään tavalla.

Se miten rakennatte suhteenne uudestaan, lähtee teidän yksilöllisestä tilanteestanne. Me olemme turvautuneet pariterapiaan, jotta saamme jäsenneltyä asiat paremmin ja samalla se antaa molemmille luottavaisemman olon.

Olen huomannut, että oma olo on hyvin riippuvainen siitä kuinka hyvin vaimo tuntuu ymmärtävän tuntojani. Jos on sellainen olo, että jää yksin selvittämään hänen aiheuttamaansa tuskaa, pyrkii viha ja katkeruus esiin. On tärkeää, että vaimo ymmärtää, että pettämisen seurauksena kipeitä asioita ovat erityisesti kaikki salaamiseen liittyvät asiat. Paljon helpottaa, jos vaimo ymmärtää olla hyvin avoin ja rehellinen, jotta sinulle tulee sellainen olo, että nyt ei enää salata ja valehdella.

Väestöliiton sivuilla on hyvät ohjeet sekä petetylle että pettäjälle siitä miten on hyvä aluksi toimia. Lukekaa ne ja keskustelkaa yhdessä siitä miten ohjeet sopivat teidän tilanteeseen ja miten pyritte toimimaan.

Toivotan voimia asioiden selvittämiseen, tulet tarvitsemaan paljon rakentavaa puhumista.

Käyttäjä mariella kirjoittanut 19.03.2014 klo 23:25

Hei 🌻🙂🌻
Toiset kirjoittajat laittoivatkin jo hyviä neuvoja.
Meillä uskottomuus kesti parisen kuukautta ja intiimiä kanssakäymistä siinä yritettiin parisen kertaa.
Tästä on aikaa pitkästi toista vuotta; siltikään en ole pystynyt tapahtunutta täysin unohtamaan.
Mies valehteli koko sen parisen kuukautta, kun epäilin suhdetta. Vaisto kertoi, ettei kaikki ole kohdallaan.
Nyt olemme puhuneet asian loppuun asti ja päättäneet, tai minä päätin jatkaa avioliittoa.
Missään vaiheessa emme olleet erossa.
Suhde toiseen naiseen oli alkanut viestein ja soittaen. Sitten naisen ehdotuksesta pari tapaamista, joissa keskusteluavun sijaan nainen oli tehnyt aloitteen seksiin.
Meillä tuolloin miehellä burn out alkamassa ja minun fyysinen sairastumiseni oli jo aiemmin kuormittanut perhe- elämää n.viitisen vuotta.
Olin jo hyvässä kunnossa, kun tuo syrjähyppy tapahtui.
Tiedän, että alussa sitä on ihan pihalla, lähes shokissa.
Pikkuhiljaa tunteet liikkuvat ja jokaisella on oma tapansa käsitellä asiaa.
Olisin halunnut pariterapiaa mutta mies ei suostunut, joten kävin yksin juttelemassa tapahtuneesta psykiatrin luona. Se auttoi jäsentämään ajatuksia.
Puolisen vuotta sitten minulla todettiin vaikea masennus.
Ehkä terveyden menettäminen, työpaikasta sen vuoksi luopuminen ja päälle tämä uskottomuus, veivät voimani.
Nyt olen jo paremmassa kunnossa.
Eli; on tärkeää, että huolehdit omasta jaksamisestasi ja puhutte asiasta. Pariterapiaa myös suosittelen lämpimästi. Moni on saanut avun sen kautta.
Jaksamista sinulle ja parempaa huomista 🙂🌻