Vaikea elämäntilanne parisuhteessa

Vaikea elämäntilanne parisuhteessa

Käyttäjä Jupiterkuu aloittanut aikaan 16.07.2016 klo 19:42 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Jupiterkuu kirjoittanut 16.07.2016 klo 19:42

Heippa! Mun oli pakko tulla purkamaan omaa tilannetta kun tuntuu että tilanne on menetetty. Toivoisin siis neuvoa, miten jatkaa eteenpäin

Meillä on parisuhteessa kriisi, joka alkoi minun alettua työstää lapsuuden todella vaikeita kokemuksia. Puolisoni on vain antaa minulle tukea, kun arki meillä on kuormittavaa pienen lapsen kanssa. Tilanne on mennyt siihen, että riitely on jatkuvaa ja nyt uutena on tullut puolisoni hallitsematon raivo ja esimerkiksi tavaroiden rikkominen. Olen itsekin hermostumeena pamauttanut ovia kiinni. Itseäni tilanne ahdistaa kovasti ja saa aikaan itsessäni reaktioita kun olen kokenut väkivaltaa paljon elämässäni. Lisäksi puolisoni muistuttaa usein kuinka hön maksaa kaiken kun olen itse kotihoidontuella. Omat reaktioni ovqt varmasto usein myös syynä riitelyyn ja tiedostan ettei riidat johdu vain puolisostani. Nyt lisäksi anopit ovat omien lastensa puolella ja ”vastustavat” meitä pariskuntana. Minulla on psykoterapia kesken, pärjään arjessa kyllä mutta jatkuva riitely ja se, että puolisoni ärtyneenä päivä suustaan todella ikäviä kommentteja ja haukkumisia joita on vaikea kuulla ja vaikea unohtaa. Tuntuu että olemme molemmat todella provosoituneessa tilassa jolloin on vaikea toimia johdonmukaisesti niin että edes toinen pysyisi rauhallisena. Olemme yrittäneet olla kana muutamia öitä erossa ja rauhoittua sekä kerätä ajatuksia mutta sopu ei ole pitkään kestänyt. Mikä avuksi?
Menemme luultavasti yhdessä terapiaan mutta luulen että se on kovin pitkä tie eikä tuo helpotusta heti. Onko tässä mitään järkeä? Rakastamme toisiamme paljon. Rakkautta on kuitenkin vaikea nähdä kaikessa riitelyskä. Onko ainoa vaihtoehto erota? Se tuntuu kovin huonolta ja pelkään myös puolisoni reaktioita jos haluan erota. Toivottavasti joku jaksaisi vastata!

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 17.07.2016 klo 19:29

Olen itsekin alkanut työstää lapsuuden vaikeita kokemuksia,mutta en puolisoni kanssa.En halua sekoittaa häntä tähän prosessiin sillä se on niin suuri asia ja sekoittaisi kotielämän täysin. Jokainen tekee oman harkinnan mukaan.Minulle riittää että keskustelen asiasta aivan vieraan ihmisen kanssa.Kaikkia asioita ei tarvitse jakaa avioliitossa kun ne on tapahtuneet jo ennen tutustumista.

Käyttäjä sappe kirjoittanut 22.07.2016 klo 00:28

Kuulostaa kyllä todella hankalalta. ☹️ Suosittelen ulkopuolisen avun hankkimista ihan mahdollisimman nopeasti (esim. perheasiain neuvottelukeskuksesta)! Tie on varmasti pitkä, mutta nopeaakin "osittaista apua" voi olla saatavilla. Tarkoitan lähinnä sitä, että saisitte tilanteen rauhoitettua niin, ettet(te) kuluttaisi voimianne aivan loppuun, ja pystyisitte sitten ajan kanssa miettimään ja käsittelemään asioitanne. Itse olette jo yrittäneetkin olemalla välillä erossa, mutta ammattilaisella voisi olla hyviä vinkkejä.

Täytyy myös sanoa, että todella epäreilua puolisoltasi syyllistää sinua siitä, ettet tienaa, koska olet kotona hoitamassa _yhteistä lastanne_!
Sekin kuulostaa pahalta tai suorastaan hälyttävältä, että sinun täytyy pelätä puolisosi reaktiota..

Nyt heti äkkiä apua! Tsemppiä ja voimia!