Mieheni ja minun avioliitto on minulle toinen, miehelleni jo kolmas. HÀnen ensimmÀisestÀ liitostaan en tiedÀ juuri mitÀÀn. EdellistÀ ex-vaimoaan mieheni petti liitossaan useasti. HÀnellÀ oli yhden yön juttuja ja ainakin yksi pitempi, vakava suhde. Erota hÀn ei olisi halunnut, kun jÀi noista pettÀmisistÀÀn kiinni. Ex-vaimon kanssa hÀn kÀvi myös terapiassa, mutta samalla mieheni piti suhdetta yllÀ toiseen naiseen. Kun ero lopulta tuli, eli ex-vaimo ei enÀÀ jaksanut, mieheni vannoi muuttuvansa, ottavansa kaikesta opikseen, tekevÀnsÀ mitÀ tahansa, jottei sama enÀÀ toistuisi, mikÀli hÀn vielÀ menisi naimisiin. TÀmÀn kaiken olen kuullut ex-vaimolta.
No, minÀ olen sitten tuo uusi, kolmas vaimo, jonka kanssa mieheni piti aloittaa uudelta pohjalta uusi elÀmÀ, muuttuneena miehenÀ. Kymmenen vuoden yhdessÀolon jÀlkeen toistui kuitenkin sama kaava: ainakin kaksi sivusuhdetta (joista toinen melkein 2 vuotta kestÀnyt), kiinnijÀÀmisen jÀlkeen pariterapia ja vannominen uudesta elÀmÀstÀ. Olen alkanut ajatella, pitÀÀkö hÀn myös tÀmÀn pariterapian aikana yhteyttÀ toiseen naiseen??
Tuntuu, ettei mieheni pysty muuttumaan, kun tarkastelen koko asiaa historian valossa.
KiinnijÀÀmisestÀ on nyt kulunut kolmisen kuukautta. Mariella, minunkaan mieheni ei omaehtoisesti olisi koskaan myöntÀnyt pettÀvÀnsÀ, viime hetkiin asti hÀn yritti kieltÀÀ tapahtuneet, joskus hÀn raivostui suunnattomasti ja pari kertaa jopa puristi ranteeni pienllie mustelmille asti, eli kÀvi niin sanotusti kÀsiksi. Kunnes sitten yhtenÀ pÀivÀnÀ nÀytin hÀnelle asian niin sanotusti mustaa valkoisella. Sitten alkoi valtava epÀtoivo, hÀtÀ ja itku ja pelko siitÀ, ettÀ lÀhden. Alkoi vannominen muuttumisesta ja uudesta elÀmÀstÀ, lupaus terapiaan menosta, ihan mistÀ tahansa, jotta jÀisin... Joskus olen miettinyt, onko miehellÀni jonkinlainen narsistinen hÀiriö, johon nyt lankean ja johon pariterapeuttimmekin on langennut. Terapeutti on pyytÀnyt minua suoraan antamaan miehelleni vielÀ mahdollisuuden. Mutta kun katson tuota historiaa, niin tÀssÀhÀn on taas ihan sama kaava kuin edellisessÀ liitossakin... Mies ei ole muuttunut vaan toistaa samaa kaavaa.
Olen joskus miettinyt, mikÀ minua eniten tÀssÀ kaikessa ahdistaa. On totta, ettÀ pitkÀaikainen pettÀminen ja tuo kaksoiselÀmÀn viettÀminen kaksi pitkÀÀ vuotta tuntuu todella pahalta. Minulta vietiin muistot kahden vuoden ajalta, se on hukattua elÀmÀÀ.... Viimeisin suhde kesti muutaman kuukauden, se tuntuu vÀhemmÀn pahalta jostain syystÀ! Kai ihminen vain ikÀÀn kuin "venyy" tilanteen mukaan. Luulin muutamia vuosia sitten, ettÀ olisin lÀhtenyt liitosta jo yhden illan suhteen vuoksi vÀlittömÀsti, mutta kuitenkin nyt - kahden vuoden petoksenkin jÀlkeen - olen vielÀ tÀÀllÀ kotona.
PettÀmisessÀ on varmaan kamalaa myös se, ettÀ se suhteen ainutlaatuisuus, "pyhyys", ikÀÀn kuin loppuu. Olemme olleet korvattavissa muilla ihmisillÀ. Suhteemme ei ole ollut ainutlaatuinen.
Minulla on sellainen lievĂ€ tunne sisimmĂ€ssĂ€ni, ettei suhteemme ole "oikealla tolalla" ja minun tulisi ottaa ero ja aloittaa alusta uusi elĂ€mĂ€. Olemme kiinnijÀÀmisen jĂ€lkeen lĂ€hentyneet ja meillĂ€ on seksiĂ€kin enemmĂ€n kuin ennen, mikĂ€ on tavallaan hĂ€mmentĂ€vÀÀ. Koen nyt, ettĂ€ mieheni hakee minuun kontaktia ja lĂ€heisyyttĂ€, ja sen takia pystyn seksiinkin kaiken tapahtuneen jĂ€lkeen. YritĂ€mme silloin tĂ€llöin puhua, mieheni on hyvin huomaavainen ja hellĂ€...mutta...kuinka kauan? Onko nyt kyse oikeasta muutoksesta? đâđ