Uskottomuudesta selvinnyt, vai onko???

Uskottomuudesta selvinnyt, vai onko???

KÀyttÀjÀ mariella aloittanut aikaan 07.01.2015 klo 15:56 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
KÀyttÀjÀ mariella kirjoittanut 07.01.2015 klo 15:56

Hei đŸ™‚đŸŒ»
Ajattelin hieman pÀivitellÀ tilannettamme. Nyt on miehen avioliittomme ulkopuolisesta suhteesta kulunut aikaa kaksi vuotta.
NÀmÀ kaksi vuotta ovat olleet elÀmÀni raskaimpia; ei edes aikaisempi sairastumiseni vakavasti tuntunut tÀllaiselta.
Olen pÀÀssyt yli epĂ€luuloistani ja luottamus on palautunut eli nĂ€mĂ€ eivĂ€t ole enÀÀ ongelmia suhteessamme mutta: ongelmana on se, etten tunne mitÀÀn tunteita miestĂ€ni kohtaan 😳
En rakkautta, kiintymystÀ, en vihaa tai pettymystÀ. Siksi olenkin nyt jotenkin hukassa tÀmÀn asian kanssa.
Mieheni osoittaa hellyyttÀ minua kohtaan mutta sekÀÀn ei herÀtÀ minussa mitÀÀn tunteita?
IntiimiÀ kanssakÀymistÀ vÀlillÀmme ei myöskÀÀn ole ollut. Kumpikaan meistÀ ei ole tehnyt aloitetta siihen suuntaan.
Yritin puhua aiheesta mieheni kanssa mutta hĂ€n jotenkin osoitti halveksuntaa kysymyksiĂ€ni kohtaan. HĂ€n oli myös kuunnellut puhelinkeskusteluani hyvĂ€lle ystĂ€vĂ€lleni ja halveksi asioita, joista kuuli meidĂ€n keskustelevan 😞
En tiedĂ€, olemmeko me molemmat, tai enemmĂ€lti minĂ€ muuttuneet tĂ€mĂ€n kriisin aikana jotenkin. Joskus tulee hetkiĂ€, ettĂ€ ajattelen sitĂ€, miten paljon helpompi minun on olla, kun mies ei ole lĂ€snĂ€, sillĂ€ hĂ€n edelleen kontrolloi minua erinĂ€isiin asioihin liittyen 😟
Se piirre hÀnessÀ on vÀsyttÀvin.
Onko teillÀ muilla aviokriisin lÀpikÀynneillÀ vastaavia ongelmia?
En haluaisi antaa periksi vielĂ€, vaan yrittÀÀ jollain tapaa selvitĂ€ nĂ€istĂ€ ongelmista mutta voimat alkavat olla jo melkolailla vĂ€hissĂ€ 😞

KÀyttÀjÀ MrsHope kirjoittanut 07.01.2015 klo 18:50

Tarkoitatko, ettĂ€ teillĂ€ ei ole ollut seksiĂ€ kahteen vuoten? 😟 Itse en kestĂ€isi niin kauan ilman seksiĂ€.

Olen huono neuvomaan tĂ€hĂ€n asiaan. Kuulostaa siltĂ€, ettĂ€ olette jÀÀneet umpikujaan. EhkĂ€ parisuhdeterapia tai avioliittoleiri voisi auttaa? Olen kuullut, ettĂ€ uskottomuus on yksi pahimpia asioita elĂ€mĂ€ssĂ€, joten siitĂ€ toipuminen on hidas prosessi. Tarvitse myös Jumalaa prosessissa. PyydĂ€ Jumalaa auttaamaan sinua antamaan kaikki miehesi tekemiset anteeksi. Onnea yritykselle 🙂👍

KÀyttÀjÀ PikkuMyy14 kirjoittanut 08.01.2015 klo 09:46

MitÀ tunsit miestÀsi kohtaan silloin kun pÀÀtit ettÀ jatkat hÀnen kanssaan? Silloin kun olit tiennyt asiasta vaikka 2kk? 6kk?

ItsellÀni on tilanne ettÀ pettÀminen selvisi minulle 5kk sitten ja 3kk sitten selvisi ettÀ mies oli vielÀ syyskuussakin soitellut pari kertaa tÀmÀn naisen kanssa. VÀhÀn sen jÀlkeen tajusin ettÀ en enÀÀ tunne miestÀ kohtaan mitÀÀn. Siihen lokakuuhun asti kaikesta huolimatta tunsin rakkautta ja olin varma ettÀ haluan jatkaa... nyt en tunne mitÀÀn. Olen odotellut jos ne tunteet palaisivat, mutta eipÀ ole nÀkynyt...ne vaan loppui siihen kun sain tietÀÀ vielÀ viimeisistÀ puheluista ja viesteistÀ.

Vaikea antaa neuvoja kun itse olen samassa tilanteessa... ja se on aika kamala tajuta. Sanoin jossain vaiheessa miehelle ettÀ en tunne hÀntÀ kohtaan mitÀÀn ja en ole hÀnelle tunnustanut rakkautta koko aikana kertaakaan... nyt elÀmme normaalia arkea, minÀ ilman tunteita...

KÀyttÀjÀ lÀmminverinen+ kirjoittanut 08.01.2015 klo 15:13

Mariella,
olit tukenani joulukuussa 2013 ja viime vuoden ensimmÀisinÀ kuukausina kun tulin tÀnne purkamaan hurjaa oloani.
Mieheni 15 vuotta kestÀnyt pettÀminen selvisi siis 13 kk sitten. Mieheni jÀtti tÀmÀn toisen puhelinsoitolla eikÀ ole tavannut tÀtÀ kuin kerran ja sen tiesin koska se oli sovittu asia. Halusin ettÀ he tapaavat ja selvittÀvÀt asiansa.
Meille taisi tapahtua niin ettÀ kun tÀmÀ hurja asia hajotti maailmani ja mieheni pyysi ettÀ en jÀttÀisi hÀntÀ ja kun minulle selvisi ettÀ mieheni ei aio minua jÀttÀÀ eikÀ aio enÀÀ koskaan tavata tuota toista, enkÀ minÀ aio jÀttÀÀ miestÀni, minulle tuli hurja tarve olla hÀnelle se ainoa ja oikea, miehelleni taas tuli hurja tarve nÀyttÀÀ kuinka paljon hÀn minua rakastaa.
Ihan hurjahan meidÀn koko viime vuosi oli, varsinkin ensimmÀiset 8 kk, mutta sitten alkoi jollain tasolla rauhoittua. Mieheni oli koko ajan tukenani kun itkin ja valvoin ja kyselin ja kyselin. HÀn otti minut syliinsÀ pahoina hetkinÀ ja siinÀ oli yllÀttÀvÀn hyvÀ olla. Me emme haluneet erota, se oli selvÀ. Ajattelin ettÀ nautin tÀstÀ mieheni huomiosta ja rakkaudesta niin kauan kuin sitÀ kestÀÀ, sillÀ olin lukenut liikaa netissÀ olevia kertomuksia miten pettÀjÀ pettÀÀ aina. Mutta meille on kÀynyt ilmeisesti nyt niin, ettÀ olemme molemmat oppineet tuntemaan toisemme uudestaan ja uudella tavalla, olemme molemmat pitÀneet piilossa osaa itsestÀmme, emme ole osaneet/haluneet/jaksaneet olla kiinnostuneita toisistamme. Mieheni sanoo ettÀ hÀn on kÀvellyt laput silmillÀ eikÀ ole nÀhnyt kuinka upea ihminen olen eikÀ hÀn ole halunut pysÀhtyÀ ja keskustella kanssani tuhansista pyynnöistÀni huolimatta koska hÀn on pelÀnnyt ettÀ hÀnen rikoksensa paljastuu ja ettÀ hÀn olisi joutunut kohtaamaan oman itsensÀ.
MinÀ taas olen vihdoinkin saanut sellaisen miehen jota olen aina toivonut - mies joka huomioi, rakastaa, hyvÀilee, koskettaa ohi mennessÀÀn, puhuu kauniisti, kuuntelee ja jaksaa vielÀkin vastata kysymyksiini.
Mutta haluan kuitenkin sanoa ettÀ ei kaikki ihan noin ruusuista ole, meillÀ on ollut viimeisten 6 viikon aikana isojakin yhteenottoja. Olen miettinyt ettÀ palaako entinen mieheni takaisin, eli se joka aina tiesi kaiken ja syytti minua kaikesta huonosta mitÀ tapahtui, Àrtynyt ja poissa oleva mies. JOs nÀin tapahtuu, minÀ lÀhden, sen olen hÀnelle sanonutkin. Mutta olen toki myös realistinen, kuherrusvuosi on ohi ja elÀmÀ normalisoituu, elÀmÀÀn kuuluu yhteenotot ja erimielisyydet kunhan ne hallitaan ja niistÀ puhutaan.
PettÀmisestÀ en ole pÀÀssyt irti, se kalvaa mieltÀni joka pÀivÀ ja öisin jos herÀÀn. Anteeksi en ole miehelleni antanut, en tiedÀ annanko koskaan. Se voisi kyllÀ helpottaa jos uskaltaisin antaa hÀnelle anteeksi, en tiedÀ.

Sen vain tiedÀn ettÀ puoliso ei voi kamalampaa asiaa tehdÀ kuin pettÀÀ vuosikausia. SiinÀ viedÀÀn petetyltÀ kaikki, itsetunto ja -kunnioitus, itseluottamus, tulevaisuus ja menneisyys, muistot ja sielu. Jotta nuo kaikki saa takaisin, se vaatii kyllÀ ihan mahdottomia ponnisteluja, onkohan se edes mahdollista, en usko.

VÀlillÀ olen miettinyt ettÀ olisiko ollut helpompi lÀhteÀ ja jakaa omaisuus, ehkÀ? TÀmÀ yhdessÀ jatkaminen on ollut ihan mahdottoman vaikeaa ja olen meinannut nataa periksi useaan kertaan.
PyydÀn nyt etukÀteen enteeksi seuraavaa, sillÀ joku saattaa tÀstÀ loukkaantua: Olen miettinyt satoja kertoja tÀmÀn kriisin aikana ettÀ jos mieheni olisi pettÀnyt vain kerran tai 5 kertaa, olisi asia ollut paljon helpompi kÀsitellÀ. Olisin varmasti huutanut raivonnut, mennyt ehkÀ tuon toisen naisen luo, keskustellut mieheni kanssa, vaatinut vastauksia, asunut erillÀÀn (meillÀ on kaksi kotia) muutaman kuukauden ja palanut yhteen mieheni kanssa. Mutta tÀssÀ tapauksessa kun miehellÀ on ollut toinen elÀmÀ, hÀn on tavannut toista naista 4-5 kertaa vuodessa 15 vuoden ajan (ja ehkÀ enemmÀnkin), se on niin satuttavaa ettÀ en ole huutanut enkÀ raivonnut, en tehnyt itseasiassa mitÀÀn muuta kuin vain olin, hajosin ja itkin ja valvoin, en tiedÀ kuinka pystyin tekemÀÀn työni. Olen ollut vahva nainen mutta nyt siitÀ vahvuudesta on vain murto-osa jÀljellÀ, ehkÀ hyvÀ nÀin.

En vÀheksy sitÀ katastroofia mikÀ tapahtuu kerran pettÀmisestÀ tai ulkopuolisesta suhteesta (ilman seksiÀ). TÀmÀ on vain ehkÀ harhainen ajatus ettÀ olisin selvinnyt vÀhemmÀllÀ jos niin olisi ollut, en tiedÀ.
Toivon Mariella ettÀ löydÀt vielÀ miehesi!

KÀyttÀjÀ Beren kirjoittanut 08.01.2015 klo 15:59

Hei Mariella,

IkÀvÀ kuulla, ettÀ teidÀn tilanne on aina vaan huono. Jossain vaiheessa, ehkÀ alkusyksystÀ sain sen kÀsityksen, ettÀ tilanne olisi alkanut nÀyttÀÀ vÀhÀn paremmalta. Olet pidemmÀn aikaa harmitellut, ettÀ miehesi halut ovat olleet vÀhÀiset mutta samalla olen saanut sen kÀsityksen, ettÀ tunnet edelleen rakkautta miestÀsi kohtaan, ettÀ tilanne voisi olla kohtuullisen hyvÀkin, jos miehesi osoittaisi rakkautta ja halua sinua kohtaan.

Kuulostaa pahalta, jos pÀÀllimmÀisenÀ tuntuu vÀlinpitÀmÀttömyys. SehÀn on rakkauden vastakohta. Kuulostaa siltÀ, ettÀ rakkaus on kuollut. Varmasti olette myös vÀsyneitÀ koko asiaan. Tilanne tuntuu ajautuvan politiikan termein jÀÀtyneeksi konfliktiksi.

EhkÀ teitÀ molempia vaivaa alavireisyys, jolloin ei oikein jaksa ryhtyÀ korjaamaan tilannetta. Orastavan katkeruuden takia tulee helposti olo ettei vÀlitÀ yrittÀÀ, jos ei toinenkaan yritÀ ja tÀmÀ johtaa tilanteeseen josta ei pÀÀstÀ eteenpÀin, molemmat vain turhautuvat enemmÀn.

TeidÀn pitÀisi löytÀÀ yhteinen motivaatio yrittÀÀ ja sitÀ kautta voimia hoitaa parisuhdetta ja löytÀÀ toisenne uudestaan. Mariella, mitÀ muuta mielestÀsi on esteenÀ teidÀn vÀlillÀnne kuin pettÀminen? Ilmeisesti on muutakin mikÀ aiheuttaa turtaa oloa, tunteettomuutta. Alavireisyys tai masennus pahentavat tilannetta, vÀhÀtkin voimat korjata tilannetta tuntuvat hiipuvan. TeillÀ on pitkÀ yhteinen historia josta voi kaivaa lukuisia loukkauksia tai toisaalta ammentaa lukuisia hyviÀ asioita. PitÀisi pystyÀ kÀÀntymÀÀn kohti valoisampaa polkua ja saamaan jotain hyviÀ muutoksia aikaiseksi jotka antavat uskoa, ettÀ muutosta voi tapahtua ja sitÀ voi tapahtua parempaan pÀin. Uskon, ettÀ teillÀ on pohjalla vielÀ keskinÀistÀ vÀlittÀmistÀ ja rakkautta joka on peittynyt ikÀvien asioiden, pettymysten ja loukkausten alle.

MistÀ teidÀn tilanteen korjaaminen voisi lÀhteÀ liikkeelle? Oletteko puhuneet siitÀ?

Kovasti voimia toivottaen!

KÀyttÀjÀ Joonuska kirjoittanut 08.01.2015 klo 21:25

Mariella, koen monelta osin samalla lailla kuin sinÀ. Minulla pettÀmisten paljastumisesta on kulunut kohta 2 v 10 kk. Mieheni oli siis pettÀnyt minua useita kertoja reilun 20 v. kestÀneen avioliiton aikana, ja kaikki paljastui minulle tuolloin samaan aikaan, kun myös mieheni ihastuminen työkaveriinsa. Tuo ihastus kesti paljastumisen jÀlkeen vielÀ puolitoista vuotta, ja koko sen ajan ja tÀhÀn astikin olemme elÀneet yhdessÀ. Tai no, elÀneet ja elÀneet, elÀmisestÀ ei voi monessakaan suhteessa puhua, enemmÀn tÀmÀ on ollut olemista ja asioiden hoitamista yhdessÀ. Omat tunteeni miestÀni kohtaan kuolivat pitkÀlti siinÀ vaiheessa, kun mieheni puoli vuotta asioiden paljastumisen jÀlkeen sanoi, ettÀ hÀnen ihastuksensa toiseen on vakavaa. Se on ehkÀ vaikuttanut tunteisiini enemmÀn kuin mikÀÀn muu, mitÀ on tapahtunut tai mitÀ olen saanut tietÀÀ koko aikana, niin hirveitÀ kuin tapahtuneet ovat olleetkin.

Kaikesta huolimatta meillÀ on ollut monenlaisia vaiheita, ja minun tunteeni vaihtelevat paljon. Mieheni tuli niin sanotusti jÀrkiinsÀ toissa syksynÀ, ja ihastus loppui nopeasti. KÀvi ilmi, ettÀ tÀmÀ toinen oli valehdellut hÀnelle monista asioista ja johtanut tietoisesti harhaan. Mieheni katuu nyt karvaasti kaikkea tekemÀÀnsÀ pahaa ja pettÀmisiÀ, elÀmÀni tuhoamista. HÀn haluaisi elÀÀ kanssani hyvÀÀ elÀmÀÀ ja olla lopultakin rehellisesti vain minun kanssani ja tehdÀ monia asioita yhdessÀ. Mutta minulle se on tavattoman vaikeaa... Jos meillÀ ei olisi lapsia, emme olisi tÀssÀ tilanteessa. SiitÀ olen melkoisen varma. MinÀ en ole halunnut rikkoa perhettÀ, vaikka onkin ollut tavattoman vaikeaa jatkaa elÀmÀÀ saman katon alla. VÀlillÀ elÀmÀmme on tasaisempaa, mutta minun on todella vaikea olla mieheni lÀhellÀ. VÀlillÀ se onnistuu, mutta intiimielÀmÀ on hyvin vaikeaa, kun kaikki pettÀmiset tulevat aina mieleen. On vaikea uskoa, ettÀ pystyisin enÀÀ hyvÀÀn yhteiselÀmÀÀn kaiken tÀmÀn jÀlkeen. On myös vaikea luottaa enÀÀ, kun mieheni on pettÀnyt luottamukseni niin karvaasti, niin pitkÀn aikaa ja elÀnyt tÀydellistÀ kaksoiselÀmÀÀ.

LÀmminverinen+, meillÀ on yhteistÀ se, ettÀ pettÀminen on kestÀnyt pitkÀÀn. Olen kanssasi aivan samaa mieltÀ siitÀ, ettÀ jos kyseessÀ olisi yksittÀinen tai muutaman kerran pettÀminen (yhtÀÀn vÀheksymÀttÀ sen aiheuttamaa tuskaa, joka on siinÀkin tapauksessa todella hirvittÀvÀ, ja vaikuttaa varmasti koko loppuelÀmÀÀn), pitkÀÀn kestÀnyt suhde on jotain kÀsittÀmÀttömÀn jÀrkyttÀvÀÀ. Ei sellaista voi antaa anteeksi, en ainakaan usko. Itse tuskin voin antaa koskaan anteeksi, mutta jos pystyisin elÀmÀÀn ilman hirvittÀvÀÀ katkeruutta ja vihaa, se olisi jo paljon.

Toivottavasti asiat ratkeavat itse kullakin, ja tunteet selkiytyisivÀt. Helppoa tÀmÀ ei ole, ja tuskin tulee olemaan, mutta koetetaan pÀrjÀtÀ.

KÀyttÀjÀ SÀrkynyt_61 kirjoittanut 08.01.2015 klo 22:20

Mariella, lÀmpimiÀ lohduttavia halauksia Sinulle!

MinÀ en pÀÀssyt mieheni pettÀmisistÀ yli vaan muutin 9kk sitten pois hÀnen luotaan. Ero pantiin vireille jo marraskuussa 2013 yli 30 vuoden suhteen ja 26 vuoden avioliiton ja kahden sivusuhteen jÀlkeen .Ero astui heinÀkuussa voimaan.

Minulle tÀmÀ on ollut paras mahdollinen ratkaisu. Olen luonut uusia ystÀvyyssuhteita samankaltaisissa tilanteissa olevien kanssa ja saanut uudenlaista uskoa tulevaisuuteen. ExÀni on suhteessa viimeisimpÀÀnsÀ mutta yrittÀÀ roikkua vanhassakin suhteessa. Njet, sanon minÀ! Ei mitÀÀn yhteyttÀ.

Toivon, Sinulle, Mariella, voimia ja rohkeutta miettiÀ,millaista haluaisit elÀmÀsi olevan vuoden, kahden, viiden jÀlkeen olevan.

Kiitos kaikille teille, jotka olette auttaneet minua kirjoituksillanne viimeksi kuluneen vuoden aikana!😉

ElĂ€n toivossa, ettĂ€ joskus vielĂ€ löydĂ€n miehen, jolle yksi ylikypsĂ€ nainen riittÀÀ...😋

KÀyttÀjÀ Beren kirjoittanut 09.01.2015 klo 10:33

LÀmminverinen+ ja Joonuska, olen itsekin miettinyt tuota miten paljon pahempia tai vÀhemmÀn pahoja eri pettÀmistilanteet voivat olla.

On selvÀ, ettÀ puoliso voi toimia loukkaavammin tai vÀhemmÀn loukkaavasti ja nÀin aiheuttaa syvempiÀ tai vÀhemmÀn syviÀ haavoja. Kaikkiaan olen tullut siihen tulokseen, ettÀ asia on hyvin monitahoinen. PettÀmisiÀ ei voi vain laittaa nippuun ja todeta, ettÀ tehkÀÀ nÀin. Osittain on niin, ettÀ juuri se oma pettÀmistapaus tuntuu erityisen pahalta. Jos on petetty harkiten, loukkaa se, ettÀ on harkiten valehdeltu. Jos on ajattelemattomuuttaan ajautunut pettÀmÀÀn, loukkaa, ettÀ pitÀÀ olla niin tyhmÀ ja harkitsematon. Jos on ollut "vain" pikainen pano jossain, loukkaa, ettÀ on sellaisen takia mennyt vaarantamaan pitkÀn suhteen ja mahdollisesti perheen yhtenÀisyyden. Petetty voi menettÀÀ kokonaan kunnioituksen pettÀjÀÀ kohtaan tÀmÀn typeryyden ja kakaramaisuuden takia, vaikka itse pettÀminen olisi nÀennÀisesti vÀhÀinen.

Tietysti pettÀmisen kesto vaikuttaa paljon, se on selvÀ. Suuri merkitys on myös sillÀ miten pettÀvÀ puoliso kohtelee petettyÀ ja erityisesti miten kohtelee sen jÀlkeen kun on jÀÀnyt kiinni. Erityisen raskasta tÀytyy olla, jos joutuu uudestaan petetyksi jo valmiiksi rikkinÀisenÀ sen jÀlkeen kun on vannotettu, ettÀ pettÀminen oli kauhea virhe ja ettÀ se ei tule koskaan toistumaan.

Mariella, teillÀ on raskasta se, ettÀ mies ei ottanut sinua huomioon silloin kun erityisesti olisit tarvinnut tukea ja ei ole suostunut tai osannut kunnolla kÀsitellÀ pettÀmistÀ, eikÀ ole osannut lÀhteÀ rakentamaan uutta parempaa parisuhdetta.

LÀmminverinen+, teillÀ mitÀ ilmeisimmin miehesi on halunnut ja osannut ottaa sinut huomioon mitÀ rakastavimmin. TÀssÀ hÀmmentÀÀ se miten nÀin suuri muutos, kÀytÀnnössÀ tÀyskÀÀnnös, on mahdollinen. IhmisillÀ kun ei ole tapana muuttua kovin paljoa, eikÀ kovin nopeasti.

Joonuska, sinÀ olet pÀÀttÀnyt jatkaa, vaikka miehesi jahkailu tappoi suuren osan siitÀ rakkaudesta jota tunsit miestÀsi kohtaan. Ilmeisesti hÀn on onnistunut pelastamaan tilannetta kÀÀntymÀllÀ lopulta selkeÀsti sinuun pÀin.

SÀrkynyt_61, mikÀ teillÀ mielestÀsi oli ratkaisevaa sille, ettet halunnut jatkaa avioliittoa miehesi kanssa?

PettÀmisestÀ selviÀmisessÀ ei ole kyse vain pettÀmisestÀ, on niin paljon muutakin parisuhteeseen ja puolisoihin liittyvÀÀ.

Toivotan kaikille hyvÀÀ viikonloppua ja voimia pitÀÀ itsestÀÀn huolta.

KÀyttÀjÀ mariella kirjoittanut 09.01.2015 klo 17:05

Hei đŸ™‚đŸŒ»
Jokaisella petetyllÀ on omat tunteensa ja tapansa selviytyÀ. Mietin, miksi tÀmÀ miehen viimeisin pettÀminen (edellinen n.20 vuotta sitten) satutti nÀin paljon. Olen tullut ajatuksissani siihen tulokseen, ettÀ ajoitus tÀssÀ oli pahin.
Olin sairastunut vakavasti mutta toipumisvaiheessa ja meillÀ oli kaksi ihanaa perhetapahtumaa tulossa lapsiimme liittyen. Luulin, ettÀ mieheni tukisi minua sairaudessani vielÀ ja ettÀ hÀn kokisi tulossa olevat iloiset perhetapahtumat merkityksellisiksi, sekÀ meitÀ yhteensitoviksi.
NÀin ei ollut, vaan hÀn eli rinnalla toista todellisuutta. HÀn onnistui pilaamaan myös minun iloni perhetapahtumista: ensimmÀisessÀ aavistin jo, ettÀ jotain on ja toisessa jo tiesin kaiken tapahtuneen. Jotenkin koen, ettÀ hÀn vei minulta jotain suurta ja arvokasta ei vaan puolisona mutta myös ÀitinÀ pois sÀhlÀttyÀÀn tuon toisen naisen kanssa. TÀtÀ kirjoittaessani tunnen, kuinka vihaan hÀntÀ hÀnen tekonsa vuoksi. En tiedÀ ymmÀrrÀttekö, mitÀ tarkoitan, sillÀ tÀtÀ asiaa on jotenkin vaikea pukea sanoiksi.
TiedĂ€n, ettĂ€ meidĂ€n pitĂ€isi pystyĂ€ vielĂ€ puhumaan nĂ€istĂ€ nimenomaan kĂ€sittelemĂ€ttömistĂ€ asioista mutta mieheni on torjunut koko ajan aloitteeni ja nyt tapahtumasta on jo aikaakin...En pysty nĂ€kemÀÀn itseĂ€ni hĂ€nen rinnallaan enÀÀ sen jĂ€lkeen, kun nuorimmainen tulee muuttamaan pois kotoa. Surullista mutta totta â˜č

KÀyttÀjÀ Surullinen 1955 kirjoittanut 09.01.2015 klo 17:40

Hei Mariella, LĂ€mminverinen, SĂ€rkynyt ja Beren...olen myös kirjoitellut teidĂ€n kanssanne aikaisemmin, minun mieheni petti minua myös kuten LĂ€mminverisen puoliso, 15 vuotta saman naisen kanssa. ViimeistĂ€ "paljastumisesta" on nyt jo yli 3 vuotta. Saimme asiat jotenkin puhuttua kolme vuotta sitten, mutta kun huomasin ettĂ€ mieheni ei mitenkÀÀn muuttanut kĂ€ytöstÀÀn eikĂ€ panostanut yhtÀÀn aikaisempaa enempÀÀ suhteeseemme, minĂ€ jotenkin luovutin ja menin lukkoon. MeidĂ€n tilanteemme on tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ aivan kamala: minĂ€ kĂ€yn taas töissĂ€, hĂ€n jĂ€i elĂ€kkeelle, emme juurikaan puhu mistÀÀn keskenĂ€mme, seksiĂ€ ei ole ollut kahteen vuoteen jne. Eli ahdistava tilanne. MinĂ€ olen aina ollut kova puhumaan ja yrittĂ€nyt saada hĂ€ntĂ€ avautumaan ajatuksistaan, tunteistaan - niin nytkin. Mutta on kuin seinĂ€lle puhuisi, ja nyt en enÀÀ edes yritĂ€. TiedĂ€n ettĂ€ jotain pitĂ€isi tehdĂ€, ettei elĂ€mĂ€ mene hukkaan, mutta kaikkeen tottuu - tĂ€llaiseen elĂ€mÀÀnkin â˜č Olen viime aikoina "keskittynyt" lapsiin, lastenlapsiin, omiin ystĂ€viini, mutta kaipaisin tottakai vierelleni rakastavaa ja rakastettavaa miestĂ€. TĂ€llĂ€ hetkellĂ€ en enÀÀ osaa sanoa mitĂ€ tunnen miestĂ€ni kohtaan.
Beren kirjoitti ettÀ pettÀminen ei ole ainoa ongelma nÀissÀ jutuissa, mikÀ meidÀnkin kohdallamme pitÀÀ paikkansa. En tiedÀ mikÀ on syy ja mikÀ seuraus. MeillÀ on aina ollut vaikeuksia (40 v yhdessÀ!) yhteisessÀ tekemisessÀ, tarkoitan ettÀ minÀ olen aina halunnut ettÀ tekisimme yhdessÀ asioita (ihan tavallisia), mutta mieheni on aina jotenkin luistanut kaikista arkijutuista ja minÀ olen saanut hoitaa "pakolliset", hÀn on tehnyt mitÀ hÀntÀ huvittaa. TÀllÀkin hetkellÀ. KÀyn siis töissÀ, hÀn on kotona eikÀ tee mitÀÀn kotitöitÀ, ei siivoa, ei pese pyykkejÀ, ei tee koskaan ruokaa, kaupassa kÀy joskus. Nytkin olen siivoamassa (tulin juuri töistÀ) ja hÀn on ilmeisesti lÀhtenyt kaljalle kavereidensa kanssa.
Ja jotenkin minulla on aina ollut vielÀ sellainen olo, ettÀ hÀn ei ole arvostanut minua ja sitÀ ettÀ olen hoitanut kodin, lapset ym. Ja nyt sitten tÀmÀ pettÀminen. Jota hÀn ei kertaakaan ole edes anteeksi pyytÀnyt...
Me olemme tÀydellisen jumissa.
TÀtÀkö tÀmÀ sitten on tÀmÀ meidÀn vanhuutemme?

KÀyttÀjÀ mariella kirjoittanut 11.01.2015 klo 10:50

Hei đŸ™‚đŸŒ»
Yritin ottaa mieheni kanssa puheeksi edellÀolevan kirjoitukseni sisÀllön: sen, kuinka pettÀmisen ajoitus oli minulle pahinta. Ja tietenkin se valehtelu paljastumisen jÀlkeen. Kuinka hÀn myös siinÀ asetti toisen naisen edelleni sopiessaan tÀmÀn kanssa siistityn version tapahtumista. Se, ettÀ vasta painostuksen jÀlkeen mieheni kertoi totuuden, vai liekkö sekÀÀn koko totuus?
TÀmÀn seurauksena hÀn heittÀytyi tÀysin mykÀksi ja osoitti mieltÀÀn jÀÀmÀllÀ nukkumaan olohuoneen sohvalle.
HĂ€n voi arvostella minua nykyÀÀn mitĂ€ttömistĂ€ asioista jatkuvasti mutta ei itse kestĂ€ kritiikkiĂ€ ollenkaan. Tai en oikeastaan esittĂ€nyt kritiikkiĂ€, vaan kerroin, miltĂ€ minusta tuntuu, eli hĂ€n ei kestĂ€ tunteitani đŸ€•
En todellakaan tiedÀ, miten tÀssÀ voi edetÀ???
Varsinainen lukkotilanne tĂ€mĂ€ tosiaan on đŸ˜ŻđŸ—Żïž

KÀyttÀjÀ ASM kirjoittanut 12.01.2015 klo 10:45

Mariella, hienoa, ettÀ tulit kertomaan tilanteestasi. TÀnne palasin itsekin koska nÀyttÀÀ siltÀ ettei tÀstÀ koskaan selviÀ PitkiÀ aikoja on mennyt hyvin. Ei kuitenkaan niin hyvin ettÀ voisin asian unohtaa ja antaa anteeksi. Mieheni on katuvainen, tukee, kuuntelee. TehdÀÀn paljon asioita yhdessÀ. On lÀheisyyttÀ, hyvÀÀ seksiÀ, mutta. Itse en tunnu pÀÀsevan asiassa eteenpÀin. En tiedÀ, miten voisin unohtaa ja olla ajattelematta sitÀ miten paljon minua on loukattu. Mieheni mukaan pettÀminen kesti kolme kuukautta, nainen vÀittÀÀ toista.

Nainen on uhannut miestÀni, ettÀ tuhoaa hÀnet ja perheemme. SitÀ pelkÀÀn. PelkÀÀn, ettÀ miehelleni tulee heikko hetki. Itse sanoo, ettÀ on kiitollinen, ettÀ avasin hÀnen silmÀnsÀ ja pÀÀsi naisesta eroon.

En tiedÀ mitÀ ajatella ja siksi tunne erosta voimistuu. Olen jopa katsellut omaa asuntoa. Ei ole kuitenkaan helppoa rikkoa koti, perhe ja kaikki se hyvÀ mitÀ meillÀ on ja voisi ehkÀ tulevaisuudessa olla. Mieheni vannoo ettei tilanne toistu. Vannoo rakkauttaan. HÀpeÀÀ ja katuu. En vain oikein usko enÀÀ mitÀÀn. Ajatus omasta elÀmÀstÀ ja vapaudesta houkuttaa. Uutta miestÀ en enÀÀ rinnalleni halua. Minulle riittÀisi oma yksityisyys, ystÀvÀt, harrastukset, lapset ja matkustelu. Mietin, mitÀ pahaa olen tehnyt, ettÀ minua nÀin kohdeltiin. MielestÀni ja miehenikin on myöntÀnyt, ettÀ elÀmÀmme oli hyvÀÀ. SiitÀ ei puuttunut mitÀÀn. HÀnelle tuli itsetunnon puute. Viidenkympin villitys. Piti todistaa itselleen jotain. Harmittavasti haksahti sairaaloiseen ihmiseen, joka haluaa tuhota meidÀt kaikki.

KÀyttÀjÀ Kallan tuoksu1 kirjoittanut 12.01.2015 klo 11:48

Tilanteeni on aivan sama kuin teillÀ kaikilla ja erityisesti ASM:lla.

Myös minun mieheni on katuvainen, anelee anteeksiantoa ja lupaa ettÀ tÀmÀ ei toistu. Myös hÀn on sanonut, ettÀ meillÀ oli asiat hyvin ja kaikki toimi, mutta silti petti, koska hÀntÀ kohtaan osoitettiin kiinnostusta. Siis osoitettiin kiinnostusta! Jos minÀ pettÀisin aina kun osoitetaan kiinnostusta niin pettÀisin viikottain! KyllÀ, olen entinen malli, hyvin sosiaalinen perusluonteeltani ja nykyÀÀn työssÀ miesvaltaisessa työssÀ, joten voitte kuvitella ettÀ kiinnostuneita löytyy hyvin usein. En ole koskaan pettÀnyt, en edes halannut tai suudellut muita miehiÀ. En ikinÀ olisi riskeerannut perhettÀni sellaisella.

En minÀkÀÀn pysty antamaan anteeksi. Kuinka tyhmÀ nelikymppinen mies on, kun tuhoaa tuollaisella kertapanolla lÀhes 20 vuoden yhteisen taipaleen. Tunteeni hÀntÀ kohtaan ovat aivan samat kuin teillÀ muillakin. En tunne enÀÀ miestÀni kohtaan sÀÀliÀ, myötÀtuntoa, auttamishalua, kunnioitusta enkÀ ylpeyttÀ. En myöskÀÀn viha, en rakkautta, en yhtÀÀn mitÀÀn. Lasten takia yritÀn kestÀÀ. Olen sinut sen kanssa, ettÀ voin rehellisesti myöntÀÀ itselleni, ettÀ olisin onnellisempi yksin kuin avioliitossa mieheni kanssa.

Kaikki se miehen ylenpalttinen muuttuminen niin ettÀ mies lÀssyttÀÀ, halaa ja roikkuu koko ajan minussa, kehuu tosi tosi kauniiksi, tosi tosi hoikaksi, siivoaa, imuroi, tiskaa, leipoo, tekee ruokaa, ostaa kalliita lahjoja minulle, lÀhettÀÀ koko ajan jotain rakkaustekstareita - se saa minut kiehumaan sisÀltÀ. Miksi se tekee tuollaista kun ei se koskaan ennen pettÀmistÀ sellaista tehnyt?! Kysyn itseltÀ, ettÀ onko mies epÀtoivoinen? PelkÀÀkö ettÀ otan eron ja menettÀÀ minut? Rakastaako se kuitenkin minua (en usko, koska petti)? Olisin MIES isolla M:llÀ ja lopettaisi ylenpalttisen lÀssytyksen...

Ei minun anteeksiantoa osteta kotitöillÀ ja lahjoilla. EikÀ vaimoa voi ostaa rahalla ja kotityöllÀ. Vaimon voi "ostaa" kunnioituksella.

Olen myös antanut itselleni luvan alkaa jÀrjestÀÀ avioeroa salassa. LÀhden kun nuorin lapsista lÀhtee opiskelemaan enkÀ enÀÀ huoli yhtÀÀn miesystÀvÀÀ itselleni. Myös minÀ koen ettÀ lapset, tulevat lastenlapset, matkustaminen ja rakkaat harrastukseni riittÀvÀt minulle. Voin toki olla miesten ystÀvÀ, mutta en naisystÀvÀ.

En ole mitenkÀÀn kostanut miehen pettÀmistÀ toistaiseksi. Olen rauhallinen kuin viilipytty, en haasta riitÀÀ, olen ehkÀ liiankin rauhallinen miehen silmien edessÀ. Kuin kytevÀ hiilikasa. Minun vastineeni on ero lasten lÀhdettyÀ maailmalle. Annan eroilmoituksen aivan samoin kuin hÀn antoi pettÀmisilmoituksensa. Eli tavallinen pÀivÀ takana, kaikki hyvin ja normaalisti ja sitten vain kerron, ettÀ olen jÀttÀnyt avioerohakemuksen ja lÀhden saman tien enkÀ nuku seuraavaa yötÀ yhteisessÀ kodissa. Tulkoon se tieto hÀnelle samanlaisena yllÀtyksenÀ, salamaniskuna taivaalta kuin hÀnenkin uskottomuutensa tuli minulle. Sen jÀlkeen olen vapaa hengittÀmÀÀn.

KÀyttÀjÀ Beren kirjoittanut 12.01.2015 klo 11:54

Hei,

Surullinen 1955, tuollainen pitkÀ pettÀminen saa koko menneen yhteiselÀmÀn nÀyttÀytymÀÀn aivan eri valossa, kuin olisi varastettu muistot. Sanot, ettÀ elÀmÀ tuntuu menevÀn hukkaa. Olet panostanut lapsiin, lastenlapsiin ja ystÀviin. Se onkin varmasti parasta riippumatta siitÀ jatkatko miehesi kanssa vai et. Saat positiivista elÀmÀnsisÀltöÀ, elÀmÀ ei mene hukkaan ja saat voimia panostaa itseesi ja omaan elÀmÀÀsi. Miehesi on tottunut tietynlaiseen malliin suhteessanne, eikÀ osaa ryhtyÀ rupeamaan kotitöihin, vaikka olisikin aikaa. Panosta itsellesi tÀrkeisiin asioihin ja yritÀ nÀhdÀ kuinka elÀmÀsi on merkityksellistÀ siltÀ osin.

Mariella, ehkÀ on epÀrealistista odottaa, ettÀ sinunkaan miehesi kykenisi paljoa muuttamaan kÀytöstÀÀn ja toimintamallejaan. Surullista tosiaan. TietÀÀkö miehesi, ettÀ et jaksa nykyistÀ tilannetta, ettÀ siihen on tultava muutos. Ilmeisesti miehesi ei kuitenkaan missÀÀn tapauksessa halua erota. Pystyisikö hÀn pakon edessÀ ottamaan lusikan kauniiseen kÀteen?

ASM, houkutus kÀvi miehellesi ylivoimaiseksi, hÀn kuvitteli saavansa vÀhÀn lisÀÀ, eikÀ ymmÀrtÀnyt jarruttaa ajoissa, koska ei ajatellut joutuvansa tilille. EhkÀ mietit onko miehesi joutunut riittÀvÀsti tilille? Onko tÀmÀ oikein? Oletko ansainnut tÀmÀn? Varmasti et ole ansainnut ja tÀmÀ ei ole oikein. Anteeksiannon vaikeus on siinÀ, ettÀ siinÀ ei kÀydÀ kauppaa, vaan hyvÀksytÀÀn vÀÀryys, toisen vajavaisuus ja siitÀ seuranneet pahat teot. Aika monet parit eroavat kun pettÀmisestÀ on kulunut kahdesta kolmeen vuotta. Aloitteen voivat tehdÀ niin petetty kuin pettÀjÀkin. VÀsytÀÀn siihen, ettÀ ei pÀÀstÀ tapahtuneen yli. Toivon, ettÀ pÀÀsette yli, ettekÀ anna kolmannen osapuolen ohjata elÀmÀÀnne. SelvÀsti teillÀ on keskinÀistÀ rakkautta ja vÀlittÀmistÀ joka auttaa pÀÀsemÀÀn yli.

Toivotan kaikille voimia.

KÀyttÀjÀ Beren kirjoittanut 12.01.2015 klo 13:00

Hei Kallan tuoksu1, kirjoitin aikaisemmin miten erilaiset pettÀmiset ovat omalla tavallaan loukkaavia ja joskus se kertapanokin voi olla tuhoisa kuten kirjoitat. Tuntuu hurjalta, ettÀ elÀt kostolle joka koittaa joskus tulevaisuudessa. Varastoit sen ajan vihaa ja katkeruutta. KyllÀ miehesi sinua rakasti ja rakastaa. Muuten hÀn olisi aikaa sitten lÀhtenyt. Niin kuin kovin monilla muillakin kÀy, hÀn ei ymmÀrtÀnyt ajoissa kuinka parisuhdetta pitÀisi hoitaa ja kuviteli, ettÀ voi saada vielÀ vÀhÀn enemmÀn.

Ilmeisesti olet siirtÀnyt kostoa lasten takia. Onko lapsille hyvÀ elÀÀ perheessÀ jossa vanhemmilla on noin epÀtasapainoinen suhde ja niin paljon kÀtkettyÀ vihaa? Lapset vaistoavat tunneilmaston ja se voi vaikuttaa heihin paljonkin.

Olen petetty mutta en voi oikein ymmÀrtÀÀ sitÀ tapaa jolla toimit. Toivon, ettÀ saat koottu sÀrkynyttÀ sisintÀsi.

KÀyttÀjÀ Kallan tuoksu1 kirjoittanut 12.01.2015 klo 13:45

Beren kirjoitti 12.1.2015 13:0

Hei Kallan tuoksu1, kirjoitin aikaisemmin miten erilaiset pettÀmiset ovat omalla tavallaan loukkaavia ja joskus se kertapanokin voi olla tuhoisa kuten kirjoitat. Tuntuu hurjalta, ettÀ elÀt kostolle joka koittaa joskus tulevaisuudessa. Varastoit sen ajan vihaa ja katkeruutta. KyllÀ miehesi sinua rakasti ja rakastaa. Muuten hÀn olisi aikaa sitten lÀhtenyt. Niin kuin kovin monilla muillakin kÀy, hÀn ei ymmÀrtÀnyt ajoissa kuinka parisuhdetta pitÀisi hoitaa ja kuviteli, ettÀ voi saada vielÀ vÀhÀn enemmÀn.

Ilmeisesti olet siirtÀnyt kostoa lasten takia. Onko lapsille hyvÀ elÀÀ perheessÀ jossa vanhemmilla on noin epÀtasapainoinen suhde ja niin paljon kÀtkettyÀ vihaa? Lapset vaistoavat tunneilmaston ja se voi vaikuttaa heihin paljonkin.

Olen petetty mutta en voi oikein ymmÀrtÀÀ sitÀ tapaa jolla toimit. Toivon, ettÀ saat koottu sÀrkynyttÀ sisintÀsi.

TiedÀtkö Beren, en elÀ kostolle. En ainakaan ajatuksella "kosto elÀÀ". ElÀn nykyÀÀn lapsille ja lapsia varten. Aiemmin elin perheelle ja perhettÀ varten. Tarkoitan, ettÀ haluan tarjota lapsille ehjÀn ydinperheen ja vakaan talouden. He ansaitsevat elintason, johon ovat olleet oikeutettuja koko ikÀnsÀ. HeillÀ on oikeus olla vanhempiensa kanssa omassa kodissaan joka pÀivÀ eikÀ siirtyÀ vuoroviikoin uusista asunnoista toiseen. HeillÀ on oikeus olla surematta perheen ja kodin menetystÀ. HeillÀ on oikeus normaaliin lapsuuteen ja olla valitsematta tilanteita vanhempiensa vÀlillÀ perusarjessa.

MillÀ perustelet ettÀ mieheni kuvitteli saavansa kertapanolla jotain enemmÀn? No kai se yhden orkun enemmÀn sai, mutta enemmÀn meni kyllÀ menetyksen puolelle. Kyse oli kertapanosta jonkun tuntemattoman kanssa. Ja hÀn vielÀ itse tunnusti asian eli ei jÀÀnyt kiinni. Jos hÀn ei olisi tunnustanut, en olisi ikinÀ osannut epÀillÀ. Joskus olenkin miettinyt, ettÀ jos se tosiaan oli hÀnen elÀmÀnsÀ ainoa kertapetos niin olisi ollut parasta jÀttÀÀ kertomatta minulle ja kÀrsiÀ vain omantunnontuskat ja pitÀÀ huoli ettÀ se ei toistu. Se olisi ainakin ollut minun toiveeni.

En millÀÀn tavalla usko, ettÀ lapset huomaavat tilannetta. MeillÀ ei ole koskaan- ei ennen pettÀmistÀ eikÀ sen jÀlkeen - huudettu, vÀitelty, riidelty tms lasten kuullen, eikÀ kyllÀ muutenkaan koska meillÀ oikeasti oli kaikki ihan hyvin. Puhumme arkiset asiat yhdessÀ kuten aiemminkin. Tosin minÀ olen tietyllÀ tapaa sulkeutunut eli en juurikaan kerro ajatuksiani miehelle. En kuitenkaan murjota, jÀtÀn vain asioita kertomatta. HÀn ei enÀÀ nÀe sisintÀni. Kerron vain joka pÀivÀ hÀnen kysyessÀÀn, ettÀ pÀivÀni oli hyvÀ ja mukava vaikka totuus on saattanut olla ihan mitÀ vain. En siis enÀÀ halua enkÀ jaksa avautua hÀnelle huolistani tai ajatuksistani, ei tee mieli. Luulen, ettÀ mieheni luulee minun olevan "ihan ok kunnossa". Olen ehkÀ liiankin rauhallinen ja viilipytty. En esimerkiksi nosta pettÀmistÀ enÀÀ keskusteluihimme millÀÀn tavalla, elÀn miehen edessÀ kuin koko asiaa ei koskaan olisi ollutkaan.

Ajattelen tÀstÀ koko tilanteesta niin, ettÀ nyt haluan nauttia lasten ilosta ja siitÀ, ettÀ heillÀ on elÀmÀssÀÀn asiat hyvin. Saan itse hyvÀn olon lasten hyvÀstÀ olosta. Oloni huononee siitÀ, kun joudun nukkumaan yön miehen vieressÀ, illalla iskee ahdistus kun kÀyn samaan vuoteeseen. Tulee kuitenkin pÀivÀ, jolloin lapset aikuistuvat ja lÀhtevÀt maailmalle. Silloin koittaa myös minun aikani lÀhteÀ maailmalle ja kÀydÀ nukkumaan rauhallisena joka ilta ja herÀrÀ virkeÀnÀ joka aamu.