Uskottomuudesta selviäminen
Terve,
Pitkä viesti, koittakaa jaksaa… 🙂
Sain vaimoni kiinni uskottomuudesta n. 2kk sitten. Työkaverinsa kanssa oli ollut, suhdetta kestänyt vähän yli vuoden verran jostain alkuvuodesta 2016 josta seksuaalista kanssakäymistä n. 8kk, eli syyskuun alusta saakka kiinnijäämiseen asti. Tämä siis vaimon kertomana, mutta en näe itse miksi vaimo tästä valehtelisi.
Meillä oma suhde oli ollut kyllä aika viileähkö jo pidemmän aikaa, ei juurikaan romanttista eloa, mutta muutoin normaalia avioparin elämää. Naimisissa olemme olleet kohta 16 vuotta ja sitä ennen seurusteluakin n. 10 vuotta, joten aika pitkä taival takana yhdessä. Meillä on myös 10v tytär.
Viileää aikaa siis oli tuossa ollut varmaan vuoden pari ainakin, ja tuossa vuoden 2016 kesän kynnyksellä tapahtui jotain, minkä seurauksena aloin aidosti miettimään meidän suhteemme tilaa ja sitä, että onko tämä sitä mitä minä loppuelämältäni haluan. Voi olla että jotenkin aistin vaimossani sen, että hänen elämässään saattoi olla joku toinen osapuoli joka johti tuohon mietintään, tai sitten johtui jostain muusta en tiedä.
Joka tapauksessa otin tämän aiheen vaimonikin kanssa esille ja keskustelimme aiheesta ja keskustelun seurauksena aloitin aika vahvan itsetutkiskelun. Tuon seurauksena tunnistin paljonkin huonoja käyttäytymismalleja itsessäni, itsekkyyttä yms. ja totesin, että en minä ainakaan mikään malliaviomies ole vaimolleni ollut. Rakastan vaimoani yhä, se todettakoon tähän väliin ja tuskin tuo rakkaus koskaan katoaa, kävi tässä miten kävi.
Heinäkuussa satuin näkemään vaimoni puhelimeen tulevan whatsapp viestin tältä työkaverilta ja viestin sisältö oli sellainen, mitä en olisi halunnut vaimoni saavan vieraalta mieheltä. Otin asian puheeksi ja vaimoni kertoi, että kyllä hänellä jotain flirttiä on tuon miehen kanssa menossa, mutta ei mitään vakavaa. Vähätteli tuota viestiä, kertoi sen olevan vain yksi viesti ja heidän keskustelunsa olevan pääasiassa normaalia kaverien välistä keskustelua. Kerroin tässä kohtaa omat tunteeni moista viestittelyä kohtaan, vaimoni kertoi sen ymmärtävänsä ja lupasi, ettei jatka sitä enää.
Uskoin vaimoani, koska en ole koskaan epäillyt hänen valehtelevan minulle päin naamaa ja olen aina uskonut, että huomaan kyllä jos hän valehtelee. Tottakai viesti jäi silti kaivelemaan ja aloin ehkä enemmänkin kiinnittämään huomiotani erilaisiin asioihin vaimoni käytöksessä. Luonnollisesti lueskelin internetin ihmeellisestä maailmasta erilaisia TOP-10 pettäjän merkit -listoja ja noista osui aina useampikin vaimoni käytökseen, mutta ajattelin silti että varmaan noi osuu kaikkien käytökseen jos oikein tarkkaan miettii.
Aina kun otin taas esille aiheen, että epäilen hänellä olevan jotain meneillään hän vain kertoi että nyt pitää ottaa rauhallisesti ja hän ei pysty keskittymään meidän normaaliin suhteeseen vaan ahdistuu jos painostan häntä koko ajan tällä asialla. Kertoi panostavansa täysillä meidän välien parantamiseen olevansa täysin sitoutunut siihen että me saamme ne kuntoon.
Epäilin siis kyllä koko ajan, että hänellä on jonkunlainen ”emotionaalinen” suhde menossa tämän työkaverinsa kanssa, mutta mitään seksuaalista pettämistä en epäillyt kertaakaan, niin vakuuttavasti vaimoni sen aina kielsi. Loppua kohden, tuossa v. 2017 huhtikuussa hän alkoi olla jo aika rikki ja aloin tosissaan huolestua hänen voinnistaan. Epäilin, että hänellä on työstressiä tms. ja kerroinkin tästä hänelle. Hän myönsi olevansa väsynyt, ei jaksa töissä eikä kotonakaan oikein mitään. Kerroin, että olen aina valmis juttelemaan aiheesta jos hän haluaa sen tehdä.
Sitten toukokuun alkupuolella karu totuus paljastui, sain selville tuon pettämisen. Kerroin tästä heti vaimolleni ja hän oli luonnollisesti myös tyrmistynyt, en tiedä sitten oliko enemmän tyrmistystä siitä että jäi kiinni vai aitoa katumusta. Olen itse aina ollut vahvasti sitä mieltä, että pettäminen on viimeinen asia mitä siedän parisuhteessa ja se on kerrasta poikki jos sellainen paljastuu.
Nyt sitten kun olikin tosi kyseessä, niin vahvan alkujärkytyksen jälkeen aloin pohtia että ehkei pidä kovin suuria asioita tehdä vielä tässä vaiheessa. Aloitimme vaimon kanssa tapahtuman läpikäynnin, vaimoni myönsi siis asian, kertoi kenen kanssa ja kuinka kauan. Hänen reaktionsa tapahtuneeseen vaikutti kyllä aidolta katumukselta ja hän sanoi että ei uskaltanut kertoa minulle koska tiesi minun suhtautumiseni asiaan. Ja kyllä, en ole naiivi, ymmärrän että kyllä hänellä tuon vajaan vuoden aikana oli varmasti useammankin kerran aikaa lopettaa tuo toinen suhteensa, mutta eipä niin tehnyt…
No, nyt ollaan sitten tässä tilanteessa. Eli meillä elo sujuu joten kuten, ei toki puhettakaan läheisyydestä, väitän että itse en tällä hetkellä pystyisi vaimoni kanssa mitenkään harrastamaan seksiä tai edes suutelemaan. Olemme päättäneet yhdessä että haluamme saada liittomme vielä toimimaan. Olen itse tapahtuneen, eli tuon suhteen jo käsitellyt ja todennut että jollain tasolla pystyn ymmärtämään oman aiemman käyttäytymiseni kautta sen, miksi vaimoni päätyi tämän työkaverinsa kanssa tähän ilanteeseen. Huomiona tässä, että tuo työkaveri kuulemma elää myös ”onnellisessa parisuhteessa”, näin ainakin vaimoni jossain vaiheessa minulle kertoi.
Vaikea asia minulle on kuitenkin tuo vajaan vuoden kestänyt kusetus ja suoraan päin naamaa valehtelu. Se on saanut minut todella epäileväksi vaimoani kohtaan, ja ymmärrän täysin että tämä pitää saada kuntoon ennen kuin minkäänlaista suhdetta voi edes meidän välille kuvitella. En siis epäile tällä hetkellä vaimoani, en mitenkään pysty kuvittelemaan että hän olisi sellainen ihminen että tekisi minulle uudelleen tämän. Olen kertonut hänelle, että jos vielä sorrut pettämiseen, niin ole ystävällinen ja kerro se heti, älä enää satuta enempää. Monoa annan toki siinä vaiheessa välittömästi, mutta jos hän vielä pettää niin tällöin uskon vaimonikin olevan sitä mieltä että parempi niin.
Onko siis jollain vastaavia kokemuksia, pääseekö tästä koskaan yli? Mitä mun pitäis tehdä?