Minulla tulee ihan samanlaisia reaktioita; lähtiessäni koiran kanssa lenkille, olen niin normaali kuin tälläisessä tialnteessa voi, mutta siellä metsän siimeksessä saattaa kaikki taas rojahtaa kasaan ja tulee epätoivoinen olo, ettei tästä tule mitään. Mielialat heittelehtii todella, ja aamuisen hyvän mielen jälkeen onkin taas valmis luovuttamaan.
Kun ei tiedä enää, mitä uskoa, kun mennyt kaksi vuotta on ollut pelkkää valhetta, valhetta. Ei minun mielestäni tälläisestä toivu hetkessä, vaan siinä menee kuukausia jopa vuosia. Mä haluaisin itselleni paremman olon, tottakai, ei kai kukaan halua viikkotolkulla kärvistellä tälläisessä olotilassa.
Ehkä tämä on osaksi itsesääliäkin, kieriskelee siinä, kun olo on toivoton. Mutta vaikka kuinka sanoisi itselleen, että ota niskasta kiinni itseäsi ja pää jo pystyyn; ei se vaan onnistu. Kun on sisältä murjottu, niin kestää aikansa, että tästä pääsee eteenpäin.
Toivon todella, että se terapia avaa uusia siltoja, että näkisin tässä tilanteessa koko kokonaisuuden, enkä vain itseäni. Mutta ikinä en tätä hyväksy oikeaksi millään muotoa, eli ymmärrystä ei tule tähän tekoon. Anteeksi pystyy antamaan, jos haluaa, unohtaa varmaankaan ei koskaan pysty. Tämän asian kanssa on vain opittava elämään. Mistä sitten tietää, että mieheni on todellinen rakkkaus? Että kannattaa yrittää? Minä uskoisin, että rakastan häntä, mutta tuntuu välillä, etten enää tiedä, mitä rakkaus on.
Viikonlopun aikana olin jo heittämässä "hanskoja tiskiin", sanoin miehelle, että jos elämässä löytää ihastuksen, joka menee perheen edelle, niin eikö sitten kannattaisi jatkaa hänen kanssaan? Miksi ihmeessä roikkuu minussa? Päästäisi iirti ja jatkaisi mihin naisen kanssa jäi? Mieheni sanoi, että on aina rakastanut minua, että hänen rakkautensa ei ole haaruksissa. Niin, puoliksi myönsi, että suhde oli vain seksiä, eikä koskaan rakastanut naista. Aluksi oli ehkä ihastunut, mutta huomasi tehneen virheen. Nainen pyysi miestäni jättämään meidät, mutta mieheni sanoi, ettei jätä. Mies yritti lopettaa suhteen, puoli vuotta nainen kiristi miestäni, sillä, että kertoo minulle ja perheelle, jollei mieheni käy naisen luona. Lopulta mieheni sanoi naiselle, ettei tule enää, sen kun kerrot. Ja niin nainen laittoi viestejä kännykkääni ja lopulta tajusin, että miehelläni on suhde. Ei ollut minun miehessä sen vertaa miestä, että olisi minulle kertonut. Nämä naisen viestit olivat kamalia, hurjaan seksiin viittaavia, kaikkea sitä mitä mieheni ei ole koskaan minun kanssani ollut. Mieheni sanoo, että viestit ovat liioiteltuja ja ehkä uskon häntä, koska meillä on niin pitkä historia ja mikään ei viittaa siihen, että mieheni olisi sellainen. Ne viestit olivat niin ilkeitä, että ihmettelen, kuinka sellaisia voi lähettää.. Tietysti voi, kun ajattelee, että hän jäi lopulta kuitenkin toiseksi, mutta siltikin, menee minun silmissäni naiseuden alapuolelle.
Mieheni sanoo, ettei missään olosuhteissa jatka suhdettaan naiseen. Hän ei halua olla missään tekemisissä tämän jälkeen hänen kanssaan. Mieheni sanoo, että hänen elämänsä muuttuu siinäkin tapauksessa jos minä lähden. Hän sanoo, että yksi uskottomuuden tie riitti hänelle, niin monta unetonta yötä on kuulemma asian vuoksi valvonut. Sanoo, että syyllisyys on kamalaa, niin kamalaa, että välillä tuntuu, että pää räjähtää.
Hän sanoo, että haluaa toisen mahdollisuuden. Hän haluaa hyvittää kaiken ja sanoo, että tästä eteenpäin puhutaan kaikki asiat aina yhdessä. Hän sanoo antavansa nyt kaiken sen rakkauden tekoina takaisin, jota en häneltä pitkään aikaan saanut.
Minä olen sanonut, etten enää rupea hänen ovimatokseen. En ole enää se sama sinisilmäinen kiltti vaimo, johon hän on tottunut. Minä olen ollut liian kiltti, olen antanut hänen monen monta kertaa jyrätä ohitseni, olen sallinut hänen kohdella minua huonosti. Nyt en enää anna, minä en usko enää mitä tahansa ja vaadin, että selityksiä tulee, jos on aihetta. Mitään riitaa ei lakaista maton alle, vaan ne puhutaan. Jos mieheni ei siihen pysty,niin sitten lähden.
Miksi tämän elämän pitää olla joskus näin kovaa? Mitä pahaa sitä on tehnyt, kun saa kannettavakseen tälläisen taakan?