Moi salamipizza,
hyvä että oireille on löytynyt syy. Onko puolisollasi nyt lääkkeet?
Lääkkeiden vaikutus alkaa aika hitaasti ja sitä voidaan joutua muuttamaankin, joten kkärsivällisyyttä se vaatii.
Ei se tarkoita vaikka puolisollasi on sairaus, että sun pitäs jäädä kotiin häntä hoitamaan.
Voisitko sä puhella sun puolison kanssa, että jos menisit ja kysyisit että pärjääkö hän.
Itse tekisin niin ja sitten luottaisin hänen sanaansa jos hän sanoo pärjäävänsä.
Voittehan vaikka sopia, että soitat "varmistus" soiton johonkin aikaan ja kysyt onko kaikki kunnossa.
Maanisdepressiivisyydessä vaihtelee ne masennusjaksot ja maniajaksot, jolloin sairastuneella menee "lujaa" lääkkeillä taas yritetään vaikuttaa näihin molempiin jaksoihin.
Yksi läheiseni on myös maanisdepressiivinen ja hän sai uudet lääkkeet, niin hän on lähestulkoon samanmoinen kuin muutkin.
Läheiseni elää avoliitossa ja hän pärjää hyvin myös yksikseen, myös huonoina aikoina.
Hänellä on myös säännöllinen terapiakontakti.
Mutta mun mielestä ei ole itsekästä mennä omiin juttuihin,tai harrastaa omia harrastuksia, se auttaa sua myös saamaan sitä happea sinne kotiin.
Sun tarkotuksena ei varmastikaan ole hyljätä kumppaniasi.
Sullekin on olemassa apua, vertaistukiryhmiä järjestetään myös sairastuneiden puolisoille. Sairaus uuvuttaa molempia ja vaatii varmasti voimia mysö sulta.
Kandee selvittää oisko niitä sun kotipaikkakunnalla tai sitten voi ottaa yhteyttä mielenterveystoimistoon tai terveyskeskuksen psykiatrian sairaanhoitajaan.
Uusien asioiden edessä on aina aluksi hukassa, mitä pitäs tehdä ja mitä voi tehdä ja mitä uskaltaa tehdä. Mutta minusta se jo helpottaa kun oireilla on nimi.
Voi tutkia ja etsiä tietoa siitä.
Itseäni auttoi masennuksen kanssa, kun isäni kysyi, että miten mun sua tulee kohdella?
Sanoin, että aivan niinkuin tavallista ihmistä ja se toimi, kunnes toivuin.
Ihminen ei ole se sairaus vaan hänellä on sairaus, jota voidaan hoitaa.
Millainen puolisosi on kun hänellä on hyvä jakso? Minkä ikäsiä lapset on? Pärjäävätkö he jos puolisosi ei jaksa ihan täysillä olla mukana.
Tsemppiä nyt haastavaan tilanteeseen, kyllä kaikki varmasti järjestyy.
Tännekin on hyvä kirjotella, ns. purkaa itseään ja avata päätään, täältäkin saa vertaistukea🙂👍