Umpikujassa?

Umpikujassa?

KÀyttÀjÀ Twilight Prince aloittanut aikaan 12.09.2009 klo 22:34 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
KÀyttÀjÀ Twilight Prince kirjoittanut 12.09.2009 klo 22:34

Oikeastaan en tiedĂ€ miten kertoisin kaiken… ajatukset on ihan umpikujassa ja solmussa😭
Olemme olleet naimisissa 11 vuotta ja meillÀ on kaksi ihanaa teini-ikÀistÀ lasta. Olemme normaalisti toimeentuleva perhe ja meillÀ harrastetaan paljon urheilua. Mies kÀy töissÀ ja on kiltti, tekee kotitöitÀ jne. oikein mallikelpoinen yksilö.

Hoidin lapsia kotona viisi vuotta; olin kotiÀiti, joka huolehti kaikesta. Lapset olivat paljon sairaana ja olin heidÀn luona aina. Minulla ei ollut mitÀÀn harrastuksia ja ystÀviÀkin tapasin harvoin. Olen aina ollut sosiaalinen ihminen ja minusta tuntui, ettÀ en jaksa enÀÀ tÀllaista elÀmÀÀ (mieheni kÀvi töissÀ ja harrastuksissa kuten ennenkin).

LÀhdin työelÀmÀÀn ja jatkoin opiskelua. Löysin uuden harratuksen, jossa toteuttaa itseÀni. Lapset kasvoivat ja heille tuli harrastuksia. Perheen yhteinen aika on vÀhentynyt huomattavasti.

Mieheni työ muuttui keskeytymÀttömÀksi kolmivuorotyöksi, jonka myötÀ hÀn on tullut huomattavan vÀsyneemmÀksi. TöistÀ tullessa hÀn nukkuu, aamuisin hÀn nukkuu pitkÀÀn ja muulloin hÀn istuu television ÀÀressÀ tai on harrastuksissa tai muuten vain kÀvelemÀssÀ. YritÀn keskustella hÀnelle pÀivÀn tapahtumista, mutta en saa enÀÀ minkÀÀnlaista vastakaikua puheilleni. Aivan kuin puhuisin seinille.
Minulla on vastuu opiskelusta, lapsien hoidosta, vaatetuksesta, terveydestĂ€, siis ylipÀÀtÀÀn kaikesta kotona. Mies kĂ€y vain ansaitsemassa rahaa, jotta minĂ€ voin törstĂ€tĂ€ sitĂ€, kuten hĂ€n asian ilmaisee…â˜č Emme kĂ€y yhdessĂ€ missÀÀn, koska se maksaa.

Suurin murheeni on kuitenkin tÀmÀ kylmyys. En saa mieheltÀni enÀÀ minkÀÀnlaista hellyyttÀ. En halauksia, suukkoja tai lohdutuksen sanoja, en mitÀÀn. Ruumiini suorastaan huutaa tulla halatuksi ja rakastetuksi. TiedÀn, ettÀ suhteessa on kaksi ihmistÀ ja asiasta pitÀisi puhua, mutta tÀtÀ on jatkunut jo niin pitkÀÀn, ettÀ olen ihan lukossa. En löydÀ enÀÀ oikeita sanoja aloittaa. TiedÀn, ettÀ syynÀ on ollut pitkÀÀn jatkuneet kiireet ja harrastukset eikÀ yhteistÀ aikaa ole paljon. Olemme aiemmin keskustelleet asiasta, mutta se ei tuottanut tulosta. Mieheni kyllÀ haluaa seksia aika ajoin, mutta minusta se ei ole hellyyttÀ, rakkautta, vaan tarpeiden tyydytystÀ.

Olen miettinyt jo avioeroakin, mutta jotenkin se tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta. Haluaisin kuitenkin olla vielĂ€ onnellinen ja nauttia elĂ€mĂ€stĂ€ ja rakkaudesta, en ole vielĂ€ edes keski-iĂ€ssĂ€. TĂ€tĂ€kö minun loppuelĂ€mĂ€ni sitten on? Kotona istuva mies, joka laskee jokaisen kuluttamani sentin ja kyselemĂ€ssĂ€, missĂ€ minĂ€ olen ollut, kun itse ei halua enÀÀ lĂ€hteĂ€ mihinkÀÀn…😭 Lapsien takia olen yrittĂ€nyt jatkaa entiseen malliin. Lapset ovat minulle kuitenkin tĂ€rkeintĂ€ tĂ€ssĂ€ elĂ€mĂ€ssĂ€. Mutta luulen, ettĂ€ pikkuhiljaa lapsetkin ymmĂ€rtĂ€vĂ€t, ettĂ€ kaikki ei ole kunnossa vanhempien vĂ€lillĂ€. PelkÀÀn, ettĂ€ jossain vaiheessa minun voimani loppuvat.
TÀmÀ voi teistÀ tuntua hyvin itekkÀÀltÀ ajattelulta ja sitÀ se varmaan onkin. Mieheni on varmasti yrittÀnyt parhaansa, mutta se ei enÀÀ riitÀ minulle. Kaiken saa nÀyttÀmÀÀn pÀÀlle pÀin hyvÀlle, mutta sisus voi olla tÀysin tyhjÀ!

KÀyttÀjÀ Gehma kirjoittanut 14.09.2009 klo 17:32

Hei Twilight Prince!

IkÀvÀ kuulla tilanteestasi, siitÀ, ettÀ olet tuollaiseen pisteeseen joutunut.

Itse olen nuori, enkÀ niin maailmaa nÀhnyt ja kokenut, joten neuvoni voi olla hyvinkin tyhjÀnpÀivÀinen, mutta haluan kuitenkin yrittÀÀ auttaa sinua.

Voisitko yrittÀÀ miehesi kanssa saada yhtÀ aikaa jonkin pidemmÀn loman, tai vaikka viikonlopuksi menisitte yhdessÀ jonnekin ja lapsenne veisitte siksi aikaa hoitoon. Menisitte rentoutumaan ja keskustelemaan asioista yhdessÀ, ja mikÀ tÀrkeintÀ, viettÀmÀÀn aikaa ihan kaksin, ilman mitÀÀn muita hÀiriöitÀ ja pitÀmÀÀn hauskaa yhdessÀ. Kun on arjesta poikkeava tilanne, niin voi miehesikin innostua muusta kuin televisiosta, harrastuksista ja pÀÀsisi työstÀkin hetkeksi irti.

KÀrsiikö miehesi muuten masennuksesta? SiinÀ tilanteessa voi muuttua tuollaiseksi vÀlinpitÀmÀttömÀksi muita asioita kohtaan, eikÀ jaksa innostua mistÀÀn erikoisemmasta. Silloin ei pakolti huomata muiden tarpeita, vaan oma aika menee niidenkin edelle.

Ja yritÀ koko perheen voimin keskustella asiasta, kun olette kaikki paikalla. Lastenkin kanssa on hyvÀ jutella asioista ja ehkÀ saat miehesikin silmÀt aukeamaan, kun hÀn huomaa mihin pisteeseen koko perhe on pÀÀtynyt.

Jaksamisia sinne đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ outokainen kirjoittanut 16.09.2009 klo 18:50

Heippa,
ensin haluan sanoa Gehmalle, ettĂ€ tuskin kukaan ajattelee, ettĂ€ toisen vĂ€littĂ€minen ja tuki olisi tyhjĂ€npĂ€ivĂ€istĂ€ - oli kyseessĂ€ nuori tai nuorempi. 🙂 HyvĂ€ oli sinun neuvosi, yhteinen loma, irtiotto arjesta voisi olla avuksi. EntĂ€ jos on liian vĂ€synyt/kyllĂ€stynyt jĂ€rjestĂ€mÀÀn mitÀÀn extraa...? Toivottavasti ei olisi niin.

Sellainen tuli myös mieleeni, voisiko miehelle kirjoittaa kirjeen? Ei syyllistÀmistÀ, mitÀ toinen on jÀttÀnyt tekemÀttÀ, vaan minÀ-viestillÀ - miltÀ minusta tuntuu, millaiseksi koen suhteemme, mitÀ rakastan sinussa, mitÀ ikÀvöin meissÀ... KirjeessÀ on se hyvÀ puoli, ettÀ sen avulla saa ehkÀ selkeyttÀ omiin ajatuksiin ja toiveisiin. SitÀ voi muokata rauhassa eikÀ tule "sammakoita" suusta, kuten usein puheessa. Toinenkin osapuoli voi sitten rauhassa lukea ja kÀsitellÀ asiaa. Se voisi edes hiukkasen avata miehesi silmiÀ... Ei ota, jos ei annakaan.

ÄlĂ€ anna periksi, kuulostaa ettĂ€ suhteessanne on ollut paljon hyvÀÀ, joka on nyt hautautunut oman vĂ€symyksen, työn tms. alle. đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ Twilight Prince kirjoittanut 17.09.2009 klo 09:27

Kiitos Gehma vastauksestađŸ™‚đŸŒ»
Tuo yhteinen aika miehen kanssa olisi kyllÀ luksusta. Jokunen vuosi takaperin vietimme pienimuotoisia lomia yhdessÀ, esim. risteilyllÀ. Nyt aikataulumme on tosiaan niin tiukkaa harrastusten ja vuorotyön merkeissÀ, ettÀ yhteistÀ vapaata aikaa ei liiemmin ole (miehellÀ joka kolmas viikonloppu vapaa) ja viikolla minulla on koulua...
MeillÀ ei myöskÀÀn ole enÀÀ isovanhempia elossa, joten lapsilla ei ole ns. vakipaikkaa minne mennÀ hoitoon. Minulla ei ole sukulaisia paikkakunnalla ja mieheni sukulaiset ovat kaikki töissÀ, omine kiireineen. Eli ainut hoitopaikka on lasten ystÀvien perheet, kun kummitkaan eivÀt ole kÀytettÀvissÀ...

Toinen asia on, jos haluamme lĂ€hteĂ€ jonnekin, lasten hoito jĂ€rjestelyt yms. ovat aina minun kontollani. Eli minĂ€ joudun soittamaan mieheni sukulaisille ja lasten koulukavereiden vanhemmille ja jĂ€rjestĂ€mÀÀn kaiken... Mieheni ei tĂ€llaisia asioita ole hoitanut koskaan, vaikka olen tĂ€stĂ€ sanonut (viivyttelee niin pitkÀÀn, ettĂ€ minĂ€ joudun kuitenkin hoitamaan). Olen siis tuumannut pÀÀsevĂ€ni helpommalla, kun emme jĂ€rjestĂ€ ylimÀÀrĂ€isiĂ€ menojaâ˜č.

Tuosta masennuksesta en oikeastaan osaa sanoa... VÀsymystÀ ainakin on selkeÀsti enemmÀn. Olen kyllÀ miettinyt vaihtoehtoja. Kun mainitsin vÀsymyksestÀ, sain vastaukseksi vaan vuorotyön... Ok, mieheni on minua 10 vuotta vanhempi ja varmasti vuorotyö vÀsyttÀÀ, mutta vÀsyttÀÀ tÀmÀ jatkuva huolehtiminen kaikesta!

Olen ajatellut myös, ettÀ tÀmÀ meidÀn ikÀero alkaa nyt nÀkyÀ. Mieheni haluaisi jo rauhoittua ja viettÀÀ mukavia hetkiÀ kotona (on myös luonteeltaan rauhallinen), kun taas minÀ olen sporttinen, rÀvÀkkÀ, sosiaalinen ja aina valmis uusiin haasteisiin... Ja kohta keski-ikÀisenÀ haluaisin vielÀ "nuorena" kokea kaikkea mahdollista ja nÀhdÀ maailmaa... TÀllÀ en tarkoita muita kaksilahkeisia vaan ylipÀÀtÀÀn elÀmÀn kokemuksia. NÀhdÀ eri maita ja paikkoja, opettaa lapsille, ettÀ maailmassa on muutakin kuin Suomi...

Olen nauttinut suunnattomasti omasta harrastuksestani joukkueessa, jonka mukana pÀÀsen reissaamaan jopa ulkomaille. MeillĂ€ on mahtava porukkahenki ja reissut ovat olleet mieleenpainuvia. Nyt mieheni on alkanut olla "mustasukkainen" tĂ€hĂ€nkin touhuun ja on sitĂ€ mieltĂ€, ettĂ€ minun olisi parempi lopettaa koko touhu. Eli siis jÀÀdĂ€ kotiin istumaan ja murehtimaanâ˜č. TĂ€mĂ€kin luo lisÀÀ stressiĂ€, koska koen lĂ€htiessĂ€ni pelaamaan, ettĂ€ en saisi lĂ€hteĂ€đŸ˜ž. Ja kaiken tĂ€mĂ€n pelaamisen ja harjoittelun takana on se, ettĂ€ koen olevani henkisesti ja fyysisesti huomattavasti paremmassa kunnossa kuin kotona ollessani. Jaksan kotona ollessani olla lapsille 100%:sti Ă€iti, enkĂ€ rĂ€hjÀÀ turhasta.

Kaikki nÀmÀ tuntuvat ehkÀ selittelyltÀ, tiedÀn... osa on karuja totuuksia, joille ei kÀytÀnnössÀ voi mitÀÀn ja omat voimavarani on osittain kÀytetty, etten jaksa enempÀÀ.

Lasten kanssa olen puhunut isÀn vuorotyöstÀ ja vÀsymyksestÀ ja ylipÀÀtÀÀn kaikesta mahdollisesta. Minulla on hyvÀt ja luottamukselliset suhteet lapsiin ja he tietÀvÀt, ettÀ voivat luottaa minuun aina.

TĂ€mĂ€ kirjoittaminen kyllĂ€ auttaa nĂ€kemÀÀn omaa tilannetta paremmin. Ja se, ettĂ€ joku vastaa viestiin lohduttaa hieman (ja jakaa ajatuksia), kiitos paljonđŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ Gehma kirjoittanut 22.09.2009 klo 07:38

Outokainen, neuvoni vain eivĂ€t pakolti olisi olleet sellaiset, joista olisi mitÀÀn apua ollut - onneksi nyt oli pĂ€invastoin 🙂

Tuo arjen irtiotto tuli siitÀ mieleen, kun vanhempani sitÀ ovat harrastaneet, kaksin lÀhteneet kesÀisin Suomea kiertelemÀÀn ja rentoutumaan. Kummasti suhdetta auttanut, kun ei aivan ongelmatonta sekÀÀn ole ollut.

Katso, milloin teillĂ€ molemmilla olisi aikaa, yritĂ€ jaksaa jostakin saada lapsille hoitaja, kyllĂ€ se kannattaa ;). Tai sitten lĂ€hdette koko perheen voimin ottamaan taukoa arjesta, jonnekin sellaiseen paikkaan, missĂ€ lapset voivat mennĂ€ itsekseen ja te vanhemmat voitte keskittyĂ€ enemmĂ€n toisiinne. KyllĂ€ sekin toimii 🙂. Sovitte sitten vaikka lapsien kanssa jotkin ajankohdat, ettĂ€ nĂ€ette tietyssĂ€ paikkaa jonakin tiettynĂ€ aikana. Ei heistĂ€ kannata tehdĂ€ mitÀÀn taakkaa, joka estĂ€isi teiltĂ€ vanhemmilta elĂ€misen 🙂

KÀyttÀjÀ Twilight Prince kirjoittanut 04.10.2009 klo 09:28

Kiitos Outokainen myös vastauksesta ja vinkkisi oli tosi hyvĂ€. đŸ™‚đŸŒ» Tuo kirje saattaisi toimiakin.

Onhan se niin, ettÀ oma viitseliÀisyys palkitaan. Mutta myös reissun jÀrjestelyyn, onnistumiseen ja reissun fiilikseen tarvitaan minun mielestÀni kaksi osapuolta. Jos tuo toinen on sitÀ mieltÀ, ettÀ minnekÀÀn ei lÀhdetÀ koska se maksaa, on mielestÀni fiilis pilalla, jos toinen kokee asian vain negatiivisena.

EhkÀ olen jo liian vÀsynyt tÀhÀn kaikkeen ja yritÀn vain pÀivÀ kerrallaan jaksaa eteenpÀn ja pyörittÀÀ arkea ja lasten elÀmÀÀ...

Ps. Lapset eivĂ€t todellakaan ole mikÀÀn riippa minulle. Kun minulla on "ylimÀÀrĂ€istĂ€" aikaa, vietĂ€n sen aina lasten kanssa. Olemme reissanneet sukulaisten ja tuttavien luona nykyÀÀn kolmestaan (minĂ€+lapset) ja vien heitĂ€ kesĂ€isin mm. LinnanmĂ€elle ym. lapsille kivoihin paikkoihin. IsĂ€ ei nĂ€ihin reissuihin halua osallistua... Onneksi pystyn lapsille selittĂ€mÀÀn syyksi isĂ€n vuorotyön sekĂ€ meidĂ€n perheen kaksi koiraa, joita pitÀÀ jÀÀdĂ€ hoitamaanâ˜č
Jotenkin se vain tuntuu niin pahalta, kun on tehnyt pitkĂ€n pĂ€ivĂ€n (herĂ€nnyt aamulla aikaisin, laittanut lapset kouluun, kĂ€yttĂ€nyt koirat ulkona, ollut itse koulussa pitkĂ€n pĂ€ivĂ€n) ja kotiin tullessa mies istuu television ÀÀressĂ€ (ollut siis edellisen illan töissĂ€ ja nyt menossa yövuoroon). Kotona ei ole tapahtunut mitÀÀn, pyykit on korissa, tiskit tiskipöydĂ€llĂ€, koirat kĂ€yttĂ€mĂ€ttĂ€... 🙄 kyllĂ€ siinĂ€ saa laskea kymmeneen moneen kertaa, ettei ala heti Ă€rjymÀÀn... YleensĂ€ otan koirat, painun pihalle pikalenkille, teen ruuat, autan lapsia lĂ€ksyissĂ€, teen omat lĂ€ksyt (mies on mennyt nukkumaan tĂ€ssĂ€ vaiheessa, ettĂ€ jaksaa yön töissĂ€) ja sitten lĂ€hden omiin harkkoihin ja vien pojan harkkoihin... Illalla mietin, ettĂ€ miten ihmeessĂ€ ehdin tehdĂ€ nĂ€mĂ€ kaikki asiat.... Ei ihme, ettĂ€ minulla alkaa olla sellainen tunne, ettĂ€ kaikki leviÀÀ kohta😭