Oikeastaan en tiedĂ€ miten kertoisin kaiken… ajatukset on ihan umpikujassa ja solmussađ
Olemme olleet naimisissa 11 vuotta ja meillÀ on kaksi ihanaa teini-ikÀistÀ lasta. Olemme normaalisti toimeentuleva perhe ja meillÀ harrastetaan paljon urheilua. Mies kÀy töissÀ ja on kiltti, tekee kotitöitÀ jne. oikein mallikelpoinen yksilö.
Hoidin lapsia kotona viisi vuotta; olin kotiÀiti, joka huolehti kaikesta. Lapset olivat paljon sairaana ja olin heidÀn luona aina. Minulla ei ollut mitÀÀn harrastuksia ja ystÀviÀkin tapasin harvoin. Olen aina ollut sosiaalinen ihminen ja minusta tuntui, ettÀ en jaksa enÀÀ tÀllaista elÀmÀÀ (mieheni kÀvi töissÀ ja harrastuksissa kuten ennenkin).
LÀhdin työelÀmÀÀn ja jatkoin opiskelua. Löysin uuden harratuksen, jossa toteuttaa itseÀni. Lapset kasvoivat ja heille tuli harrastuksia. Perheen yhteinen aika on vÀhentynyt huomattavasti.
Mieheni työ muuttui keskeytymÀttömÀksi kolmivuorotyöksi, jonka myötÀ hÀn on tullut huomattavan vÀsyneemmÀksi. TöistÀ tullessa hÀn nukkuu, aamuisin hÀn nukkuu pitkÀÀn ja muulloin hÀn istuu television ÀÀressÀ tai on harrastuksissa tai muuten vain kÀvelemÀssÀ. YritÀn keskustella hÀnelle pÀivÀn tapahtumista, mutta en saa enÀÀ minkÀÀnlaista vastakaikua puheilleni. Aivan kuin puhuisin seinille.
Minulla on vastuu opiskelusta, lapsien hoidosta, vaatetuksesta, terveydestĂ€, siis ylipÀÀtÀÀn kaikesta kotona. Mies kĂ€y vain ansaitsemassa rahaa, jotta minĂ€ voin törstĂ€tĂ€ sitĂ€, kuten hĂ€n asian ilmaisee…âčïž Emme kĂ€y yhdessĂ€ missÀÀn, koska se maksaa.
Suurin murheeni on kuitenkin tÀmÀ kylmyys. En saa mieheltÀni enÀÀ minkÀÀnlaista hellyyttÀ. En halauksia, suukkoja tai lohdutuksen sanoja, en mitÀÀn. Ruumiini suorastaan huutaa tulla halatuksi ja rakastetuksi. TiedÀn, ettÀ suhteessa on kaksi ihmistÀ ja asiasta pitÀisi puhua, mutta tÀtÀ on jatkunut jo niin pitkÀÀn, ettÀ olen ihan lukossa. En löydÀ enÀÀ oikeita sanoja aloittaa. TiedÀn, ettÀ syynÀ on ollut pitkÀÀn jatkuneet kiireet ja harrastukset eikÀ yhteistÀ aikaa ole paljon. Olemme aiemmin keskustelleet asiasta, mutta se ei tuottanut tulosta. Mieheni kyllÀ haluaa seksia aika ajoin, mutta minusta se ei ole hellyyttÀ, rakkautta, vaan tarpeiden tyydytystÀ.
Olen miettinyt jo avioeroakin, mutta jotenkin se tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta. Haluaisin kuitenkin olla vielĂ€ onnellinen ja nauttia elĂ€mĂ€stĂ€ ja rakkaudesta, en ole vielĂ€ edes keski-iĂ€ssĂ€. TĂ€tĂ€kö minun loppuelĂ€mĂ€ni sitten on? Kotona istuva mies, joka laskee jokaisen kuluttamani sentin ja kyselemĂ€ssĂ€, missĂ€ minĂ€ olen ollut, kun itse ei halua enÀÀ lĂ€hteĂ€ mihinkÀÀn…đ Lapsien takia olen yrittĂ€nyt jatkaa entiseen malliin. Lapset ovat minulle kuitenkin tĂ€rkeintĂ€ tĂ€ssĂ€ elĂ€mĂ€ssĂ€. Mutta luulen, ettĂ€ pikkuhiljaa lapsetkin ymmĂ€rtĂ€vĂ€t, ettĂ€ kaikki ei ole kunnossa vanhempien vĂ€lillĂ€. PelkÀÀn, ettĂ€ jossain vaiheessa minun voimani loppuvat.
TÀmÀ voi teistÀ tuntua hyvin itekkÀÀltÀ ajattelulta ja sitÀ se varmaan onkin. Mieheni on varmasti yrittÀnyt parhaansa, mutta se ei enÀÀ riitÀ minulle. Kaiken saa nÀyttÀmÀÀn pÀÀlle pÀin hyvÀlle, mutta sisus voi olla tÀysin tyhjÀ!