Työttömyys ja rahahuolet

Työttömyys ja rahahuolet

Käyttäjä hipsukka aloittanut aikaan 29.08.2007 klo 12:18 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä hipsukka kirjoittanut 29.08.2007 klo 12:18

Eipä ole tullut pitkään aikaa kirjoitettua mitään täällä. Loppu kevät oli minulle todella raskasta aikaa jos joku muistaa niin yritin itsaria kaksi kertaa.

Lopetin lääkityksen kesäkuun alussa ja nyt voin kohtuullisen hyvin…tietysti on ollut alamäkiä mitkä kuuluukin elämään, muutenhan niistä hyvistä hetkistä ei oisaisi koskaan nauttia.☺️
Olen ollut tammikuusta lähtien tyttömänä ja toukokuusta lähtien sairaslomalla, eli se mitä saan rahaa ei todellakaan ole mitenkään hurrattavaa.
Minulla on kaksi kouluikäistä lasta, jotka tietysti asuvat kanssani. Asun vielä omakotitalossa josta on kuluja kans, olen harkinnut tämän myymistäkin..mut jotenkin en nyt osaa tehdä mitään. Minua ahdistaa tämä tilanteeni todella paljon, olen pankinkin kans neuvotellut sekä sossussa käynyt….mut tuntuu ettei mistään ole enää apua ja minua pelottaa entä jos en jaksakkaan enää taistella…mitä sitten???

Käyttäjä Uupunut kameli kirjoittanut 31.08.2007 klo 12:21

Hyvä tavaton, miten sinä saat rahat riittämään? Minä elän tällä hetkellä täysin ukon siivellä. Sairauspäivärahalla (15e + sentit päälle) ei ole mitään mahdollisuuksia maksaa esim. omakotitalon ylläpitokustannuksia, vaikkei lainaa olisikaan (oliko sinulla). Minä en pysty osallistumaan yhtään lainanlyhennykseenkään, ukko maksaa kaiken. On toki lapsilisät, mutta ne menevät kyllä ihan kädestä suuhun jo pelkästään lasten minimielämän ylläpitämiseen.

Mistähän sinä voisit saada jotain taloudellista tukea? Itsekin olen aivan ymmälläni tästä suomalaisesta perusturvasta vai pitäisikö sanoa perusturvattomuudesta. Nimittäin jos ihmisellä on esim. omakotitalo ja vaikka siitä olisi kamalasti vielä velkaa, niin se talo katsotaan ylellisyydeksi, joka pitäisi myydä pois. Iso lainalyhennys nielaisee valtavan palan nettotuloista. Sitten kun muutat vuokralle, alkaa herumaan asumistukea. Silloin kun me aikoinaan pohdimme asumisratkaisuamme, laskimme tosi tarkkaan vuokralla ja omassa asumisen eron. Vuokralla asuminen on ehdottomasti kalliimpaa, kuin omassa, vaikka maksat asuntolainasta korkoa vuosikymmeniä - oma tulee silti halvemmaksi. Mutta silti omaan asumiseen ei hevillä heru asumistukea.

Entäpä sitten, kun elämän varrella tulee yllättäviä tilanteita ja tulot romahtavat! Omaisuudesta (velkaisesta talostakin) tulee yllättävä taakka ja taloudellinen este tuen saamisessa. Ainoa keino on vaan pidentää velka-aikaa ja yrittää saada pankin kanssa maksettava kuukausisumma mahdollisimman alas. Voi myös yrittää saada lyhennysvapaita vuosia, jos tietää, että huono taloudellinen tilanne on ohimenevä.

Voimia sinulle kituuttamiseen ja toivon, että teille löytyisi joku muu ratkaisu, kuin talon myyminen. Onhan se sentään teidän koti ja etenkin lapsille usein tärkeä, vaikka onkin maallista.

Käyttäjä hipsukka kirjoittanut 01.09.2007 klo 10:08

Eihän tää olekkaan ollut helppoa, mutta en halua vielä antaa periksi. Koko ajan toivon, että saisin töitä edes kuukaudeksi...oishan siinä jotain hyötyä.
Olenhan minäkin miettinyt tuota vuokralla oloa, mut ei ole helppoa lähteä omakotitalosta kerrostaloon asumaan ja tietysti mua pelottaa se, et jos mulla ei olisi tätäkään kuin alas sitten vaipuisin.
Minäkin olen sossussa käynyt ja yrittänyt saada heidät ymmärtämään, millaisessa ahdingossa olen....mut eihän ne ota kuin tietyt laskut huomioon ja ne perusosatkin on jo "naurettavan" peiniä. Onhan mullekkin hieman vihjailtu, et myy talosi niin pääset helpommalla, mut kukaan ei ymmärrä sitä et tätä olen unelmoinut jo monta vuottaa...enkä mielellään luopuisi siitä, vaikka onkin vain maallista.

Kiitos kuitenkin, että toit esille omia asioita, sekin jo saa minut hyvälle tuulelle...kun tiedän että joku edes ajattelee..vaikken tunnekkaan sinua.
Täällä paistaa aurinko, enkä tiedä mitä tekisin tänään....kaipa se tästä "joskus" helpottaa!

Käyttäjä Letitia kirjoittanut 01.09.2007 klo 12:37

http://www.kuluttaja-asiamies.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=6510&id=6510&mode=readdoc

tuolta linkistä voi mahdollisesti löytyä jotain apua..

Voimia sinulle että jaksaisit löytää vaihtoehdon kodin myynnille! 🙂👍 Ja jos omat voimat ei riitä, niin olisiko sinulla ketään läheistä tai tuttavaa, joka voisi asiaa selvitellä, että mitä ratkaisuja tilanteeseen olisi?

Käyttäjä malina kirjoittanut 04.09.2007 klo 16:57

Hei vaan kaikki tässäkin ketjussa!

Olen ajatellut kirjoittaa tänne jo jonkin aikaa, mutta jokin on pidätellyt. Tilanteeni on sellainen, että toissakeväästä asti olen ollut sairauslomalla, maaliskuun loppuun (sen 300 päivää) sain sairauspäivärahaa ja sen jälkeen minulla ei ole ollut tuloja. Olen hakenut (heti kun toukokuussa huomasin tulojeni loppuneen)Kelasta työkyvyttömyyseläkettä/kuntoutustukea tai mitä sieltä sitten neuvottiinkin hakemaan; negatiivinen päätös tuli heinäkuussa, mistä valitin elokuussa. Uutta päätöstä nyt sitten odottelen. Tänään tuli kirje eläkevakuutuskeskuksesta, että ovat lähettäneet eläkehakemukseni lisäyksin Ruotsiin! Outo käänne, kun olen nuorena ollut töissä USA:ssa ja Saksassa, mutta en Ruotsissa.

Tulottomuus on mielestäni hyvin arvottomaksi tekevää; koen että elämäni ja se olenko vai enkö ole on yhdentekevää.😟 Minun tilanteessani mieheni tulot estävät saamasta toimeentulotukea...

Nyt lähdemme puolukoita etsimään, joten kirjoitan myöhemmin lisää.