Pariterapiassakin on käyty tuon väkivallan takia, ja siellä terapeutti pyysi miestä olemaan juomatta kotona, jonka mies lupasikin. Lupaus ei vaan pitänyt silläkään kertaa. Pariterapiakaan ei oikein auttanut, kun miehen mielestä hänessä ei ole mitään vikaa. Juoda kuulemma saa omassa kotonaan ja silloin pitäisi muiden ymmärtää pysyä alta pois. Olen mielenvikainen nalkuttaja, kun en enää luota.
Selvin päin ihan asiallinen ihminen, humalassa muuttuu rähiseväksi riidanhaastajaksi. En siis ymmärrä, että miksi täytyy juoda ja varsinkin kotona, jossa ollaan minä ja lapset.
Tänään sain sanottua asioita miehelle. En varsinaisesti sanonut, että aion erota, mutta että tilanne on minun kannaltani todella tukala, kun joudun pelkäämään juomista ja mitä sitten tapahtuu. Olen jo aiemmin sanonut, etten voi joustaa tässä asiassa; en ikinä tule hyväksymään kotona juomista häneltä. En sitten tiedä mitä juhannuksena tulee tapahtumaan.
Väkivaltaa on ollut useita kertoja, alussa oli vain sillä uhkaamista. Edellisestä kerrasta on nyt melkein kaksi vuotta aikaa. Tällä välin on totta kai uhannut sillä. En minä oikein tiedä mitä apua tässä vielä pitäisi hakea, tai pystyisi hakemaan. Kaikki tapahtuneet ovat jääneet mieleen ja tuntuu, että suhde on jo muutenkin rikki pysyvästi. Pelko on jäänyt, ja pitäisi tapahtua ihme, että kaikesta tapahtuneesta voisi päästä yli. Minun mielestäni kelpo ratkaisu olisi ollut se, ettei mies juo kotona. Siitä olen kuullut lupauksia niiiin monta kertaa, etten enää usko niihin. Se tulee aina juomaan kotona, ja silloin en ole turvassa. Piste. Jekkuhan tässä on ollut se, että mies ei ole kotona kovin usein juonut, vaan on lähtenyt muualle, tai minä olen lähtenyt muualle. Mutta kotona juomista, kun käyttäytyy silloin niin kuin käyttäytyy, en voi hyväksyä ja silti se sitä tekee, vaikka vaihtoehtojakin olisi.
En tiedä miksi tunnen tarvetta puolustella päätöstäni lähteä tästä. Luen varmaan liikaa rivien välistä, mutta muutaman kirjoittajan viestit kuulostivat siltä kuin minun pitäisi jäädä ja yrittää hankkia apua jatkamiseen. Se nyt vaan ei onnistu, kun toinen ei ole halukas nostamaan sormeaan ongelmien ratkaisemiseksi. Monta vuotta olen yrittänyt olla mielin kielin, tarpeeksi hyvä, etten antaisi mitään syytä juopotteluun, haukkumiseen, uhkailuun tai fyysiseen väkivaltaan. Ei se nyt vaan toimi niin, teen niin tai näin, niin aina löytyy jokin syy. Varmasti monen mielestä luovutan liian helposti, mutta itse en näe enää sitä niin. Olen sanonut, että voisi ottaa yhteyttä AA:han, mutta koska hänellä ei omasta mielestään ole ongelmaa, niin ei kuulemma todellakaan aio ottaa yhteyttä yhtään minnekään. Kuka tietää, ehkä minun lähtöni saa sen huomaamaan ongelman ja ehkä yrittävän jotain ratkaisuakin, mutta minä en sitä enää ole täällä katsomassa. Olen saanut tarpeekseni, ei enää yhtään tyhjää lupausta, pahaa sanaa tai yhtään mitään muutakaan paskaa. Mielestäni olen kaikkeni jo yrittänyt, eikä mikään auttanut. Toisen puolesta en voi yrittää. Ehkäpä ongelmien juuri on minussa, ehkäpä minä provosoin. Siinäkin tapauksessa parempi erillään, kuin yhdessä. Viime aikaiset perhesurmat ovat saaneet minut vähän varpailleen. Mies on kerran krapuloissaan sanonut, että "paras olisi tappaa meidät kaikki". Aioin tehdä siitä ilmoituksen poliisille, mutta jotenkin se onnistui vakuuttamaan, ettei ollut tosissaan. En tiedä mikä sitä vaivaa, vai vaivaako mikään, mutta ei tuo nyt kovin normaaliltakaan kuulosta. Jospa olen niin kamala kotka, että saan pahimman esiin siitä. Mutta on alkanut noiden surmien tulla sellainen olo, että liian varovainen ei voi olla.
Jees, saas nähdä mitä juhannuksesta tulee. Täällä ei kerta kaikkiaan ole vapaana kuin yksi asunto, sekin aivan uudessa talossa ja vuokra sen mukainen. Siihen menisi palkastani yli puolet! Tämä on pieni kunta, joten tilanne todellakin on näin surkea. Sosiaalitoimikaan ei sitä tyhjästä saa taiottua. Laitan asuntohakemuksen vetämään ja varaan ajan oikeusaputoimistoon, eiköhän tämä tästä. Pähkäilen muutot ja muut sitten aikanaan. Kiitos avusta ja hyvää kesää!
Niin se vielä, että olisi kiva kuulla samassa tilanteessa olleiden kokemuksia, että kuinka ero sujui.