Turha huostaanotto

Turha huostaanotto

Käyttäjä haidi84 aloittanut aikaan 28.12.2015 klo 21:08 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä haidi84 kirjoittanut 28.12.2015 klo 21:08

Olen aivan poikki. Olen kirjoittanutsuomi24 biovanhemmat palstalla tarkemmin tilanteestamme mutta taustalla siis minun sairastuminen sisäilmaongelmiin ja sen myötä masentuminen. Muutama kerta liikaa alkoholia ja lastensuojelu hakee huostaanottoa. Olemme ottaneet tukea vastaan ja muutin ns.tukiasuntoon koska lastensuojelu näin ehdotti. Perheestä piti erota. Mies on terve ja täysin kykenevä huoltaja. En jaksa ymmärtäää huostaanoton tarvetta. Ei ole varmuutta mistään peruvatko asian kun olen aikansa asunut tukiasunnossa. Suru mieli ja ikävä poikaa. Saan tavata häntä kuitenkin. Hän asuu kotona isänsä kanssa niin kauan kun oikeudessa päätetään tuleeko huostaanotto. Onko täällä muita samassa tilanteessa? En meinaa jaksaa päivästä toiseen. Olemme tehneet kaikkemme että poika saisi olla kotona isänsä kanssa. Itku tulee joka päivä jos ajattelen asiaa. Eikä sais muka ajatella pitäisi elää normaalisti. Vaikeaa on😭

Käyttäjä joku toinen kirjoittanut 03.01.2016 klo 03:47

Hei,
en ole samassa tilanteessa, mutta haluan vähän nostella juttua, josko joku muu tietäisi asioista enemmän.
Poika siis on vielä isällään, näin ymmärsin. On kyllä hankala ymmärtää huostaanottoa vieraille, jos perheessä on kykenevä huoltaja. Mikä instanssi hoitaa asiaa? Voisiko sieltä kysyä minkälaista huostaanottoa suunnittelevat ja mikä on edellytys, jotta lapsi voisi jäädä tai palata kotiin?

Käyttäjä haidi84 kirjoittanut 03.01.2016 klo 17:46

Lastensuojelu ajaa asiaa. Ja se on jo oikeudessa. En ymmärrä miksi ei voi olla isällään. Olen muuttanut tukiasuntoon niin kuin halusivat. Nyt pelataan aikaa vastaan peruvatko asian pois oikeudesta vai ehtiikö oikeus tehdä päätöksen. Minulle vaan sanotaan että tilannetta tarkastellaan. Mutta ei tunnu mikään riittävän. Tammikuun lopussa seuraava palaveri ja sinnekin kuulema lyhyt aika antaa näyttöä tämän hetkisestä tilanteesta. Kyllä surettaa ja ahdistaa. Ainut ns. Vika isässä kuulema pystyykö suojaamaan lasta minulta. Aivan kuin olisin vaaraksi lapselle vaikka en ole. Toki myönnän tehneeni virheitä pari kertaa alkoholia liikaa kotona ja yhden kerran muualla mistä tuli seurauksia ja tieto lastensuojeluun. Mutta lapsi ei ole nähnyt. Ja on terve poika esikoulun ja meillä käyneiden työntekijöiden mukaan. Lastensuojelu halusi erottaa minut perheestä eikö se riitä. Vieläkö lapsi pois isältään joka hoitaa häntä rakkaudella.

Käyttäjä haidi84 kirjoittanut 04.01.2016 klo 11:32

Onko kellään kokemusta asiasta? Voiko ne vielä perua huostaanottohakenuksen. Ja jos eivät Peru miten ikinä voin selvitä tilanteesta? Olemme kuitenkin tehneet kaiken mitä pyydetään.

Käyttäjä haidi84 kirjoittanut 05.01.2016 klo 13:24

Eikö kellään ole kokemusta huostaanottoon liittyen?

Käyttäjä Aikuinen tytär kirjoittanut 07.01.2016 klo 18:29

Hei
Huostaanotto on viimeinen tapa suojella lasta. Tätä ennen lastensuojelu käyttää kaikki muut avohoidon tukitoimet ellei ole kyseessä kiireellinen tai muuten vakavasti perusteltu huostaanotto.
Jos olet masentunut ja hakenut siihen apua ja pärjäät arjessa - se ei ole huostaanoton kriteeri. Jos olet muutaman kerran ollut humalassa - sekään ei ole kriteerinä. Jon näin olisi, Suomessa ei muuta tehtäisin kuin huostaanottoja.
Kauanko aiot asua tukiasunnossa? Onko tarkoitus, että muutat takaisin lapsen ja tämän isän luo? Kuka huolestui lapsestanne ja perheestänne ensimmäisenä? Onko joku tehnyt lastensuojeluilmoituksen? Teillä pitäisi olla lastensuojelussa nimetty työntekijä. Oletko ollut hänen kanssaan tekemisissä ja kysynyt häneltä faktoja?
Tässä vaan kyselen ja ihmettelen. Toivotan sinulle voimia pitää huolta itsestäsi jotta voisit pitää huolta myös muista.

Käyttäjä haidi84 kirjoittanut 07.01.2016 klo 20:28

Nostan aihetta..

Käyttäjä haidi84 kirjoittanut 10.01.2016 klo 11:45

Nostan aihetta... Onko kellään kokemuksia?

Käyttäjä haidi84 kirjoittanut 14.01.2016 klo 09:21

Nostan aihetta? Eikö kellään kokemusta?

Käyttäjä kirjoittanut 14.01.2016 klo 13:32

Sulle on yksi vastannut, oletko huomannut?
Mulla on kokemusta huostoonotosta mutta olin itse lapsi tai nuori. Jokainen huostaanotto oli mun hyväksi ja aina kun äidin tila parani, pääsin tai jouduin takaisin kotiin.
Sanoin jouduin, koska välillä tuntui etten olisi halunnut enää kotiin.

Jos huostaanottoa olla tekemässä, miksi sitä ei ole jo tehty?
Yleensä musta on aika turhaan ottaa kantaa tämmöisiin asioihin, koska tulee vain toisen osapuolen näkemys asiaan.
Pääsääntöisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikki huostaanotot ovat lapsen parhaaksi ja sanon siksi, kun olen niin usein ollut huostaanotettu.

Käyttäjä haidi84 kirjoittanut 16.01.2016 klo 13:22

Huostaanotto on oikeudassa. EI olla nähty kiireellisen sijoituksen tarvetta. Lapsi asuu terveen isänsä kanssa kunnes päätös tulee. Kovasti ahdistaa miten lapsi vietäis terveeltä isältä.

Käyttäjä haidi84 kirjoittanut 16.01.2016 klo 13:29

En aio ainakaan pitkään aikaan muuttaa takaisin kotiin koska lastensuojelu ei näe sitä hyvänä asiana. Muutan ehkä omaan asuntoon tukiasunnon jälkeen. Kaikki riippuu siitä miten se huostaanottoasia etenee. On meillä toki oma työntekijä. Hän on itse jossain vaiheessa puhunut ettei huosraanotolle Ole tarvetta jos lapsi asuu isänsä kanssa. Silti ajavat asiaa eteenpäin. Viikonloppuisin olen ollut kotona käymässä. En tiedä miten pitkään jaksan tätä kidutusta.

Käyttäjä kirjoittanut 16.01.2016 klo 13:54

Minä pidän teille peukkuja ettei sitä huostaanottoa tule ja onhan se jo hyvä asia ettei ole kiireellisesti huostaanotettu. Mut aina niin otettiin.
Jos vaan jaksaisit ajatella, että lopulta kaikki sitten on hyvin joskus.

Käyttäjä haidi84 kirjoittanut 16.01.2016 klo 17:20

En pysty ajattelemaan että kaikki olis hyvin ennen kun olis varmuus ettei poika lähde. En ymmärrä miksi ei oteta huomioon että isä on terve ja kykenevä huoltaja. Jos Ne näkee että minä olen haitaksi lapselle eikö sitä pysty jotenkin tukitoimin varmistamaan vaikka minun ja lapsen tapaamisia että lapsi sais olla isällään. En tiedä olen niin uupunut Tässä tilanteessa. Olen muuttanut tukiasuntoon että on näyttöä siitä että haluan ottaa tukea vastaan ja että lapsi ja isä voi elää arkea rauhassa. On olemassa sellainenkin vaihtoehto että huostaanotetaan kotiin. Eli silloin lapsi on puoli vuotta huostassa mutta saa asua kotona. Senkin hyväksyisin, mutta en voi hyväksyä vieraalke sijoittamista. Lapsi kärsii siitä koska hänellä on turvallista kotona.

Käyttäjä haidi84 kirjoittanut 24.01.2016 klo 16:05

Onko kenelläkään muulla kokemuksia?

Käyttäjä haidi84 kirjoittanut 03.02.2016 klo 13:19

Nostan aihetta... Suru puserossa odotan oikeuden päätöstä😭