Tunnesiteiden laatu

Tunnesiteiden laatu

Käyttäjä BlackOpal aloittanut aikaan 27.11.2020 klo 11:47 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä BlackOpal kirjoittanut 27.11.2020 klo 11:47

Olen kaukosuhteessa monessa mielessä hyvän miehen kanssa, ollut jo useamman vuoden. Silti haikailen muita, olen haikaillut koko ajan, enkä ole varma tunteistani häntä kohtaan. 

En ole varma missä on vika, koska mahdollisia syitä on useita.

Ehkä olen pohjimmiltani polyamorinen

Ehkä en ole viehättynyt puolisoni feromoneista.

Ehkä kyseessä on kyvyttömyys sitoutua. 

Ehkä tämä johtuu arvottomuudentunteesta, en koe olevani riittävä miehelleni

Ehkä olen pettynyt itseeni puolisona, enkä jaksaisi enää yrittää

Ehkä tämä on yksi elämyshakuisuuden ilmentymä. 

Ehkä meidän energiakehot on jotenkin yhteensopimattomia.

Uskoisin, että kaikki muut esteet ovat ylitettävissä, mutta jos tunneside ei vaan ole oikeanlaatuinen.. 

Minun on vaikea tunnistaa tunteitani ja olenkin särkenyt sydämiä vain koska en ole erottanut ystävyyttä romanttisesta rakkaudesta. 

Kuinka voisin saada selvyyttä tähän tilanteeseen? 

Käyttäjä Loviisa_ kirjoittanut 11.06.2021 klo 09:18

Moi!

Tunnistan hyvin tuon, että et osaa erottaa ystävyyttä ja romanttista rakkautta. Uskoin pitkään olevani jotenkin vääränlainen tai rikki (lapsuuden traumoja) ja yritin oppia rakastamaan vain yhtä ihmistä kerrallaan romanttisessa mielessä. Joitakin vuosia sitten, kun olin eronnut pitkästä parisuhteesta, tutustuin tarkemmin siihen miksi ihastun muihin vaikka olen varattu. Oli tosi iso helpotus lukea kirjoituksia, joissa sanottiin että minussa ei ole pohjimmiltaan mikään vikana. Kysymys on enemmänkin siitä, miten osaan olla avoin omista teoistani. Ajatuksiani ei voi kukaan muu säädellä enkä siis usko enää ns. "henkiseen uskottomuuteen". Pikemminkin minusta on kamalaa, että niin moni kokee jopa vuosia huonoa omaatuntoa siitä että on ajatellut jostakin toisesta ihmisestä kuin kumppanistaan romanttisesti / seksuaalisesti. Meillä kaikilla on kuitenkin omat fantasiamme ja kyse on enemmänkin siitä mihin suuntaamme huomiota - omaan kumppaniin vai kaikkialle muualle.

Oletko kertonut ajatuksistasi kumppanillesi? Asian puheeksi ottaminen voi olla tosi vaikeaa, mutta vielä vaikeampaa on elää tunteessa, että ei tule ymmärretyksi. Minua auttoi esimerkiksi kirjojen "Kahta kauniimmin" ja "Ethical Slut" lukeminen. On ollut tosi helpottavaa huomata, että mun ei ole pakko laittaa ihmisiä mihinkään "laatikkoon" - en voi jostakin tapaamastani ihmisestä tietää tuleeko hänestä kaveri tai ystävä, tai onko meillä kenties romanttinen taso myös olemassa. Tärkeintä on mielestäni olla avoin ja rehellinen sekä itselleni että rakkailleni. Elän tällä hetkellä onnellisesti kumppanin kanssa, joka ei varsinaisesti pidä siitä että voin tykätä myös muista, mutta kuitenkin jotenkin hyväksyy sen. Yritän opetella parempia tapoja kertoa missä menen oman pääni ja tunteideni kanssa ja mitä asioita olen valmis hänen toiveidensa mukaan tekemään.

Helppoahan tämä ei ole, mutta uskon että raivorehellisyys auttaa siihen ettei tarvitse pelätä ja hävetä - lopulta siitä tulee vankka pohja suhteelle (mikäli sitä molemmat edelleen haluavat).