Tunnenarkkarin tarina.
Olen nuorehko aikuinen, perheellinen mies. Omassa parisuhteessa on ollut suuriakin kriisejä vuodesta toiseen ja hiljattain löysin tämän tukinetin. On ollut helpottavaa seurata, että muillakin on haasteita ja ongelmia ja niistä voi keskustella järkevästi. =)
Kerron vaikka ensin historiaa parisuhteesta. Olemme olleet yhdessä 14 vuotta. Ensimmäiset kaksi vuotta meni mahtavasti, sitten ihastuin toiseen tyttöön ja pistin hänelle viestejä sekä soittelin. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut enkä saanut (onneksi) vastakaikua. Sitten kuuden vuoden kohdalla kirjoittelin toisen tytön kanssa, mutta siinä ei ollut romantiikkaa. Salaamista kuitenkin, koska puolisoni ei pitänyt että kirjoitellaan. Lopetin sen kirjoittelun n. Vuoden jälkeen sen aloittamisesta.
Sitten seitsemän vuoden kohdalla kuvioihin tuli maksullinen seksi, jota tapahtui parin kuukauden välein yhteensä vajaan viiden vuoden ajan. Pari vuotta sitten viimeisen kerran jälkeen kerroin puolisolle tästä ja sen jälkeen parisuhde on ollut veitsenterällä. Pääsin kuitenkin eroon maksullisista, joka oli minulle suuri helpotus.
Nyt sitten ihastuin työpaikalla työkaveriin ja ihastus oli molemminpuolinen. Ihastusta kesti puoli vuotta ja sitten päätimme laittaa hommalle pisteen, koska molemmilla perhe. Puoliso sai kuitenkin jälkikäteen selville asian ja hän on nyt lopen kyllästynyt tähän veivaamiseen. Itse olen aivan rikki, vaikea olla paikoillaan. Kuulemma viiden vuoden päästä muutan pois yhteisestä kodista ja kun ajattelenkin yhteisen lapsemme kokemusta omien virheiden jälkeen, alan itkemään.
Olen käynyt keskustelemassa mielenterveystalolla asiasta ja omien virheiden sekä tunne-elämän käsittely on todellakin auttanut. Ongelmana on, että olen jotain mitä en halua olla. Ts. Käyttäydyn itselle erittäin haitallisella tavalla. Kaipaan elämältä haastetta ja progressiivisuutta, mutta nyt teen sitä perhe-elämän kustannuksella, joka on kallein hinta mitä voin maksaa. =..(
Puoliso suhtautuu asiaan nykyään tyynesti, kuulemma kaksi vuotta sitten kun kerroin näistä maksullisista, niin siihen päättyi meidän romanttinen tunne-elämä. Tietäähän sen tosin, ettei se missään parisuhteessa loputtomiin kestä. Ihmisiksi pitäisi silti pystyä elämään.
Ongelmana on lisäksi, että oma äiti on vähintään päästään vialla, alkoholistin lapsi ja ollut myös yksinhuoltajana kauan ennen omaa syntymääni. Tiedä sitten, pohjautuuko omakin käytös jotenkin siihen.. Syitä ja perusteluita tulee haettua vaikka mistä, en vain voi käsittää miten olen taas tässä tilanteessa. Olen ajatellut narsismia, mutta voisinko silloin syyttää itseäni? Toki elämässäni on asioita, jotka ovat vaikuttaneet, mutta miksi en saa käytöstä muutettua? Olen tunnanarkkari.
Onko muita ja millaisia ajatuksia herättää? Saa haukkua ja kritisoida, ymmärrystä en kaipaa. Voiko tästä muuttua?
P.S. Päihteet ja alkoholi ei ole mun elämässä missään roolissa. Viskidrammin otan kerran parissa kuussa. =)